Help potentiële klanten voor jou te kiezen!
Bodylife nummer 2 2023
Gecombineerde formule in het hogere segment: Go! Health AzzurroPaul Rabelink van Physique over groepslessen en virtuele training ClubJoySYMBIONT: onderscheidend vermogenDe kracht van sms als communicatiemiddel om oud-leden te activerenWerk naar een gezond rendement, en houd het simpel!Zo blijft het Nationale Ballet in absolute topvormFitness apps – het hart van de moderne fitnessclubPartnerschap gericht op hoogwaardige sportscholen: Vondelgym en EleikoOp bezoek bij Robert Lake en Spirit FitnessFIBO 2023 was een groot succesMaximaliseer jouw succes met een dashboardHelp potentiële klanten voor jou te kiezen!Klant is koningMarketing automation vs. Artificial Intelligence: wat is het verschil?Bewegen is geen luxe maar essentieel: hoe iedereen daarvan overtuigen?Waar blijft het collectieve bijscholingsplan van professionals voor primaire preventie?!Opvallen door waardecreatie en innovatie
Hoe verloopt het beslissingsproces van een potentiële klant naar het afnemen van onze diensten? Bekijken we dat vanuit een motivatie en psychologisch oogpunt, dan valt er wat te leren, waardoor de aantrekkingskracht en turn-over van interesse naar klant geoptimaliseerd kan worden. De meest bekende expert het dit vlak van beïnvloeden en overtuigen is Robert Cialdini. In zijn boek ‘Influence’ omschrijft hij zes overtuigingsprincipes, waar hij in zijn laatste boek ‘pre-suasion’ een zevende principe aan toe heeft gevoegd, die (meestal onbewust) de basis vormen van bij het beslissingsproces van de klant. Deze zeven principes kunnen van grote waarde zijn voor iedereen die professioneel met sport, leefstijl en gezondheid bezig is en liefst iedereen stimuleert om gezonde stappen te maken.
De zeven principes:
- Commitment en consistentie: Mensen enthousiast maken voor je merk en de aandacht vast blijven houden tot ze klant zijn.
- Wederkerigheid: Eerst iets weggeven leidt vaker tot wederkerigheid in de vorm van een aankoop of lid worden.
- Sympathie: Als men je sympathiek vindt, dan koopt men eerder, dus hoe kan je bouwen aan het ontwikkelen van je gunfactor?
- Sociale bewijskracht: Hoe praten mensen over je, wat wordt er in de reviews gezegd, testimonia en wat is je imago. Help potentiële klanten vertrouwen te krijgen in je organisatie.
- Autoriteit: Word je gezien als autoriteit op jouw vakgebied, hoe kunnen mensen dat zien en blijf je dat voldoende uitstralen?
- Schaarste: Mensen zijn erg gevoelig voor schaarste en worden ze een beetje hebberig als er slechts een beperkt aanbod beschikbaar is of er een tijdsbeperking op een aanbieding ligt. Hoe kan je dat gevoel van urgentie creëren?
- Eenheid: Wij mensen willen ergens bij horen. Die behoefte aan het groepsgevoel kunnen we faciliteren door bijvoorbeeld een premium club binnen de club te creëren of door gewoonweg een sterk club- en groepsgevoel te ontwikkelen door extra faciliteiten en nevendiensten exclusief voor leden.
Om het commitment te optimaliseren in combinatie met de sociale bewijskracht, zou je kunnen communiceren hoeveel mensen hun al voorgingen, wat hun doelen waren en welke resultaten er bereikt zijn. Om de wederkerigheid te bevorderen zou je een gratis webinar of e-boek weg kunnen geven. Om die gunfactor te verbeteren, zet regelmatig een van de teamleden in het zonnetje, stel ze voor op social media en in je nieuwsbrieven. Je bent vast op een bepaald vlak een autoriteit, spiertraining, afvallen, fitter worden, gezonder leven, gezonder ouder worden, iedere professional en ieder centrum doet er goed aan dit duidelijk te hebben en hierover ook te publiceren en dat uit te stralen. Het schaarste aspect kan gestimuleerd worden door tijdelijk iets extra’s weg te geven en/of een maximum te stellen aan een bepaalde actie. Deze is door de socials campagnes wel al redelijk uitgemolken ‘We zoeken nog tien vrouwen in de regio die…’, dus enige mate van creativiteit hierin is wenselijk.
En als laatste, ergens bij horen. Hoe kan je het clubgevoel optimaliseren, leden en potentiële leden dermate extra’s geven, dat ze zich speciaal voelen, onderdeel van een club en groep? Dit richt je natuurlijk niet allemaal in een keer in, maar je kan er stapje voor stapje in verbeteren. Kies eens een thema van de zeven en kijk eens wat je eerst volgende verbetering hierin zou kunnen zijn. Help jouw potentiële klanten voor jou te kiezen!
John van Heel
EFAA en Leefstijlclub
En als laatste, ergens bij horen. Hoe kan je het clubgevoel optimaliseren, leden en potentiële leden dermate extra’s geven, dat ze zich speciaal voelen, onderdeel van een club en groep? Dit richt je natuurlijk niet allemaal in een keer in, maar je kan er stapje voor stapje in verbeteren. Kies eens een thema van de zeven en kijk eens wat je eerst volgende verbetering hierin zou kunnen zijn. Help jouw potentiële klanten voor jou te kiezen!
John van Heel
EFAA en Leefstijlclub