Verandermanagement

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2010

I body LIFE 7I2010

Yes! Een crisis!

Winners have plans, losers have excuses

Je kunt meegaan in het algemene negatieve geklets over de crisis en het als excuus gebruiken voor tegenvallende resultaten. Vervolgens kun je angstvallig blijven vasthouden aan wat je altijd al gedaan hebt, wachtend tot de crisis weer voorbij gaat. Of je neemt het heft in eigen hand en gaat je richten op zaken waar je wel invloed op hebt. Of het nu crisis is of niet: als organisatie, als manager, als medewerker: je moet blijven verbeteren, innoveren, bijsturen, aanpassen. Als je denkt dat je er bent, dat je toch wel blijft groeien, dat de nieuwe leden gewoon wel blijven binnenstromen, dat het allemaal wel mee zal vallen, komt de klap van tegenvallende resultaten twee keer zo hard aan.

Durf daarbij ook keuzes te maken: kies voor een bepaalde doelgroep, een bepaalde positionering en laat daarmee ook doelgroepen bewust liggen. Zorg dat je herkenbaar bent, dat je ergens voor staat en niet zoals een van de vele doorsnee fitnesscentra bent die er in Nederland al zoveel zijn. Een crisis is het moment om dergelijke keuzes nu eens eindelijk te maken.

Maak gebruik van de rust van een crisis

In de ‘gouden tijden’ eind jaren ’90 en begin jaren ’00, hebben we vooral gedaan wat we goed konden en veelal meegelift op de toenemende belangstelling voor fitness. De focus lag op het resultaat: geld verdienen. Niet ‘out of the box’ denken, want dat was zonde van de tijd en niet nodig. Als je het minder druk hebt door de crisis, heb je nu tijd om je processen te verbeteren, het bedrijf beter te maken. Eindelijk eens tijd om na te denken over je strategie en daarbij zoveel mogelijk opties de revue laten passeren.

Doe eens iets anders

Een crisis vergt nieuwe inzichten, ‘out of the box’ denken. Durven af te wijken, durven te vernieuwen. Als je dag-in-dag-uit in een sportcentrum werkzaam bent, dezelfde tijden werkt op dezelfde werkplek met dezelfde mensen, dan lukt dat niet. Ga eens kijken bij collega’s in het land, bezoek seminars. Maar kijk vooral ook buiten de branche: zoek oplossingen niet te dichtbij, anders had je die oplossing waarschijnlijk al veel eerder bedacht. Betrek ook je medewerkers hierbij. Laat ze ervaren hoe het anders kan, dan krijg je meer binding, meer commitment bij het doorvoeren van veranderingen. Innovatie is belangrijk, dat zie je aan nieuwe succesconcepten als Zumba en Slim Belly. Nog geen twee jaar geleden riepen de meeste sportcentra nog dat dans geen kans van slagen had om commercieel succesvol te zijn in de fitnessbranche. En een band die je buik binnen de kortste keren doet verdwijnen, dat kan toch nooit? Inmiddels weten we beter...

Focus op het proces, niet op het resultaat

Als je proces goed is, komt het resultaat vanzelf. Als je focust op het proces, levert dat ook veel minder stress op, je hebt het namelijk zelf volledig in de hand. Resultaat daarentegen is afhankelijk van veel factoren waar je geen invloed op hebt, zoals je concurrenten en ... de crisis. Om processen te verbeteren is tijd nodig. Soms win je misschien maar twee procent met een verbetering, maar vijftig van dergelijke verbeteringen is ook honderd procent. Ga eens rond de tafel met je medewerkers en stel een lijst op met verbeterpunten. Het mooiste is als je hierbij gesteund wordt door de resultaten van een klanttevredenheidsonderzoek. Laat je medewerkers zelf de problemen inzichtelijk maken en oplossingen aandragen en je zorgt weer voor betrokkenheid.

Eerlijk vergelijken

Als je gaat vergelijken, zal je niet alleen moeten kijken naar je cijfers uit het verleden, maar vooral ook kijken naar wat je concurrenten doen. Je kunt met een omzetdaling van twintig procent nog steeds beter zijn dan je concurrenten in de regio als die met dertig procent onderuit gaan. Bezoek je concurrenten ook regelmatig en vraag van je medewerkers om hetzelfde te doen. Stel hun sterke en zwakke punten vast. Als je niet weet wat je concurrent doet, dan weet je ook niet wat je zelf moet doen om beter te zijn.

