Ondernemer in Beeld

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2011

Samen met zijn partner Ruud Geraedts vormt hij de directie en zijn zij verantwoordelijk voor het beleid en de te varen koers. Hierbij volgen zij nauwlettend de ontwikkelingen in de markt en luisteren zij goed naar input van gasten en medewerkers en collega-ondernemers. Ook zijn zij samen met de coördinatoren van de afdelingen verantwoordelijk voor het coachen en begeleiden van het enthousiaste team van medewerkers dat elke dag weer zijn uiterste best doet om het de gasten naar de zin te maken.

Uit wat voor gezin komt u?

“Ik ben geboren en getogen in Cuijk. Mijn vader was proces operator bij Chicopee. Ik heb nog drie broers waarvan er een ondernemer is, een ander die een profvoetballer is geweest en één die in de logistieke sector werkt. Als kind had ik al veel belangstelling voor sport. Ik heb een tijdje gevoetbald bij JVC Cuijk, maar teamsport was mijn ding niet. Ik wilde zelf verantwoordelijk zijn voor wat ik deed. Op negenjarige leeftijd ben ik begonnen met taekwondo. Daar was ik zo fanatiek in dat ik bij meerdere taekwondo clubs in de regio ging trainen. Ik trainde gemiddeld zes keer per week. Vanaf mijn 14de ben ik hierin ook les gaan geven. Van daaruit is ook het idee ontstaan om professioneel in de sport verder te gaan.”

Hoe bent u ondernemer geworden?

“Vanaf mijn 16de leidde ik een taekwondo vereniging in Cuijk en gaf op enig moment ook les en wat fitnessinstructie bij Maarten van Kempen van Fitland in Mill die net gestart was. Ook heb ik nog een tijdje bij de belastingdienst gewerkt op kantoor, maar zat daar echt niet op mijn plek. Ondertussen deed ik de opleiding Fitnesstrainer A en B en sportschoolmanagement dat recht gaf op het diploma sportschoolhouder. Uiteindelijk kon ik in 1986 een sportcentrum in Blerick overnemen met fitness, groepslessen en taekwondo. Een centrum met 700 leden. Successievelijk is het centrum verder uitgebreid met fitnessactiviteiten en groepslessen en werd het al snel te klein.”

Hoe heeft die groei precies plaatsgevonden?

“Vanaf toen ik begon met het centrum, zijn we alleen maar gegroeid. In de beginperiode richtten we ons voornamelijk op krachttraining. We hadden toen alleen maar krachtapparatuur staan en nog geen cardio. De apparatuur die er stond was niet echt professioneel, op den duur heb ik die kunnen vervangen door krachtapparatuur van Spartacus en Feel Good. In 1994, toen we nog Fitcenter Vitalis heetten, zijn we verhuisd naar een tennishal, die vlakbij de huidige locatie ligt en een verdubbeling van de ruimte betekende. Daar ben ik ook begonnen met het geven van opleidingen voor de fitnessbranche en samenwerkingsverbanden aangegaan met verschillende partijen die een relatie hebben met ons eigen activiteitenaanbod. Voor de behandeling van blessures en aandoeningen van het bewegingsapparaat hebben we een samenwerking met MediFit en voor adviezen over voeding en afvallen met Diëtheek. Voor de reïntegratie van werknemers die met ziekteverzuim waren, konden werkgevers via hun arbo-organisatie of bedrijfsarts terecht bij Re-Fit, als provider verbonden aan het landelijke netwerk van De Gezonde Zaak, maar daar zijn we mee gestopt. Verder hebben we met VieCuriVitaal een samenwerking met betrekking tot Herstel & Balans, een revalidatieprogramma voor mensen die kanker hebben. Samenwerkingsverbanden die we vandaag de dag nog steeds hebben en een meerwaarde betekenen voor het centrum.

In de tennishal hebben we tot 2004 gezeten, waarna we verhuisd zijn naar de huidige locatie. De plannen hiervoor bestonden al langer. We wilden een multifunctioneel centrum en we wilden graag een zwembad. Daarvoor hebben we een concurrentieanalyse gemaakt waaruit bleek dat er op het gebied van zwemlessen weinig aanbod was. Toen we ermee zijn begonnen, zaten we al snel vol. We waren nagenoeg de enige particuliere aanbieder in de markt. Daarbij zorgt een zwembad voor een enorme verbreding van de doelgroep. Verschillende partijen in de markt maken inmiddels gebruik van dit zwembad, onder andere voor revalidatie. Daarnaast geven we specifieke groepslessen in het zwembad zoals Aquarobics en Aquafit en mogen de leden in de vrije uren gebruik maken van het zwembad.”

