Forum Slot Zeist

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2011

I body•LIFE 5I2011

Aan tafel: Marie-Anne van Laak van Delcom, Jan Bazelmans van Life Fitness, Jaap Bijsterbosch van Bijsterbosch Consultancy, Anke Hendriks van BenFit, Lilian Rijfkogel van Artros, Stijn de Bie van Precor, Bianca Karel Personal Trainer, Henk Jan Koershuis van GLN Nutricion en Ed Kruythof van Technogym.

Aan de hand van een aantal stellingen werd ingegaan op de trends en ontwikkelingen in de fitnessbranche. Een trend die iedereen noemde is Personal Training (PT). Een vakgebied dat volgens de aanwezigen kansen biedt voor de snelgroeiende onderneming. Maar in de praktijk wordt PT nog door de consument als te duur ervaren. Terwijl volgens de aanwezigen PT kwaliteit biedt en resultaten geeft. Waartoe ook Small Group fitness hoort en niet gedoemd om te mislukken, is de reactie op de stelling. PT zal zich ontwikkelen tot Small Group Fitness waardoor het meer mensen bereikt en betaalbaar wordt.

Kwaliteitsbeleving

Volgens Marie-Anne heeft de prijs alles te maken met hoe de klant de kwaliteit beleeft en wat het hem/haar waard is daarvoor te betalen. “Mijn ervaring is dat ondernemers nauwelijks weten waarmee ze bezig zijn en hun klanten nauwelijks kennen. Ze zijn alleen geïnteresseerd in het aantal leden. Investeren in kwaliteit heeft niet de hoogste prioriteit. Wel in apparatuur. Waar ze bereid zijn tot het uiterste te gaan en hoge kortingen op de apparatuur willen bedingen. Ze kunnen hun energie beter besteden in de verbetering van de kwaliteit. Nu is het voor klanten moeilijk om onderscheid te maken in de kwaliteit van het aanbod.” Ed vindt dat de klant centraal moet komen te staan. Het reguliere abonnement moet volgens hem overboord. “Er moet meer flexibiliteit geboden worden en ook dient er vaart gemaakt te worden met de certificering van de instructeurs zodat de klant hiermee zijn keuze kan bepalen.” EREPs gaat volgens de aanwezigen een belangrijke rol spelen. Fit!vak en EHFA hebben dit officieel register voor trainers geopend als onderdeel van het European Register of Exercise Professionals (EREPs). Nederland is het tweede land in Europa met een dergelijk register. Dit register zal door Fit!vak worden beheerd en is een onafhankelijk, objectief en een op Nederlandse en Europese normen gebaseerd kwalificatiesysteem.

Dat neemt natuurlijk de vraag niet weg wie de kwaliteit van het centrum bepaalt. Is dat de consument of de ondernemer? In Engeland wordt de certificering aangepakt vanuit de overheid. Op een website kun je precies zien hoeveel sterren een bepaald fitnesscentrum heeft. Een idee voor de Nederlandse fitnessbranche?

Stijn: “Als je kijkt wat er de laatste 2 jaar gebeurt in de branche. De consumenten zijn kritischer geworden. Ondernemers roepen dat de lowbudget centra de markt verzieken. Ik geloof dat niet. Kijk wat er in supermarktbranche is gebeurd door de opkomst van de Lidl en Aldi, die hebben voor meer onderscheid in deze branche gezorgd. Daar moet de fitnessbranche ook naartoe. Meer onderscheid en de klanten er ook op wijzen wat men kan/mag verwachten voor het lidmaatschapsgeld.” Henk Jan is het helemaal eens met Stijn. Ook hij vindt dat er meer duidelijkheid moet komen waar de clubs zich in onderscheiden. “De klant kan hiermee dan een gerichte keuze maken. Nu roept iedereen dat ze alles bieden: goede begeleiding en service. Terwijl dat niet gegarandeerd is. Zelfs bij grotere clubs waar je minstens 45 euro per maand betaalt voor het lidmaatschap kan de begeleiding te wensen overlaten”, is de ervaring van Henk Jan. Waar de instructeurs meer met zichzelf bezig waren dan met de klanten. Waarom dan 45 euro betalen, terwijl ik bij een lowbudget centrum maar de helft betaal en het duidelijk is dat begeleiding niet inbegrepen is in de prijs?”

