Nieuws business
BodyLIFE Benelux nr7 2010
I body LIFE 7I2010
De bewuste fitness ondernemerTeam als USP
De eerste en misschien wel meest belangrijke keuze is je USPs bepalen: waar blink je in uit ten opzichte van je concurrenten? Met stip op 1 kan daar het team staan, mits het team ook daadwerkelijk meerwaarde kan betekenen. Fitnessondernemers die kiezen om te werken met een team in plaats van een minimale personeelsbezetting zoals bij low budget centra vaak het geval is, hebben een gouden troef in handen, maar dan zullen ze dat wel effectief moeten inzetten. Als er iemand achter de balie staat: wat is dan de bijdrage van die persoon op het gebied van klantvriendelijkheid, klantgerichtheid en een positieve beleving voor de klant? Als er al een trainer in de zaal staat: hoe helpt deze dan om sneller resultaat te behalen en om fitness tot een beleving te laten zijn? En last but not least de klant het gevoel te geven dat hij erbij hoort? Het voldoende bemensen van de afdelingen maakt echter nog geen verschil. In veel gevallen kan het zelfs een negatieve werking hebben. Toegepaste kennis, werken vanuit een centrale visie, kernwaarden, een sterke servicestandaard en optimaal toegepaste klantgerichtheid maken het verschil. Wie zijn de doelgroep experts? Waar zijn ze op gespecialiseerd? Treed ermee naar buiten. Coach je mensen naar optimale prestatie en haal het beste uit het team. Dat is bewust management. Wil je dit goed inrichten, dan is het noodzakelijk dat de manager minimaal 40% van zijn/haar tijd besteedt aan teamvergaderingen (coach gesprekken). Alleen samen ontwikkel je het team naar een echte USP.
De klant centraal
De bewuste clubmanager heeft oog voor de klant, elke dag. Klachten snel en effectief verwerken, adequaat terugkoppelen, luisteren wat klanten willen en daarop anticiperen, de behoefte peilen en toetsen door elke dag een paar keer door de club te lopen en klanten aan te spreken. Ze te vragen of ze het naar hun zin hebben, of ze nog wat missen, of er zaken beter kunnen. De bewuste clubmanager zorgt ervoor dat het team resultaat- en klantgericht te werk gaat. Gebruik wetenschappelijke beweegmodellen en protocollen, zorg voor resultaat en heb inzicht over de klant en voor het management. Blijf het product verbeteren. Mensen willen natuurlijk plezier hebben in hun sport, maar ze willen ook resultaat behalen. Geef aandacht aan beide, de funfactor in de lessen en de fitnesszaal en de resultaatfactor. Dit door oplossingsgericht en buiten de kaders te denken. Wij worden gezien als de gezondheidsbranche en als experts op gebied van bewegen, gezond blijven en resultaat behalen, die belofte moeten we blijven waarmaken.
Aandacht voor organisatie
Clubmanagement is meer dan een team aansturen. De kaders moeten gezet worden en er zal een duidelijke klantvisie geformuleerd moeten worden. Regels moeten bekend gemaakt worden en bekend blijven. Dat wil zeggen, aandacht voor procedures, checklisten, de juiste praktische werkdocumenten enz. Ook heeft een clubmanager een bepaald kwaliteitsniveau van de faciliteiten in gedachten. Bij de een ligt dat op 2 sterren niveau, bij de ander op 4 of 5 sterren. Maar wat betekent dat niveau dan voor de werkvloer, voor de baliemedewerker, voor de instructeur en voor de trainer? Wordt dat niet duidelijk geformuleerd en gecommuniceerd, dan mag je er van uitgaan dat er op de werkvloer wat anders gebeurt dan wat het management wenselijk vindt. Bovendien zal eenieder omgaan met situaties zoals men dat zelf het beste acht, en reken er maar op dat dit veel verschillende manieren zullen zijn. Bewust de richting, regels en procedures bepalen is dus een belangrijke voorwaarde voor bewust ondernemen en managen.