Ziet u mogelijkheden voor verbetering binnen de branche?

“De branche zal zich moeten verbeteren, anders overleef je het niet als ondernemer. Laatst ben ik bij een congres geweest met als thema ‘Aanpassen of uitsterven’. Ik denk dat dit zo is. De markt is volop in beweging. Aan de ene kant heb je een toename van ketens en aan de andere kant de opkomst van low budget centra die een enorme druk leggen op de traditionele centra. Deze centra zullen zich meer moeten focussen op het behalen van resultaat van de leden. Het is te lang te vrijblijvend geweest. Je opende een fitnesscentrum en het liep vanzelf vol. Veel ondernemers verzuimen om een echte kwaliteitsslag te maken. Daar liggen de kansen. Vandaar dat we ons als Fit Focus aangesloten hebben bij de Leefstijlclub, een initiatief van John van Heel dat tot meer resultaat moet leiden. Daarbij wordt de schijf van drie gehanteerd naar Amerikaans model. Krachttraining, uithoudingsvermogen en recreatieve vormen van bewegen vormen de elementen waaruit een gezonde leefstijl zou moeten bestaan. Het belangrijkste hiervan is dat het leidt tot een verbetering van de kwaliteit. De Leefstijlclub is een goede aanzet, maar uiteindelijk zijn de ondernemers zelf verantwoordelijk voor de invulling. Ze dienen er serieus werk van te maken. Of er een kwaliteitsprotocol moet komen voor de branche, weet ik niet. Wellicht dat EREPS dit kwaliteitsprotocol een verdere impuls geeft. Van belang is dat je niet alleen resultaat haalt, maar er ook achter komt met welke doelstelling de klant komt om van daaruit de begeleiding vast te stellen. Simpelweg het uitleggen van een aantal oefeningen, is geen begeleiding. Beter is persoonlijke begeleiding. Maar daar zit wel een spanningsveld in. Wat zijn mensen bereid te betalen voor hetgeen je aanbiedt? Sinds kort werken we hier in huis met Personal Training. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen gerichter eten en sporten wanneer ze met een trainer werken die vertelt wat, wanneer en op welke wijze iets gedaan moet worden. Het feit dat jij een afspraak hebt met je personal trainer zorgt ervoor dat je ook daadwerkelijk gaat, dat je je doelen bereikt en dat je gemotiveerd blijft. Deze personal trainer vraagt wel 65 euro per uur. We merken echter nu al dat Personal Training een stimulans geeft richting kwaliteit en resultaat. Om Personal Training betaalbaar te houden gaan we ook Small Group Fitness aanbieden, waarbij een personal trainer een groep van bijvoorbeeld 4 mensen begeleidt.”

In hoeverre speelt duurzaamheid een belangrijke rol binnen uw bedrijfsvoering?

“Duurzaamheid vind ik een heel breed begrip en wordt meestal geassocieerd met energie. Daar hebben we binnen dit bedrijf een aantal maatregelen voor getroffen zoals energiezuinige armaturen en bewuster omgaan met stroomvretende apparatuur zoals de sauna en de airco. Dit doe ik niet primair uit ideële gronden, maar voor mijn eigen portemonnee. Uiteraard zijn we wel aan het nadenken over MVO waaronder naast planet en profit ook people valt. Recent hebben we een clubmanager aangetrokken die meer dan 35 jaar ervaring heeft bij het UWV. Zijn naam is Frans de Brouwer. Saillant detail is dat ik in 1986 de toenmalige sportschool van hem heb overgenomen. Frans heeft onder andere als taak het personeel op een coachende manier te begeleiden. Dit volgens een persoonlijk ontwikkelplan. Daarnaast worden alle 29 medewerkers nauw betrokken bij de plannen van het bedrijf. Uiteindelijk zijn de medewerkers het visitekaartje van de onderneming.”