Lilian: “Het probleem in onze branche is dat klanten geen onderscheid kunnen maken tussen kwaliteit en geen kwaliteit. In onze club hebben we 1.500 leden en ik ken ze persoonlijk bijna allemaal. Mensen die bij ons komen sporten vanwege de persoonlijke aandacht die ze krijgen in combinatie met een gegarandeerde begeleiding. We hebben een retentie van 85%. Dit kost wel geld, maar onze inspanningen leveren wel kwaliteit en resultaat op.” Veel fitnesscentra focussen zich volgens Lilian teveel op het binnenhalen van nieuwe leden. Zij vindt dat centra beter hun tijd en energie kunnen stoppen in het behouden van leden. “Tevreden leden zijn de ambassadeurs van je centrum en dat levert in ieder geval ons steeds weer nieuwe leden op.”

Anke: “Wat Lilian zegt, daar kan ik volledig achter staan. Als je lid wordt van een fitnesscentrum is het belangrijk dat je je er thuis voelt. Ook dat heeft volgens mij met kwaliteit te maken.” Zelf heeft Anke niet zo’n positieve ervaring bij een fitnesscentrum in de buurt. “Daar werd ik aan mijn lot overgelaten, terwijl bij de intake regelmatige begeleiding beloofd werd. Ik denk als mensen zich niet op hun gemak voelen in het fitnesscentrum ze afhaken. Mensen moeten het niet alleen gezellig vinden om te sporten, maar willen ook weten wat ze mogen verwachten. Verwachtingen die helaas maar al te vaak niet waar worden gemaakt.”

Jan: “Natuurlijk valt niet alles goed te praten. We merken wel dat ondernemers door de economische crisis in zwaar weer zijn gekomen en het lastig hebben. Investeringen worden uitgesteld, wat gevolgen heeft voor de kwaliteit en ook zijn invloed zal hebben op de retentie.” De ondernemers zullen zich volgens Jan meer moeten richten op de consument. “Daar ligt de uitdaging van de ondernemer. Dus nog meer aandacht voor de klant en de waarde van je centrum beter vermarkten.”

Anke: “Er wordt veel geld uitgegeven aan marketing, terwijl men vaak niet weet wie de klant is. Men moet meer gebruik maken van de kanalen die er zijn zoals lokale media, en hameren op zaken als fit zijn, gezondheid, alles wat in onze branche past. Waarom wordt daar te weinig mee gedaan? Er is heel veel informatie op de markt over gezondheid.”

Lilian heeft het idee dat de ondernemers de markt te weinig kennen. “Vaak worden beslissingen op ad hoc basis genomen en wordt geen rekening gehouden met de lange termijn. Zo proberen veel centra de kwaliteit te verhogen door een fysiotherapeut in dienst te nemen of ermee te gaan samenwerken. Fysiotherapeuten zijn echter niet gespecialiseerd in trainingsprogramma’s. Dat zijn de instructeurs. Fysiotherapeuten zijn wel goed in het behandelen van blessures en revalidatie. In die zin kan een fysiotherapeut wel toegevoegde waarde bieden, maar het dient voor klanten wel duidelijk te zijn wat een instructeur doet en een fysiotherapeut. Als branche dienen we ons meer te profileren dat wij de experts zijn in bewegen.”

Opleiding

“Om de kwaliteit te verbeteren zal de rol van opleidingen steeds belangrijker worden”, vindt Bianca. “Los van de beroepsopleidingen, zijn er teveel korte opleidingen wat ten koste gaat van de kwaliteit.” Bovendien vindt Bianca dat clubs hun geld beter kunnen steken in de kennis en kunde van hun instructeurs dan in apparatuur. Het lijkt erop dat instructeurs niet meer de moeite nemen om zich te verdiepen in kennis en bij ondernemers het opleidingsplan op een laag pitje staat.” Lilian merkt hierbij op dat het competentiegericht onderwijs onvoldoende is afgestemd op de vraag uit de markt. “Ik krijg wel eens stagiaires van een opleiding van niveau 2 die nauwelijks iets weten over het spierstelsel. De fitnessbranche is nog niet klaar voor dit competentiegericht onderwijs met de diverse niveaus. Dit zal door de branche in samenwerking met de opleidingsinstituten verbeterd dienen te worden.”

