Column Remie Huijs

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2011

De fitnessbranche heeft tot voor enkele jaren geleden een sterke groei gekend. Op dit moment is de groei van de vraagkant echter minder sterk dan van de aanbodzijde. Het gevolg is dat er een verdringingsmarkt is ontstaan. Echte witte plekken kennen we niet meer in Nederland. De koek moet dus tussen steeds meer fitnessondernemers verdeeld worden. Iets wat menig fitnessondernemer zal herkennen. Een ontwikkeling die ertoe leidt dat veel bedrijfsovernames plaatsvinden.

Bedrijfsovername: een nieuwe start

In een dergelijke markt is het voor starters lastig vanaf nul te beginnen en vaak niet rendabel. Overname van een bestaand bedrijf is dan een goede optie. Ook bij uitbreiden van je eigen fitnesscentrum kan het soms goed zijn rond te kijken of het centrum van een oud-collega in de buurt niet te koop staat.

Maar je bedrijf verkopen of een bedrijf kopen is een grote stap waar vaak te licht over wordt gedacht. Je bedrijf verkopen is complex proces. Dit wordt veroorzaakt door financiële, juridische en commerciële aspecten, maar misschien wel de belangrijkste factor is de emotionele aspecten die vaak onderschat worden. In dit artikel gaan we nader in wat er allemaal komt kijken bij een bedrijfsovername.

Maak het verkoopklaar

De eerste vraag die een fitnessondernemer zich moet stellen als hij overweegt zijn sportcentrum te verkopen is of het wel klaar is voor verkoop. In de praktijk blijkt dit vaak niet het geval te zijn. Aan een verkoop gaat een gedegen voorbereiding vooraf. Inschakeling van professionele ondersteuning is vaak een meerwaarde omdat het sportcentrum met andere ogen wordt bekeken. De plus- en minpunten vallen minder op en kun je dus ook minder goed benadrukken of verbeteren. Een analyse van een buitenstaander, zoals Wellness Solutions, bestaat bijvoorbeeld uit het in kaart brengen van de markt, de concurrentie, de sterkte van de organisatie, kansen en bedreigingen. Het kan echter ook leiden tot het besluit het sportcentrum niet te verkopen, maar eerst te optimaliseren met de uiteindelijke verkoop in het achterhoofd.

Verkopen kost tijd maar houd er vaart in

Als het bedrijf wel verkoopklaar is en de beslissing tot verkoop is genomen, is het belangrijk dat de verkoop niet te lang op zich laat wachten. Waarom mag dit niet te lang duren? Veel heeft te maken met emotie. De keuze tot verkoop wordt veel eerder gemaakt dan het moment dat het centrum daadwerkelijk op de markt komt. Op het moment dat bij een fitnessondernemer de gedachte gaat spelen zijn bedrijf te gaan verkopen, bestaat de kans dat dit invloed heeft op de bedrijfsvoering. Men is minder scherp, nieuwe investeringen worden uitgesteld of geschrapt, de (emotionele) betrokkenheid wordt minder, men is al langzaam afscheid aan het nemen.

Ook in het meest gunstige geval dat de verkoop goed is voorbereid mag zoals gezegd de verkoop niet te lang duren om het risico van verslapping te vermijden. Maar wat is lang? Gemiddeld duurt een bedrijfsovername zo’n 9-12 maanden. Hoe beter de voorbereiding, hoe sneller het vaak gaat. Overhaast verkopen is echter nooit een optie.

Financiering een lastige zaak en kost tijd

De duur hangt natuurlijk ook af van de financierbaarheid en dat is momenteel nog steeds een belangrijke drempel. De verhouding eigen vermogen/vreemd vermogen is behoorlijk veranderd. Namen de banken enkele jaren geleden nog genoegen met circa 25% eigen inbreng, nu kan dit oplopen tot 40-50% waarbij soms ook nog de eis wordt gesteld van een achtergestelde lening van de verkoper. Het zijn percentages die voor heel veel potentiële kopers niet haalbaar zijn. Het betekent ook dat men steeds meer op zoek gaat naar alternatieven zoals informal investors of franchisegevers of andere investeerders.

Neem afstand

Wanneer de verkoop zover is, is de rol van de fitnessondernemer vaak meer op de achtergrond. Het traject wordt overgenomen door een extern bureau. Het afstand nemen is noodzakelijk omdat de emotionele betrokkenheid het verkoopproces negatief kan beïnvloeden. Een koper heeft altijd zijn eigen ideeën hoe hij het sportcentrum dat hij overneemt wil gaan runnen. Wanneer dit niet overeenkomt met de ideeën van de eigenaar, kan deze voor een dilemma komen te staan. De ondernemer wil dat zijn leden goed terecht komen. Gunt hij het deze koper of wordt er verder gezocht naar een partij die beter past met het risico dat het traject langer duurt? Dit is zeker actueel wanneer de verkoper nog een tijdje betrokken wil blijven.

Laat het los en geniet van nieuwe fase

Als het sportcentrum eenmaal verkocht is breekt er een nieuwe periode aan. De meeste fitnessondernemers die verkopen hebben een tijd van jarenlang hard werken achter de rug en hebben ineens veel tijd. Nadat de verkoop is afgerond breekt voor veel fitnessondernemers een nieuwe periode aan. Hoe dit verloopt is natuurlijk voor iedereen verschillend. Voor veel ondernemers is na de verkoop het pensioen geregeld en is het genieten van de rust, meer tijd om te besteden aan die ene hobby, aan de familie, of wordt er een wereldreis gemaakt. Voor anderen betekent het dat er tijd en geld is om een nieuwe (andere) start te maken.

bedrijfsovernames I business

Philip Pijpers, eigenaar van Wellness Solutions BV. Wellness Solutions richt zich op de bemiddeling van de koop- verkoop van sportcentra.

Meer info: www.wellnesssolutions.nl

body•LIFE 5I2011 I

Edities