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

“Jazeker. Verschillende sport- en patiëntenverenigingen mogen hier tegen gereduceerde tarieven gebruik maken van de accommodatie. Daarnaast sponsor ik een aantal hardloopevenementen waarvan de opbrengst ten goede komt aan het goede doel. Verder zit ik in een aantal ondernemersverengingen en ben lid van Open Coffee. Het is een open concept dat begonnen is in Londen en inmiddels iedere week wereldwijd gehouden wordt op meer dan 100 locaties. Hier in Venlo vindt om de twee weken een Open Coffee plaats waar meer dan 800 ondernemers bij zijn aangesloten. Bij elke bijeenkomst is ongeveer tien procent aanwezig Er worden ideeën besproken, kennis gedeeld, brainstormsessies gehouden, samenwerking besproken enz. Het duurt meestal maar een uur en als ondernemer kun je op die Open Coffee dag de koffie sponsoren en mag je een praatje houden over je bedrijf. Een leuke en informele manier om contacten met elkaar te leggen.”

Wat is uw visie op ondernemen?

“Ondernemen is een vak apart. Het is een manier van leven. Ruud en ik zijn veel uren op de zaak aanwezig. Als stand-alone centrum vinden we het belangrijk om ons gezicht te laten zien. Hier heerst nog echt een dorpsmentaliteit waar het ons-kent-ons-gevoel belangrijk is. Je kunt als ondernemer echter niet alles zelf doen. We werken nauw samen met een aantal strategische partners in de markt en voor de marketing schakelen we een reclamebureau in. Momenteel zijn we bezig een businessplan te maken voor social media zoals Hyves, Twitter en Facebook om dit in te zetten voor de marketing.”

Hoe combineert u uw werk met uw privéleven?

“Het privéleven schiet er grotendeels bij in. Ik probeer wel tijd vrij te maken voor leuke dingen zoals uit gaan eten met vrienden. En bezoek ook regelmatig tentoonstellingen van abstracte kunst, waar ik liefhebber van ben. Verder heb ik achter mijn huis een grote tuin waarin ik mijn energie kwijt kan. Het sporten zelf staat momenteel op een laag pitje vanwege een blessure aan mijn schouder en pols.”

Hoe ziet uw toekomst eruit?

“Ik doe dit nu al 25 jaar, maar voorlopig werken we nog gewoon hard door. Hoewel dit centrum goed draait, proberen we er wel meer leden bij te krijgen. Dat gaat tegenwoordig niet vanzelf. Maar als er te zijner tijd iemand is die dit centrum wil overnemen dan sta ik daar wel voor open. Ik zoek dan gewoon weer een nieuwe uitdaging. Aan de andere kant zitten we ook te denken om een locatie erbij te openen als de gelegenheid zich voordoet. Tenminste als de markt weer gaat aantrekken, want die is momenteel niet zo best. Maar het ondernemen zit nu eenmaal in mijn bloed. Als ik kansen zie, ga ik ervoor.”

Ondernemer in beeld I business

body•LIFE 5I2011 I

I body•LIFE 5I2011

Financieel Management: Meten is weten en gissen is missen

Als ondernemer zou je deze winst- en verliesrekening maandelijks en anders zeker per kwartaal moeten opmaken en bekijken. Maar naast deze beoordeling achteraf is het zeker verstandig om ook een prognose te maken die vooruitkijkt op de komende periode. Hier schat je in wat je kosten gaan zijn en welke omzet je moet halen om een gezond bedrijf te zijn of worden.

De nieuwe fitnessondernemer stuurt vanuit cijfers en kijkt naar verhoudingspercentages tussen omzet en kosten en de marges. Een lucratieve business is de fitnessbranche zeker, maar wel als je alles goed in kaart hebt.

Primaire inkomsten

Op dit moment zul je als club je inkomsten grotendeels halen uit je ledenbestand. Een voorzichtige inschatting is 85% van je totale omzet en wellicht zelfs hoger. Geen probleem als je ledenaantal gelijk blijft of nog aan het stijgen is, maar wel zorgwekkend als het aantal afneemt.

Om de primaire omzet positief te beïnvloeden kun je meerdere aandachtsgebieden benoemen. Als eerste is het op orde hebben van je salesproces en de kwaliteit binnen je club. En met kwaliteit bedoel ik het waarmaken van je beloftes aan de leden over hygiëne, aandacht en service. Ik weet dat het woord retentie veelvuldig ter sprake komt, maar in mijn ogen is retentie niet anders dan kwaliteitsmanagement. Binnen de sales draait het om lid maken wat er binnen komt lopen (en dat is moeilijker dan menig ondernemer denkt) en actief het aantal potentiële leden die lid willen worden opzoeken. Helaas zie ik in meerdere clubs dat dit weer een ondergeschoven kindje wordt. Maar de snelste manier om je ledental te verhogen is sales, want dit proces geeft sneller resultaat dan het kwaliteitsproces.