Jaap vindt ook dat er op opleidingsgebied verbeterpunten liggen. “Kwaliteit begint met opleiding en daar hebben zowel de ondernemers als de klant alle baat bij.” Hij merkt vanuit zijn eigen praktijk dat clubs wel degelijk investeren in het personeel, maar je kunt ze niet dwingen. “In principe kan iedereen in Nederland instructeur worden. Met een basisopleiding kun je al aan de slag. Verstand van bewegen en voeding hoeft men nauwelijks meer te hebben. Er zijn genoeg software pakketten op de markt die prachtige beweging- en voedingsprogramma’s genereren. Dat lijkt me echter geen goede zaak. De positionering van onze branche wordt uiteindelijk bepaald door de kwaliteit van de begeleiding en niet door het intellect van de ondernemer.” “Eigenlijk zou iedere instructeur een PT opleiding moeten volgen”, vindt Bianca. “Daarin leer je de kneepjes van het vak en hoe je de klant zo optimaal mogelijk kunt begeleiden. In de meeste opleidingen wordt niet geleerd hoe een klant begeleid moet worden. Uiteraard heeft dat ook deels te maken met je eigen enthousiasme en hoe je overkomt. Maar op dit gebied zijn er nog zeker slagen te winnen.”

Waar we met de branche naar toe moeten is duidelijk: meer kwaliteit en een betere begeleiding. “Willen we tenminste straks serieus genomen worden door de huisartsen en zorgverzekeraars”, zegt Ed. “Zeker als binnenkort de Beweegkuur in het zorgpakket komt. Daar kunnen wij als branche een belangrijke taak in vervullen en zullen we ons wellicht als branche moeten profileren als een fitheidscentrum in plaats van een fitnesscentrum. Dat vraagt een heel andere insteek. We zullen ons moeten focussen om mensen fit te krijgen binnen een breed spectrum. Dat kan fitness zijn, maar ook andere sportieve of dagelijkse activiteiten. Fitness alleen is niet meer heilig”, merkt Ed tot slot op.

forum I branche actueel

body•LIFE 5I2011 I

Beursagenda

Congres PTplanet

25 juni 2011

De tweede editie van het LAPT en EFAA congres in Veldhoven wordt wederom een groot succes.

PT planet heeft deze keer het thema; Personal Training: Your Fitness Career!

Een greep uit het programma van PT planet:

- Medicine Ball Training - Functional movement door Ben Pratt

- Using the OPT model for MMA conditioning door Dave Pearman

- Beweegbegeleider diabetes en obesitas door Pascale Kurvers

- Personal Branding via o.a. Social Media - Peter vd Steege

- Softsales of Personal Training - Erwin Korst

- Run your PT Business - met LAPT Manager, ervaringen/cijfers Guy vd Reijden

Meer informatie over het

congresweekend is te vinden

op www.ptplanet.nl

Congres Fitspiration

16 september 2011

De 9 initiatiefnemers van Fitspiration, leggen de lat hoog! Dit congres gaat u concrete handvaten bieden om de verwachtingen van uw klanten te overtreffen! Daarom komt dé succesvolle fitness ondernemer uit de USA spreken, die dit heel goed heeft begrepen: Mark Mastrov, oprichter 24 Hour Fitness, ceo New Evolution Fitness Company.

Leer van één van de meest succesvolle fitness ondernemers. Hij legt u uit hoe hij van 1 fitness club doorgroeide naar 420 (die hij voor $ 1.6 biljoen verkocht!). Recent vervolgde hij zijn succes met een partnership met Madonna voor de Hard Candy Fitness keten. Zijn dynamisch verhaal biedt u concreet 3 actiepunten waar u de volgende dag mee aan de slag kunt gaan om uw rendement te verhogen.

Deelname aan de Fitspiration 2011 kost €195,00 (ex. BTW). De lunch, drankjes en documentatiematerialen zijn inbegrepen. Wilt u meer informatie over uw registratie of de organisatie van Fitspiration 2011?

www.fitspiration.nl

Fitness & Wellness Vakdagen

22 t/m 24 september 2011

De Fitness & Wellness Vakdagen wordt de vakbeurs die de veranderde markt weerspiegelt. De fitnessbranche is namelijk de wellnessbranche geworden, de branche voor ‘well being’ en ‘fitness.’

Voor u als leverancier is dat goed nieuws. De transformatie van fitnessbranche naar wellnessbranche betekent dat het aantal potentiële afnemers van uw producten en diensten verdrievoudigd is. In de aanloop naar de Fitness & Wellness Vakdagen bieden we u volop de gelegenheid deze grote groep wellness profesionals te benaderen.