De faciliteit
Bewust ondernemen ten aanzien van de faciliteit heeft verschillende aandachtspunten. Allereerst is dat het punt van kostenefficiëntie. Geven we niet teveel geld uit aan energie, aan onderhoud, aan herstelkosten van zaken die we te lang hebben laten liggen. En hoe zit het met de voorraad? Hebben we niet teveel voorraad waarvan een gedeelte op een bepaald moment over datum is en weggegooid kan worden? Een aandachtspunt voor het management om deze zaken doorlopend in de gaten te houden, maar ook regelmatig een diepgaand onderzoek naar te doen. De faciliteiten zullen ook een bepaalde uitstraling moeten hebben en die zal bewaakt moeten worden. Alleen maar bekendmakingen in een daarvoor bestemd kader met logo, of een kopie zonder logo met een plakbandje werkt niet! Communiceer dus duidelijk naar alle medewerkers toe middels interne nieuwsbrieven, Intranet enz. Verder is het van belang hoe de zaak wordt onderhouden. Wordt het team optimaal ingezet om samen het gebouw schoon en netjes te houden, of wordt dat aan de schoonmakers overgelaten? Met eventuele gevolgen voor de hygiëne?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Dan is er nog een andere kant van bewust ondernemen. Bewust ondernemen wordt namelijk ook wel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) genoemd. Een begrip dat tegenwoordig vaak wordt gebruikt. Simpel gezegd komt Bewust Ondernemen erop neer dat je als ondernemer oog hebt voor de maatschappij waarin je bedrijf staat. Dat betekent dat er een evenwicht is tussen de financiële kant van je onderneming (winst, rendement) en de sociale en ecologische kant (mens en milieu). Kortom: je bent continu bezig met het creëren van een balans tussen de drie P’s; People, Planet, Profit. MVO is ook een vorm van innovatie. Door meer in te zetten op maatschappelijke ontwikkelingen om je heen, kijk je meer vooruit en ben je beter voorbereid op het nieuwe ondernemen van de 21ste eeuw. Bij Bewust Ondernemen gaat het verder dan alleen voldoen aan wettelijke verplichtingen. De consument hecht steeds meer belang aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een onderneming. Veel ondernemers denken dat het een hele toer is om MVO in te voeren. Maar dat hoeft niet. Bewust Ondernemen kan ook in kleine stappen. Sommige daarvan zijn met weinig moeite door te voeren. Ze kosten weinig tijd en geld en leveren al snel iets op. Grote kans dat je eigenlijk al heel veel aan Bewust Ondernemen doet, zonder dat je het zo benoemt.
Bewust ondernemen is breder dan je in eerste instantie zou denken. Het gaat dus niet alleen om energie, maar om de complete bedrijfsvoering. Bewust ondernemen is geen project maar een doorlopend aandachtspunt waarbij de volgende pijlers aandacht mogen blijven krijgen;
• Ontwikkeling en communicatie van het team
• Ontwikkelen van een klantgerichte
organisatie en service
• Ontwikkeling van de kwaliteit van de organisatie
• Efficiëntie van werken en inkoop
• Maatschappelijk bewust ondernemen
Checklist opvragen of serieus aan de slag met bewust ondernemen, vraag dan de informatie op van het LeefstijlClub concept via info@leefstijlclub.nl
John van Heel
EFAA
De noodzaak om een sportcentrum “bewust†te managen wordt steeds groter dezer dagen. Doordat er steeds meer concurrentie komt en er steeds meer fitnessformules op de markt komen, ligt er een grote uitdaging voor de hedendaagse clubmanager hoe de club sterk te positioneren. Maar wat betekent dat “bewust managenâ€: wat zijn de opties en welke keuzes zijn er te maken?
Onderstaand vind je een opsomming van thema’s binnen Bewust Ondernemen voor fitnesscentra:
Energiebesparing
Duurzame energieleverancier
Verlichting uitschakelen
Spaarlampen en/of LED-verlichting
Reflector TL verlichting
Tijdschakelaar
Thermostaat voor vertrek lager
Temperatuur beleid
CV-leidingen isoleren
Meterstanden bijhouden
Geen spleten en kieren
HR-ketel
Luchtgordijn
Afval
Afvalvermindering
Afvalscheiding
Klein Chemisch Afval scheiden
Transportbesparing
Inkopen dicht bij huis
Duurzame verpakkingen
bv koffiemelk in een kannetje i.p.v kuipjes
Verpakking noodzakelijk?
Hergebruik verpakkingen
Bulk- ipv stuksverpakking
Duurzaam werken
Duurzaam inkoopbeleid
Aandacht voor milieu en sociale omstandigheden bij inkoop
Papier en karton apart
Dubbelzijdig printen/kopiëren
Rouleren i.p.v kopiëren
Milieuvriendelijke schoonmaak
Goed werkgeverschap en personeelsbeleid
Stimuleer fietsgebruik
Aanschaf personenauto A-, B- of C-label personenauto
Wervings- en selectieplan
Introductieprogramma
Structureel werkoverleg
Functioneringsgesprek
Informeren personeel tav producten
Voorkomen verzuim
Opleidingsplan u en uw medewerkers
Duurzaam financieren en beleggen
Bewuste investeringen
Duurzame bank
Goede doelen en sponsoring
PR & Communicatie en inzicht in de wensen van klanten
Wensen van de klant
Communicatie naar klant
Alternatief voor reclamefolders
bewust ondernemen I business
body LIFE 7I2010 I