Ledenbehoud is betrokkenheid

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2010

I body LIFE 7I2010

Verandermanagement: Noodzakelijk in snel veranderende fitnessbranche

Eerst een nog even een klein stapje terug: Uw verbeterpunten komen vaak voort uit een al dan niet op gevoel gebaseerde SWOT analyse. De SWOT analyse is het meest gebruikte management- & marketinginstrument, het komt u vast bekend voor! In de SWOT analyse zet u de interne en de externe analyse tegen elkaar af in een matrix.

Interne Analyse

De interne analyse bestaat uit beheersbare factoren. Hieronder vallen bijvoorbeeld de middelen om uw doelstellingen te bereiken, zoals personeel, groepsles aanbod, horeca-assortiment, het gebruik van fitnessapparatuur, etc. De interne analyse geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van uw organisatie.

Externe Analyse

De externe factoren zijn lastiger te beheersen voor uw sportclub, het is dus belangrijk om deze goed in de gaten te houden en er zo nodig op in te spelen. Voorbeelden zijn: trends (bv recentelijk Zumba), de toename van het gebruik van internet, de komst van een nieuwe sportclub in uw concurrentiegebied, etc.

Doel van de externe analyse is dan ook om inzicht te krijgen in de kansen en bedreigingen.

Binnen de fitnessbranche zijn er over het algemeen drie factoren te onderscheiden in de externe analyse:

• Trends in de markt

• Strategieën van concurrenten

• Ontwikkelingen in de bedrijfstak

Uit de gemaakte SWOT analyse komen vaak de gewenste veranderingen voort (uit de zwakke punten en bedreigingen) waarop we ons in dit artikel baseren. Nu nog een plan van aanpak om deze veranderingen te managen!

De zeven basisregels voor goed verandermanagement op uw sportclub

1. Veranderingen lukken alleen als voor iedereen duidelijk is wat hiervan het einddoel is. (helder formuleren)

2. Veranderingen alleen door het ma-

nagement laten uitvoeren leidt tot verstarring onder uw team.

3. Om mensen zelfvertrouwen te geven in de aanstaande verandering, is gericht werken aan bereidheid en

bekwaamheid nodig.

4. Veranderingen alleen overlaten aan medewerkers leidt tot chaos. (leider- schap in uw club is een vereiste!)

5. Vind de juiste balans tussen zelfwerk- zaamheid en directe sturing. (stuur niet alleen, maar spreek uw team ook aan op verantwoordelijkheden en

reken daarbij af op het resultaat)

6. Om te kunnen veranderen, is inzicht nodig in processen en systemen bin- nen uw sportclub. Dit is echter een middel en geen doel! Uw eigen mede-

werkers zijn de experts in de proces- sen. Pols dus uw teamleden.

7. Elk einddoel (te behalen resultaat uit de verandering) moet worden vertaald

in persoonlijke doelstellingen voor de medewerkers.

De Deming-cirkel en de IMWR-cirkel

De kwaliteitscirkel van Deming is ter aanvulling op het voorgaande een creatief hulpmiddel voor kwaliteitsmanagement en probleem oplossing, ontwikkeld door William Edwards Deming. De cirkel beschrijft vier activiteiten die op alle verbeteringen in organisaties van toepassing zijn. U verandert uw sportclub door verbetering, de cirkel draagt hier aan bij!

De vier activiteiten zorgen voor een betere kwaliteit in het veranderproces. Het cyclische karakter garandeert dat de kwaliteitsverbetering continu onder de aandacht is.

Plan: Maak een plan voordat tot uitvoering wordt overgegaan.

Do: Voer de geplande activiteiten conform het plan uit.

Check : Meet of het te realiseren doel behaald is.

Act: Evalueer de uitkomst van de meting en stel op basis daarvan vervolgacties vast.

Na ‘Act' is er vervolgens opnieuw sprake van een planfase. Zo herhalen de stappen zich keer op keer.