De Fitness & Wellness Vakdagen is de vakbeurs die zich onderscheidt. Het is een beurs vóór de branche dóór de branche. De beurs wordt namelijk georganiseerd door Fitness & Wellness Exhibitions, een samenwerking tussen The Exhibition Company en Body Biz International. Beide bedrijven stonden twintig jaar geleden aan de basis van de beurs die tot voor kort de Fitnessvakdagen heette. Fitness & Wellness Exhibitions kent de markt dus door en door.

www.fw-vakdagen.nl

Professional Wellness

2 t/m 3 oktober 2011

In Kortrijk Xpo vindt de zevende editie plaats van PROFESSIONAL BEAUTY & WELLNESS. De vakbeurs is in zeven jaar tijd uitgegroeid tot een vaste afspraak in de branche en richt zich uitsluitend naar een professioneel publiek uit de totale schoonheid, welzijn en gezondheidsbranches. Professional Beauty & Wellness onderscheidt zich van andere beurzen door de 4 complementaire sectoren Beauty, Wellness, Body shaping en Health in één mooie totaalmanifestatie te combineren gekenmerkt door professionalisme, kwaliteit én een gerichte focus op trends en nieuwigheden.

Ruim 100 exposanten uit de sectoren beauty, wellness, body shaping en health, presenteren er alles wat ertoe bijdraagt dat we ons mooi, slank en gezond voelen.

www.profwellness.com

Fitness & Health

Benelux 2011

6 t/m 8 oktober 2011

Samen met u willen wij Fitness & Health Benelux transformeren van beurs naar event. Onderdeel van het event zijn belevingswerelden en kennissessies. Aanvullend op een compleet product- en dienstenaanbod; van apparatuur tot en met klantvolgsystemen en van facilitaire producten tot en met voeding en kleding.

Het in 2010 opgestarte kennisprogramma wordt in 2011 verder uitgebouwd. Voor de verschillende doelgroepen zijn er op maat gemaakte programma’s. Een Fysio theater met nieuws voor de fysiotherapeut. U kunt hierin participeren door onderwerpen en sprekers in te brengen. In samenwerking met onder andere Oswin PT is er een programma gericht op personal trainers en instructeurs. Ook hier kunt u in deelnemen met onderwerpen en sprekers. Het Fitness & Health theater richt zich op de fitness ondernemer. Hier kunt u de markt bijpraten over de nieuwste, voor u meest relevante, ontwikkelingen. Tot slot is het mogelijk om een theater in zijn geheel te huren. Het theater en programma worden in alle communicatie rondom de beurs –catalogus, voorregistratie, advertenties- gecommuniceerd.

www.fitnessandhealthbenelux.nl

agenda I branche actueel

body LIFE 5I2011 I

Zumba Master Class met Beto Perez

Beto Perez was speciaal overgevlogen uit Amerika om Nederlandse instructeurs in de Amsterdamse nachtclub te inspireren met zijn speciale moves. En dat niet alleen: de avond moest ook een inspiratie zijn voor disco’s en nachtclubs in heel Nederland om in samenwerking met sportscholen uit de regio een eigen Zumba-event organiseren. Het evenement in Amsterdam was al weken van te voren uitverkocht en beloofde dus een succes te worden.