Meet wat je weten wilt

In tijden van crisis beseffen we ons ineens weer dat elke euro telt. Maak gebruik van dit gevoel en zorg voor een goede controlling binnen je bedrijf. Formuleer de juiste ‘key performance indicators‘ en zorg dat je medewerkers hierbij weer betrokken worden. En de medewerkers zelf dan? De grootste kostenpost binnen de fitnessbranche is personeel en toch worden de prestaties van medewerkers in de fitnessbranche vaak nog steeds veel te subjectief en onregelmatig beoordeeld. Zorg voor beoordelingscriteria die S.M.A.R.T. zijn en zorg voor een beleidsmatig personeelsevaluatieplan. Als je daar zelf niet de knowhow voor hebt, schakel dan een externe partij in. Dat hoeft niet direct geld te kosten: voor een MER (Management, Economie en Recht) student kan dit een interessante opdracht zijn.

Geef je medewerkers inspraak

De sleutel bij het te lijf gaan van een crisis is personeel. Personeel is sowieso in de dienstverlenende fitnessbranche doorslaggevend voor het succes, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Vaak wordt door ondernemers gemopperd over personeel: ze willen niet, zijn niet gemotiveerd. Maar wie heeft dat personeel aangenomen? Wie is degene die moet zorgdragen voor een motiverend werkklimaat? Juist: dat is diezelfde ondernemer. Als het wat minder gaat in je bedrijf wijs dan niet naar je personeel, maar kijk in de spiegel en geef je fouten toe. Stel jezelf eens kwetsbaar op, dat creëert begrip en vertrouwen bij je personeel. Wees geen politieagent. Als mensen zelf iets hebben bedacht of geïnitieerd staan ze daar veel meer achter dan dat alles van bovenaf wordt opgelegd. Alleen dan krijg je gemotiveerde medewerkers die zelf verantwoordelijkheid nemen. Een crisis maakt mensen meer ontvankelijk voor veranderingen. Laat mensen wisselen van plaats, zorg voor horizontaal en verticaal overleg en laat ze leren van elkaar en gezamenlijk tot nieuwe ideeën komen.

Crisistijd is dus het moment om te veranderen. Niet afwachten, maar handelen, zorgen dat je de concurrentie en de crisis een stap voor bent. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Aarzel dus niet, want voor je het weet is de crisis alweer voorbij!

Bronvermelding: Yes! Een crisis,

Marc Lammers, 2009.

De economische crisis begon alweer drie jaar geleden in de zomer van 2007. Inmiddels heeft de crisis ook de fitnessbranche niet ongemoeid gelaten. Dalend consumentenvertrouwen gecombineerd met marktverzadiging zorgen voor stokkende verkoop- en omzetcijfers. Toch zijn er nog steeds fitnesscentra die blijven groeien wat betreft leden, omzet en rendement, terwijl deze fitnesscentra toch echt te maken hebben met dezelfde crisis. Een crisis biedt blijkbaar ook kansen.

Winners have plans, losers have excuses

Je kunt meegaan in het algemene negatieve geklets over de crisis en het als excuus gebruiken voor tegenvallende resultaten. Vervolgens kun je angstvallig blijven vasthouden aan wat je altijd al gedaan hebt, wachtend tot de crisis weer voorbij gaat. Of je neemt het heft in eigen hand en gaat je richten op zaken waar je wel invloed op hebt. Of het nu crisis is of niet: als organisatie, als manager, als medewerker: je moet blijven verbeteren, innoveren, bijsturen, aanpassen. Als je denkt dat je er bent, dat je toch wel blijft groeien, dat de nieuwe leden gewoon wel blijven binnenstromen, dat het allemaal wel mee zal vallen, komt de klap van tegenvallende resultaten twee keer zo hard aan.

Durf daarbij ook keuzes te maken: kies voor een bepaalde doelgroep, een bepaalde positionering en laat daarmee ook doelgroepen bewust liggen. Zorg dat je herkenbaar bent, dat je ergens voor staat en niet zoals een van de vele doorsnee fitnesscentra bent die er in Nederland al zoveel zijn. Een crisis is het moment om dergelijke keuzes nu eens eindelijk te maken.

Maak gebruik van de rust van een crisis

In de ‘gouden tijden’ eind jaren ’90 en begin jaren ’00, hebben we vooral gedaan wat we goed konden en veelal meegelift op de toenemende belangstelling voor fitness. De focus lag op het resultaat: geld verdienen. Niet ‘out of the box’ denken, want dat was zonde van de tijd en niet nodig. Als je het minder druk hebt door de crisis, heb je nu tijd om je processen te verbeteren, het bedrijf beter te maken. Eindelijk eens tijd om na te denken over je strategie en daarbij zoveel mogelijk opties de revue laten passeren.