De vertaling van de Deming-cirkel naar uw personeel

Het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) heeft in haar uitgave van 2008 de IMWR-cirkel geïntroduceerd. IMWR staat voor Inspireren ( het prikkelen van de geest), Mobiliseren' (benutten van inspiratie en ontwikkelen van kwaliteiten van uw medewerkers), 'Waarderen' (bepalen wat van waarde is voor uw team en erkenning geven) en 'Reflecteren' (tijd nemen om terug te kijken op ingezette veranderprocessen).

Uw medewerkers spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van uw sportcentrum. In de PDCA- cirkel (Plan – Do – Check – Act) krijgt het inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren t.a.v. uw medewerkers te weinig expliciete aandacht. Daarom is het van belang om naast de PDCA-cirkel ook de IMWR-cirkel in te zetten als middel om uw team verder te ontwikkelen in de veranderprocessen.

Inspireren

Inspireren is het prikkelen van de geest, het genereren van nieuwe ideeën, het creëren van een gevoel van betrokkenheid en uitdaging. Het elkaar enthousiast maken voor de bestaansreden van uw sportclub, uw positie in de markt en uw kracht. Het ontwikkelen van toekomstperspectief en ontdekken van mogelijkheden tot verbeteren en vernieuwen.

Mobiliseren

Mobiliseren is het benutten van de inspiratie in het team. Het aanwenden en ontwikkelen van de capaciteiten / kwaliteiten van alle teamleden in en rond uw sportclub (medewerkers, klanten, partners), om het toekomstperspectief, de doelstellingen en plannen van de organisatie te realiseren. Een verandering heeft immers impact binnen meerdere geleidingen.

Waarderen

Waarderen wil zeggen dat u in overleg met uw team en andere betrokkenen bepaalt wat de werkelijke waarde is van de aanstaande verandering. Waarderen betekent ook oog en respect hebben voor elkaars rol en bijdrage m.b.t. het proces. Het voldoet aan beantwoording van de behoeften van medewerkers m.b.t. erkenning voor gepleegde inspanningen en behaalde resultaten in lijn met de veranderdoelstellingen van de organisatie.

Reflecteren

Reflecteren betekent de tijd nemen om terug te kijken op de resultaten die zijn behaald en de manier waarop er een verandering is doorgevoerd. Het doel is op basis daarvan te leren. Reflectie kan plaatsvinden op diverse niveaus: het individu, het team, of uw sportclub als geheel. Reflecteren omvat ook het spiegelen met anderen. De tijd nemen om met elkaar te overdenken en te bespreken waar het nu eigenlijk allemaal om gaat, waar het goed gaat, waar de zorgen zitten, wat er moeilijk is of kan gaan worden. Het vraagt om een open bedrijfscultuur waarin veel dialoog gevoerd wordt. Meedenken i.p.v. een directieve stijl. Dit in het besef dat het bijdraagt aan het verwezenlijken van uw ambities, het bouwen aan een mooie toekomst voor uw sportclub. En waarin met bezieling, inspiratie en motivatie voor- en van eenieder die bij uw sportclub is betrokken, wordt samengewerkt.

Tijden veranderen, terwijl de markt aantrekt. De concurrentie neemt toe en uw concurrenten zitten niet stil. Snel inspelen op ontwikkelingen en aanpassingen in uw organisatie zijn noodzakelijk indien u bij wilt blijven en niet af wilt haken in de strijd om de klant. Kijk eens naar uw bedrijf vanuit het oeroude overload principe, met andere woorden: “De prikkel van vandaag is morgen geen prikkel meer.” U moet steeds meer doen om het zelfde te bereiken. Meer doen betekent veranderingen doorvoeren. In dit artikel gaan we in op de vraag:Hoe voer ik veranderingen door binnen mijn organisatie? De HOE-vraag krijgt voorrang op de WAT-vraag. Het is in dit artikel dus niet zo zeer van belang welke zaken u dient te verbeteren om bij te blijven, maar op welke wijze u een verandering door kunt voeren als u helder heeft wat u wilt gaan aanpakken. Een aantal theorieën ter inspiratie om veranderingen krachtig door te voeren….