Een grote glimlach

Beto Perez kan zelf nauwelijks geloven dat zijn concept Zumba in de afgelopen tien jaar is uitgegroeid tot een internationale fitnessrage. Beto: “Ik was een keer mijn aerobicsmuziek vergeten en moest toen improviseren op de muziek die ik wél bij me had en dat was mijn favoriete Latin muziek. Ik voelde dat er iets speciaals gebeurde in de zaal. Mensen kregen een grote glimlach op hun gezicht, hadden weer plezier in bewegen. Vaak zijn step- en aerobicslessen te moeilijk. Choreografisch zitten ze geweldig in elkaar, maar de lessen zijn leeg. Of de lessen zijn te agressief; mensen worden door instructeurs opgezweept met teksten als ‘no pain no gain’. Dat is niet hoe ik het zie. Helemaal niet zelfs. Als iedereen plezier heeft, dan heb je je werk als instructeur goed gedaan. Zumba is swingend, maar simpel. Iedereen kan het. Zumba-instructeurs mogen improviseren, maar mijn boodschap is: hou het simpel. Ga niet allerlei ingewikkelde choreografieën bedenken om te laten zien hoe goed jij bent. Zet je ego aan de kant. Zumba is niet de les van de instructeur; het is de les voor je klanten. Maak van je les een feestje waarvoor iedereen uitgenodigd is, plezier heeft en zich lekker voelt. Vandaar ook de wijde Zumba-broeken in allerlei vrolijke kleuren. Strakke aerobicskleding is voor mensen met een perfect lijf. Maar wie heeft dat? De wijde broeken zitten comfortabel, je kunt je er vrij in bewegen en staan iedereen cool en sexy. Inmiddels is er Zumba Toning, Aqua Zumba, Zumbatomic voor kinderen en Zumba Gold voor iets oudere mensen. Het nieuwste programma is Zumba Sentao. Dat is Zumba met een stoel. Een behoorlijk pittig programma dat voor 50% bestaat uit de bekende danspasjes en voor 50% uit spierverstevigende oefeningen.”

Zumba-instructeurs moeten zichzelf zijn

Zumba-instructrice Sonja de Boer uit het Friese Wolvega was maar liefst drie uur te vroeg op het evenement, want ze wilde een plekje op de eerste rij. Zes avonden in de week geeft ze Zumba-les in dorpen waar geen sportscholen zijn. “Daar huur ik gymzalen en geef ik les,” vertelde ze, “Binnen een paar maanden zijn de lesaantallen gegroeid van vijf naar soms wel twintig deelnemers. Mensen moeten in het begin even wennen aan de pasjes en het schudden met de heupen. Maar mede dankzij de muziek vinden ze Zumba al vanaf de eerste les ontzettend leuk om te doen. En ik heb er zelf ook veel plezier in. Als ik na een vermoeiende dag in m’n autootje richting een les rij en ik zet Zumba-muziek op, dan word ik weer helemaal fit.” Ook aanwezig op het Zumba-event waren Jaromir Cremers en Lars Wensink, twee van de zes Zumba educational specialists die in Nederland opleidingen verzorgen, ondersteuning bieden waar nodig en waken over kwaliteitsbehoud. Het belangrijkste advies dat zij instructeurs willen meegeven, is vooral jezelf zijn. Lars: “Een Zumba-les heeft bepaalde ingrediënten, maar we laten ook toe dat instructeurs hun eigen flavour aan een les geven. Een instructeur die zichzelf kan zijn, is geloofwaardiger en heeft waarschijnlijk ook meer plezier in het lesgeven.” Het mooiste van Zumba vinden beide instructeurs de toegankelijkheid. Lars: “Ik heb zelfs een meisje in een van mijn lessen die in een rolstoel zit. Ze doet gewoon mee met de les. En natuurlijk kan ze lang niet aan alles meedoen, maar aan het eind van de les heeft ze een grote glimlach op haar gezicht.” “Juist de mensen die denken dat ze het niet kunnen, toch aan het bewegen krijgen, daarin zit voor mij de kracht van het lesgeven,” vult Jaromir aan, “Mijn moeder werd altijd heel blij van muziek zoals bij Zumba gebruikt wordt, alleen was er toen nog geen Zumba. Ze heeft een zware strijd geleverd tegen overgewicht en ik weet zeker dat Zumba voor haar een workout was geweest waar ze wél aan mee had kunnen doen. Als ik nu mensen met overgewicht in mijn les heb, ben ik blij dat ze door Zumba in beweging zijn gekomen.”

Zumba is voor iedereen!

En toen barstte het feest los. Na een warming up kon de menigte niet wachten op wat Beto nog meer in petto had. Na aanvankelijk alleen op het podium te staan, maakte hij ook ruimte voor de educational specialists, instructeurs en andere Zumba-liefhebbers. Er stonden enkele verbluffend goeie dansers op het podium, maar Beto gaf de spotlight aan misschien niet de beste, maar zeker een hele enthousiaste deelneemster. Want Zumba is voor iedereen.

Op dinsdag 10 mei jl. brak de ultieme Zumba-party los in de Amsterdamse club Escape. Zumba-legende en bedenker Beto Perez gaf een master class aan Nederlandse instructeurs en body•LIFE was erbij voor een exclusief interview.

Tekst: Angélique Heijligers

Edities