Doe eens iets anders

Een crisis vergt nieuwe inzichten, ‘out of the box’ denken. Durven af te wijken, durven te vernieuwen. Als je dag-in-dag-uit in een sportcentrum werkzaam bent, dezelfde tijden werkt op dezelfde werkplek met dezelfde mensen, dan lukt dat niet. Ga eens kijken bij collega’s in het land, bezoek seminars. Maar kijk vooral ook buiten de branche: zoek oplossingen niet te dichtbij, anders had je die oplossing waarschijnlijk al veel eerder bedacht. Betrek ook je medewerkers hierbij. Laat ze ervaren hoe het anders kan, dan krijg je meer binding, meer commitment bij het doorvoeren van veranderingen. Innovatie is belangrijk, dat zie je aan nieuwe succesconcepten als Zumba en Slim Belly. Nog geen twee jaar geleden riepen de meeste sportcentra nog dat dans geen kans van slagen had om commercieel succesvol te zijn in de fitnessbranche. En een band die je buik binnen de kortste keren doet verdwijnen, dat kan toch nooit? Inmiddels weten we beter...

Focus op het proces, niet op het resultaat

Als je proces goed is, komt het resultaat vanzelf. Als je focust op het proces, levert dat ook veel minder stress op, je hebt het namelijk zelf volledig in de hand. Resultaat daarentegen is afhankelijk van veel factoren waar je geen invloed op hebt, zoals je concurrenten en ... de crisis. Om processen te verbeteren is tijd nodig. Soms win je misschien maar twee procent met een verbetering, maar vijftig van dergelijke verbeteringen is ook honderd procent. Ga eens rond de tafel met je medewerkers en stel een lijst op met verbeterpunten. Het mooiste is als je hierbij gesteund wordt door de resultaten van een klanttevredenheidsonderzoek. Laat je medewerkers zelf de problemen inzichtelijk maken en oplossingen aandragen en je zorgt weer voor betrokkenheid.

Eerlijk vergelijken

Als je gaat vergelijken, zal je niet alleen moeten kijken naar je cijfers uit het verleden, maar vooral ook kijken naar wat je concurrenten doen. Je kunt met een omzetdaling van twintig procent nog steeds beter zijn dan je concurrenten in de regio als die met dertig procent onderuit gaan. Bezoek je concurrenten ook regelmatig en vraag van je medewerkers om hetzelfde te doen. Stel hun sterke en zwakke punten vast. Als je niet weet wat je concurrent doet, dan weet je ook niet wat je zelf moet doen om beter te zijn.

Meet wat je weten wilt

In tijden van crisis beseffen we ons ineens weer dat elke euro telt. Maak gebruik van dit gevoel en zorg voor een goede controlling binnen je bedrijf. Formuleer de juiste ‘key performance indicators‘ en zorg dat je medewerkers hierbij weer betrokken worden. En de medewerkers zelf dan? De grootste kostenpost binnen de fitnessbranche is personeel en toch worden de prestaties van medewerkers in de fitnessbranche vaak nog steeds veel te subjectief en onregelmatig beoordeeld. Zorg voor beoordelingscriteria die S.M.A.R.T. zijn en zorg voor een beleidsmatig personeelsevaluatieplan. Als je daar zelf niet de knowhow voor hebt, schakel dan een externe partij in. Dat hoeft niet direct geld te kosten: voor een MER (Management, Economie en Recht) student kan dit een interessante opdracht zijn.

Geef je medewerkers inspraak

De sleutel bij het te lijf gaan van een crisis is personeel. Personeel is sowieso in de dienstverlenende fitnessbranche doorslaggevend voor het succes, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Vaak wordt door ondernemers gemopperd over personeel: ze willen niet, zijn niet gemotiveerd. Maar wie heeft dat personeel aangenomen? Wie is degene die moet zorgdragen voor een motiverend werkklimaat? Juist: dat is diezelfde ondernemer. Als het wat minder gaat in je bedrijf wijs dan niet naar je personeel, maar kijk in de spiegel en geef je fouten toe. Stel jezelf eens kwetsbaar op, dat creëert begrip en vertrouwen bij je personeel. Wees geen politieagent. Als mensen zelf iets hebben bedacht of geïnitieerd staan ze daar veel meer achter dan dat alles van bovenaf wordt opgelegd. Alleen dan krijg je gemotiveerde medewerkers die zelf verantwoordelijkheid nemen. Een crisis maakt mensen meer ontvankelijk voor veranderingen. Laat mensen wisselen van plaats, zorg voor horizontaal en verticaal overleg en laat ze leren van elkaar en gezamenlijk tot nieuwe ideeën komen.

Crisistijd is dus het moment om te veranderen. Niet afwachten, maar handelen, zorgen dat je de concurrentie en de crisis een stap voor bent. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Aarzel dus niet, want voor je het weet is de crisis alweer voorbij!

Bronvermelding: Yes! Een crisis,

Marc Lammers, 2009.

economische crisis I marketing

Matthijs Mennes is marketing-

specialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche.

E-mail: mm@greinwalder.com;

www.greinwalder.com en www.abc-one.com

body LIFE 7I2010 I

Edities