Groundhog Day vermijden

Verschenen in Bodylife nummer 1 2023
Veel van onze klanten zitten vast in een tijdlus waarin alles telkens opnieuw begint. Steeds terugkerende goede voornemens en oplossingen met een vooraf geprogrammeerde vervaldatum. Alles in jojo-modus.  Jojo diëten, jojo bewegen, zelfs jojo gezond. Om dit patroon te doorbreken is het belangrijk om te weten wat onze klanten effectief willen, maar vooral kunnen veranderen. Wat haalbaar is om vol te houden. Persoonlijk succes met de nadruk op ‘persoonlijk’.

We kennen allemaal de filmklassieker ‘Groundhog Day’ uit 1993 waarin Bill Murray als weerman Phil Connors iedere morgen op eenzelfde dag opnieuw wakker wordt. Een gevoel dat velen herkennen in hun gevecht tegen ongezonde leefgewoontes. Smalend kijken we naar de jaarlijks terugkerende lijstjes met goede voornemens. Het lijkt alsof we collectief vastzitten in eindeloze tijdlussen met steeds dezelfde terugkerende problemen en oplossingen waarvan we op voorhand weten dat we ze niet levenslang kunnen volhouden. Laat staan maanden en jaren. Om deze loop te doorbreken hebben we verandering nodig. Een andere, realistische aanpak. Einstein zou zeggen: ‘Waanzin is steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten’.

Realistisch zelfbeeld
Vetvrij, slank en gespierd, een ideaalbeeld binnen onze maatschappij. De manier waar media- en promocampagnes dit voorstellen zorgt voor de meeste misvattingen. Onze klanten worden op een dwaalspoor gebracht wat resulteert in een eindeloze spiraal van vallen en opstaan. Bovendien wordt ingelepeld dat iedereen slankheid en gespierdheid volledig zelf in handen heeft. Dat een kilootje meer een rechtstreekse weerspiegeling is van je eetgewoonte en karakter. Van doorzettingsvermogen tegenover laksheid.

Dit is deels waar, maar evenzo moeten we als professional onze klanten duidelijk maken dat lichaamsmaten niet enkel beïnvloedbaar zijn door beweging en voeding. Ouders en grootouders spelen een grote rol. Niet door de levenslessen en gewoontes welke ze meegeven, maar om de genen welke ze cadeau doen aan de volgende generaties. Vanaf de conceptie worden we met een bepaald lichaamstype geboren. (Potentiële) Beoefenaars moeten beseffen dat onze genen in grote lijnen vastleggen hoe we er zullen uitzien. Iedereen bevindt zich ergens tussen drie verschillende categorieën. Ectomorfen, met hun slank uiterlijk en geringe spierontwikkeling. Mesomorfen, stevig gebouwd van nature uit en Endomorfen met een van nature zwaardere rondere lichaamsbouw. 

Eigenlijk kan iedereen vooral finetunen binnen de genetisch afgebakende mogelijkheden en zorgen dat zijn of haar lichaam naar de meest functionele en gezondste vorm kan ontwikkelen, rekening houdend met de meegekregen beperkingen en mogelijkheden. Het is belangrijk om klanten een realistisch positief zelfbeeld te schetsen zodat ze hun potentieel juist kunnen inschatten en hun lichaamstype van nature uit te situeren en vooral aanvaarden. Zo wordt het makkelijker om doelgerichter te trainen en niet in steeds terugkerende valkuilen van ontgoocheling en teleurstelling te stappen. 

Succes en uiterlijk
Maak duidelijk dat sommige doelstellingen onrealistisch zijn en dat je onmogelijk kan worden wat je van nature uit niet bent. Met aangepaste en gezonde voedingsgewoontes en met voldoende lichaamsbeweging kan iedereen evolueren naar ‘zijn’ of ‘haar’ beste uiterlijk. Niet naar hetgeen door misplaatste promotie en wondermiddeltjes wordt voorgespiegeld.

Wie van nature uit endomorf is, is niet gedoemd om even zwaar te blijven. Iedereen heeft via gezonde leefstijl met aangepaste voeding en regelmatige oefengewoonte zelf zijn of haar gezondheid in de hand. Men moet echter beseffen dat gezondheid meer is dan uiterlijk alleen.  Fotomodellen welke acteren in promofilmpjes van afslanktoestellen of -middelen hebben hun uiterlijk nooit verkregen door deze middelen. Ze zijn gekozen om hun look. Het zijn deze misvattingen welke meewerken aan het negatief zelfbeeld bij veel van onze klanten.

Problemen, gevoelens, sociaal en zakelijk succes koppelt men al te veel aan uiterlijk. Al te makkelijk dankt men dat slaagkansen op werk, in de liefde en de sport groter worden wanneer we er zogezegd beter uitzien en het voorgespiegelde ideaalbeeld benaderen. Dit is niet meer dan een opgedrongen verwachtingspatroon.   

Denkwijze aanpassen
Het is een foute stelling welke bij veel mensen, zelfs professionals uit onze sector en de zorg, leeft dat enkel slanke mensen gezond zijn. Dat enkel mensen met ideale maten gelukkig zijn. Wanneer daarenboven gesuggereerd wordt dat overgewicht enkel te maken heeft met een tekort aan wilskracht en een ongezonde levenswijze, zit men goed verkeerd. Het is fout om te veronderstellen dat met aangepaste voeding en regelmatig bewegen iedereen kan evolueren naar ‘het’ ideale lichaam. ‘Een’ ideaal lichaam kan wel, rekening houdend met de eigen genetische voorbestemdheid en de fysiologische mogelijkheden van het lichaam dat je hebt meegekregen. Iedereen volgens zijn eigen unieke kaart.

Gezondheid heeft met veel meer te maken dan met nummers op een weegschaal. Succes meet je niet enkel in kilo’s en euro’s maar vooral in smiley’s. Een glimlach zorgt voor volhouden. Een gezond fitnessprogramma houdt niet alleen rekening met lichaamsgewicht door goede voedings- en beweeggewoontes, maar ook met positief denken, een positief zelfbeeld en aanvaarden van jezelf. Lichaamsbeweging mogen we niet enkel aanbieden als een middel om gewicht onder controle te houden. Het is vooral een middel om gezondheid en kwaliteit van leven te bevorderen. Vermijdt dat klanten denken dat enkel slanke mensen gelukkig en gezond zijn. Iedereen heeft van nature uit een ander lichaam met verschillende maten en gewichten. Klanten moet het best mogelijke nastreven, maar tegelijkertijd zichzelf aanvaarden zoals ze zijn en binnen die parameters zorgen dat ze zo gezond en kwaliteitsvol leven.

Een maatje minder betekent weinig, wanneer het constante frustratie met zich meebrengt om het te bereiken. Dan geeft men op en komt men in de tijdlus van Groundhog Day terecht. Ook mag een kilootje meer geen ergernis uitlokken wanneer dit het gevolg is van een periode van plezier en ontspanning. Wie geniet houdt vol en vervalt niet in een steeds terugkerend patroon van vallen en opstaan. Succes is met een gerust gemoed gaan slapen en met de glimlach wakker worden.

Hou je fit,
Eric
 
Edities