SWOT Analyse

Intern

(Beheersbare factoren)

Extern

(Omgevingsfactoren)

Hulpvol

Om uw doelen te bereiken

Exploiteer uw:

Strengths

Maak gebruik van:

Opportunities

Schadelijk

Tav uw doelen bereiken

Verbeter uw:

Weaknesses

Verdedig u tegen:

Threats

Eerst een nog even een klein stapje terug: Uw verbeterpunten komen vaak voort uit een al dan niet op gevoel gebaseerde SWOT analyse. De SWOT analyse is het meest gebruikte management- & marketinginstrument, het komt u vast bekend voor! In de SWOT analyse zet u de interne en de externe analyse tegen elkaar af in een matrix.

Interne Analyse

De interne analyse bestaat uit beheersbare factoren. Hieronder vallen bijvoorbeeld de middelen om uw doelstellingen te bereiken, zoals personeel, groepsles aanbod, horeca-assortiment, het gebruik van fitnessapparatuur, etc. De interne analyse geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van uw organisatie.

Externe Analyse

De externe factoren zijn lastiger te beheersen voor uw sportclub, het is dus belangrijk om deze goed in de gaten te houden en er zo nodig op in te spelen. Voorbeelden zijn: trends (bv recentelijk Zumba), de toename van het gebruik van internet, de komst van een nieuwe sportclub in uw concurrentiegebied, etc.

Doel van de externe analyse is dan ook om inzicht te krijgen in de kansen en bedreigingen.

Binnen de fitnessbranche zijn er over het algemeen drie factoren te onderscheiden in de externe analyse:

• Trends in de markt

• Strategieën van concurrenten

• Ontwikkelingen in de bedrijfstak

Uit de gemaakte SWOT analyse komen vaak de gewenste veranderingen voort (uit de zwakke punten en bedreigingen) waarop we ons in dit artikel baseren. Nu nog een plan van aanpak om deze veranderingen te managen!

De zeven basisregels voor goed verandermanagement op uw sportclub

1. Veranderingen lukken alleen als voor iedereen duidelijk is wat hiervan het einddoel is. (helder formuleren)

2. Veranderingen alleen door het ma-

nagement laten uitvoeren leidt tot verstarring onder uw team.

3. Om mensen zelfvertrouwen te geven in de aanstaande verandering, is gericht werken aan bereidheid en

bekwaamheid nodig.

4. Veranderingen alleen overlaten aan medewerkers leidt tot chaos. (leider- schap in uw club is een vereiste!)

5. Vind de juiste balans tussen zelfwerk- zaamheid en directe sturing. (stuur niet alleen, maar spreek uw team ook aan op verantwoordelijkheden en

reken daarbij af op het resultaat)

6. Om te kunnen veranderen, is inzicht nodig in processen en systemen bin- nen uw sportclub. Dit is echter een middel en geen doel! Uw eigen mede-

werkers zijn de experts in de proces- sen. Pols dus uw teamleden.

7. Elk einddoel (te behalen resultaat uit de verandering) moet worden vertaald

in persoonlijke doelstellingen voor de medewerkers.

De Deming-cirkel en de IMWR-cirkel

De kwaliteitscirkel van Deming is ter aanvulling op het voorgaande een creatief hulpmiddel voor kwaliteitsmanagement en probleem oplossing, ontwikkeld door William Edwards Deming. De cirkel beschrijft vier activiteiten die op alle verbeteringen in organisaties van toepassing zijn. U verandert uw sportclub door verbetering, de cirkel draagt hier aan bij!

De vier activiteiten zorgen voor een betere kwaliteit in het veranderproces. Het cyclische karakter garandeert dat de kwaliteitsverbetering continu onder de aandacht is.

