Nieuws branche actueel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2011

Het sportcentrum kan een prima functionele plek zijn om ons lichaam te trainen. We gaan er naar toe, checken in, kleden ons om, sporten, douchen, zeggen `tot ziens` en gaan door met ons leven. Het is echter ook een unieke plek waar ik elke week alleen voor mezelf ben, voor mijn gezondheid en mijn energie. Voor sportcentra biedt dit unieke kansen om de beleving bij elk bezoek dermate te optimaliseren, dat men ook terug wil blijven komen.

Innovatie als klanten behoud programma

In de basis maken mensen dus gebruik van beweegactiviteiten binnen sportcentra, fitness, cardio fitness, groepsactiviteiten, enz. Die moeten natuurlijk kwalitatief goed zijn en aan de verwachtingen voldoen. Alleen aandacht voor de kwaliteit van de lessen en instructie is echter een te beperkte visie. Klanten leggen een traject af, van incheck tot vertrek. Op elk punt waar men in aanraking komt met onze teamleden is er een kans om de positieve beleving een positieve impuls te geven. Brainstorm eens met je balieteam over wat de manieren en zijn om een positieve connectie te maken met klanten bij binnenkomst en vertrek. Dan moet je dus niet alleen aan de basiselementen denken; directe aandacht, oogcontact, glimlach, voornamen kennen, open vragen stellen, maar wat kan je binnen die ontvangst afdeling nog meer doen om mensen even vast te houden, om ze wat leuks aan te bieden, een onderzoek, spel, wedstrijd. Laat je fantasie maar gaan en breng het daarna terug naar een concreet plan. Ook op de ontvangstafdeling is dus nog voldoende te innoveren om de beleving van de klant bij elk bezoek een positieve impuls te geven.

Als laatste: praktische innovaties. Klanten zien graag vernieuwingen. Dat kan liggen in nieuwe apparatuur, nieuwe techniek, nieuwe inrichting, nieuwe service, als het maar een positief karakter heeft en extra service brengt voor de klanten. Dat zou een nieuwe techniek zoals hart-rate sporten kunnen zijn, een PT-functionele ruimte, nieuwe apparatuur zoals bijvoorbeeld een kranking apparaat, korte minilessen in de fitnessafdeling, maar ook een innovatief testapparaat of als we ‘outsite the box’ denken, een carwash service onder het sporten. Zaak is om na te denken over de mogelijkheden die je ter beschikking staan.

Op bedrijven waar niks gebeurt en alles het zelfde blijft, zijn mensen vaak snel uitgekeken. Misschien is het wel nuttig om een innovatie planning op te stellen. Op die manier kunnen de innovaties een positieve rol blijven spelen in het behoud en het enthousiasme van leden.

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 5I2011 I

Anke Hendriks

I body•LIFE 5I2011

‘Fitnesscentra dienen de spil te worden in de fitheid van mensen’, dit was één van de uitkomsten van de brainstormsessie die body•LIFE op dinsdag 17 mei jl. hield in prachtige Slot Zeist.

Kwaliteitsbeleving in de fitnessbranche

bianca karel

ed kruythof

henk jan Koershuis

lilian

rijfkogel

Edities