De andere manier om je primaire omzet te verhogen is door je lidmaatschapsgeld te verhogen. Dit is direct gekoppeld aan je positionering in de markt, maar als je geen prijsvechter bent is het verstandig om regelmatig je prijs te verhogen. Ben je geen prijsvechter dan ben je namelijk continu bezig om je kwaliteit te verhogen en de waarde van je club voor je leden te verhogen.

Secundaire inkomsten

Nu blijft er dus 15% van je totale omzet over en die komt uit je secundaire omzet. Zonnebank, horeca, merchandise, etc. Maar hier is wel een kostenpost aan gekoppeld, namelijk je personeel. Geen probleem als je het serviceniveau op je club hoog wilt laten zijn, maar de vele handelingen voor kleine omzet kan zelfs meer kosten dan het opbrengt.

Nieuwe vormen van secundaire inkomsten in de huidige markt zijn Personal Training, Voedingsadviezen, Webshops waar voedingssupplementen worden verkocht en Small Group Training. Stuk voor stuk lucratieve manieren zonder veel personeelskosten en met een grotere omzet en marge per handeling. De nieuwe verhouding bij clubs die het goed implementeren is 70% primair – 30% secundair.

Personeelskosten

Een van de grootste kostenposten binnen de club en dus eentje waar je goed grip op moet houden. Een gemiddelde van 30-35% personeelskosten ten opzichte van je omzet kun je aanhouden als gezond bij een serviceclub. Uiteraard zijn deze kosten bij de low-budget vele malen lager, maar die laten we hier even buiten beschouwing.

Je personeelsbestand in de gaten houden met betrekking tot de salarissen is één, maar de soorten contracten is een ander. Het zou verstandig zijn om niet al je contracten om te zetten naar een contract voor onbepaalde tijd. Je zou hier kunnen kijken naar een 65-70% van al je personeel dat met een contract voor onbepaalde tijd werkt en de rest werkt in een bepaalde tijd contract. Mocht je onverhoopt toch willen snijden in je personeelskosten dan kun je gebruik maken van het natuurlijk verloop aan de hand van de aflopende contracten en voorkom je vervelende situaties.

Monitoren

In de huidige markt met alle ontwikkelingen kun je het jezelf niet meer permitteren om ergens in maart of april te weten wat je financiële resultaten waren over het voorgaande jaar. De klanten vragen om een professionele benadering en je moet weten wat je wel en niet kunt investeren in de club of je personeel.

Begin klein als je nog niet echt gewend bent om het financiële aspect goed te monitoren door te werken met het voorbeeld winst- en verliesrekening en start ook met het maken van je maand- of kwartaalprognose in deze winst- en verliesrekening.

Als commerciële sector is het van belang om veel omzet te maken, een goede marge te hebben en geen onnodige kosten te maken. Om te bepalen of je na een periode winst of verlies hebt gemaakt kun je gebruik maken van een winst- en verliesrekening. Dit is een overzicht van je inkomsten en uitgaven en dus, onderaan de streep, je resultaat.

Als ondernemer zou je deze winst- en verliesrekening maandelijks en anders zeker per kwartaal moeten opmaken en bekijken. Maar naast deze beoordeling achteraf is het zeker verstandig om ook een prognose te maken die vooruitkijkt op de komende periode. Hier schat je in wat je kosten gaan zijn en welke omzet je moet halen om een gezond bedrijf te zijn of worden.

De nieuwe fitnessondernemer stuurt vanuit cijfers en kijkt naar verhoudingspercentages tussen omzet en kosten en de marges. Een lucratieve business is de fitnessbranche zeker, maar wel als je alles goed in kaart hebt.

Primaire inkomsten

Op dit moment zul je als club je inkomsten grotendeels halen uit je ledenbestand. Een voorzichtige inschatting is 85% van je totale omzet en wellicht zelfs hoger. Geen probleem als je ledenaantal gelijk blijft of nog aan het stijgen is, maar wel zorgwekkend als het aantal afneemt.