Plan: Maak een plan voordat tot uitvoering wordt overgegaan.

Do: Voer de geplande activiteiten conform het plan uit.

Check : Meet of het te realiseren doel behaald is.

Act: Evalueer de uitkomst van de meting en stel op basis daarvan vervolgacties vast.

Na ‘Act' is er vervolgens opnieuw sprake van een planfase. Zo herhalen de stappen zich keer op keer.

De vertaling van de Deming-cirkel naar uw personeel

Het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) heeft in haar uitgave van 2008 de IMWR-cirkel geïntroduceerd. IMWR staat voor Inspireren ( het prikkelen van de geest), Mobiliseren' (benutten van inspiratie en ontwikkelen van kwaliteiten van uw medewerkers), 'Waarderen' (bepalen wat van waarde is voor uw team en erkenning geven) en 'Reflecteren' (tijd nemen om terug te kijken op ingezette veranderprocessen).

Uw medewerkers spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van uw sportcentrum. In de PDCA- cirkel (Plan – Do – Check – Act) krijgt het inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren t.a.v. uw medewerkers te weinig expliciete aandacht. Daarom is het van belang om naast de PDCA-cirkel ook de IMWR-cirkel in te zetten als middel om uw team verder te ontwikkelen in de veranderprocessen.

Inspireren

Inspireren is het prikkelen van de geest, het genereren van nieuwe ideeën, het creëren van een gevoel van betrokkenheid en uitdaging. Het elkaar enthousiast maken voor de bestaansreden van uw sportclub, uw positie in de markt en uw kracht. Het ontwikkelen van toekomstperspectief en ontdekken van mogelijkheden tot verbeteren en vernieuwen.

Mobiliseren

Mobiliseren is het benutten van de inspiratie in het team. Het aanwenden en ontwikkelen van de capaciteiten / kwaliteiten van alle teamleden in en rond uw sportclub (medewerkers, klanten, partners), om het toekomstperspectief, de doelstellingen en plannen van de organisatie te realiseren. Een verandering heeft immers impact binnen meerdere geleidingen.

Waarderen

Waarderen wil zeggen dat u in overleg met uw team en andere betrokkenen bepaalt wat de werkelijke waarde is van de aanstaande verandering. Waarderen betekent ook oog en respect hebben voor elkaars rol en bijdrage m.b.t. het proces. Het voldoet aan beantwoording van de behoeften van medewerkers m.b.t. erkenning voor gepleegde inspanningen en behaalde resultaten in lijn met de veranderdoelstellingen van de organisatie.

Reflecteren

Reflecteren betekent de tijd nemen om terug te kijken op de resultaten die zijn behaald en de manier waarop er een verandering is doorgevoerd. Het doel is op basis daarvan te leren. Reflectie kan plaatsvinden op diverse niveaus: het individu, het team, of uw sportclub als geheel. Reflecteren omvat ook het spiegelen met anderen. De tijd nemen om met elkaar te overdenken en te bespreken waar het nu eigenlijk allemaal om gaat, waar het goed gaat, waar de zorgen zitten, wat er moeilijk is of kan gaan worden. Het vraagt om een open bedrijfscultuur waarin veel dialoog gevoerd wordt. Meedenken i.p.v. een directieve stijl. Dit in het besef dat het bijdraagt aan het verwezenlijken van uw ambities, het bouwen aan een mooie toekomst voor uw sportclub. En waarin met bezieling, inspiratie en motivatie voor- en van eenieder die bij uw sportclub is betrokken, wordt samengewerkt.

Verandermanagement I marketing

Marc Neijland is directeur en mede-eigenaar van ClubJoy. Hij heeft dagelijks veel contact met ondernemers uit het hele land over verschillende vraagstukken die spelen in de Nederlandse fitnessbranche. Heeft u vragen of opmerkingen na het lezen van deze tekst, dan bent u welkom om een mail te zenden naar marc@clubjoy.nl

body LIFE 7I2010 I

Edities