Om de primaire omzet positief te beïnvloeden kun je meerdere aandachtsgebieden benoemen. Als eerste is het op orde hebben van je salesproces en de kwaliteit binnen je club. En met kwaliteit bedoel ik het waarmaken van je beloftes aan de leden over hygiëne, aandacht en service. Ik weet dat het woord retentie veelvuldig ter sprake komt, maar in mijn ogen is retentie niet anders dan kwaliteitsmanagement. Binnen de sales draait het om lid maken wat er binnen komt lopen (en dat is moeilijker dan menig ondernemer denkt) en actief het aantal potentiële leden die lid willen worden opzoeken. Helaas zie ik in meerdere clubs dat dit weer een ondergeschoven kindje wordt. Maar de snelste manier om je ledental te verhogen is sales, want dit proces geeft sneller resultaat dan het kwaliteitsproces.

De andere manier om je primaire omzet te verhogen is door je lidmaatschapsgeld te verhogen. Dit is direct gekoppeld aan je positionering in de markt, maar als je geen prijsvechter bent is het verstandig om regelmatig je prijs te verhogen. Ben je geen prijsvechter dan ben je namelijk continu bezig om je kwaliteit te verhogen en de waarde van je club voor je leden te verhogen.

Secundaire inkomsten

Nu blijft er dus 15% van je totale omzet over en die komt uit je secundaire omzet. Zonnebank, horeca, merchandise, etc. Maar hier is wel een kostenpost aan gekoppeld, namelijk je personeel. Geen probleem als je het serviceniveau op je club hoog wilt laten zijn, maar de vele handelingen voor kleine omzet kan zelfs meer kosten dan het opbrengt.

Nieuwe vormen van secundaire inkomsten in de huidige markt zijn Personal Training, Voedingsadviezen, Webshops waar voedingssupplementen worden verkocht en Small Group Training. Stuk voor stuk lucratieve manieren zonder veel personeelskosten en met een grotere omzet en marge per handeling. De nieuwe verhouding bij clubs die het goed implementeren is 70% primair – 30% secundair.

Personeelskosten

Een van de grootste kostenposten binnen de club en dus eentje waar je goed grip op moet houden. Een gemiddelde van 30-35% personeelskosten ten opzichte van je omzet kun je aanhouden als gezond bij een serviceclub. Uiteraard zijn deze kosten bij de low-budget vele malen lager, maar die laten we hier even buiten beschouwing.

Je personeelsbestand in de gaten houden met betrekking tot de salarissen is één, maar de soorten contracten is een ander. Het zou verstandig zijn om niet al je contracten om te zetten naar een contract voor onbepaalde tijd. Je zou hier kunnen kijken naar een 65-70% van al je personeel dat met een contract voor onbepaalde tijd werkt en de rest werkt in een bepaalde tijd contract. Mocht je onverhoopt toch willen snijden in je personeelskosten dan kun je gebruik maken van het natuurlijk verloop aan de hand van de aflopende contracten en voorkom je vervelende situaties.

Monitoren

In de huidige markt met alle ontwikkelingen kun je het jezelf niet meer permitteren om ergens in maart of april te weten wat je financiële resultaten waren over het voorgaande jaar. De klanten vragen om een professionele benadering en je moet weten wat je wel en niet kunt investeren in de club of je personeel.

Begin klein als je nog niet echt gewend bent om het financiële aspect goed te monitoren door te werken met het voorbeeld winst- en verliesrekening en start ook met het maken van je maand- of kwartaalprognose in deze winst- en verliesrekening.

winst en verliesrekening I business

Voorbeeld - Winst- en verliesrekening

Rubriek

Ledencijfers

Ledental begin vd maand

Instroom leden

Uitstroom leden

Ledental eind vd maand

Gemiddelde omzet per lid ex BTW

Gemiddeld inschrijfgeld per lid ex BTW

Omzet

Inschrijfgelden

Contributies – primaire inkomsten

Secundaire inkomsten

Totaal omzet

Inkoop

Bar

Handelswaren

Bonussen

Totaal Inkoop

Bruto winst

Kosten

Personeelskosten

Afschrijvingen

Rente vreemd vermogen

Huur

Marketing

Energiekosten

Overigekosten

Totaal kosten

Netto winst

Jaap Bijsterbosch is eigenaar

van Jaap Bijsterbosch Consultancy en werkzaam als Business Consultant in

de fitness- en lifestylebranche.

Tel: +31 (0)6 – 1088 7518,

email: info@jaapbijsterbosch.nl

Edities