De kracht van sms als communicatiemiddel om oud-leden te activeren

Verschenen in Bodylife nummer 2 2023


Ooit was sms een zeer veelgebruikt communicatiemiddel. Die rol is overgenomen door apps als WhatsApp en Telegram. De verminderde populariteit doet geen afbreuk aan de kwaliteit, sms is een prima en betrouwbare manier om klanten en prospects te benaderen. De verminderde populariteit heeft de impact van het medium juist versterkt: doordat mensen minder sms-berichten ontvangen, vallen ze meer op. Fitness Media zet sms in als middel voor sport- en fitnesscentra om hun oud-leden te motiveren om weer te komen sporten.


De kosten van sms zijn de afgelopen jaren flink lager geworden. Dat stopte de dalende trend in sms-gebruik echter niet. De laatste vier jaar nam het aantal sms-berichten weer met zo'n dertig procent af, van 3,3 miljard tot 2,3 miljard. "De kosten zijn laag en mensen ontvangen steeds minder sms'jes. Dat zorgt ervoor dat een sms-bericht gegarandeerd opvalt bij de ontvanger. Het is een zeer betaalbare manier om oud-leden te benaderen", vertelt Steven Hogebrink van Fitness Media.

Veel mensen die ooit in jouw club kwamen trainen, zijn waarschijnlijk wel weer enthousiast te krijgen om aan hun gezondheid te komen werken. Maar hoe krijg je hen zover? "Het promoten van een actie of activiteit met een persoonlijke sms geeft mensen precies het juiste duwtje in de rug om het sporten weer op te pakken", weet Steven uit ervaring. Hij benadrukt dat sms ook een waardevol communicatiemiddel kan zijn om binding te houden met actieve leden. Denk hierbij aan een bring-a-fried-actie, aankondiging van evenementen en challenges, verzoeken om reviews, wensberichten bij feesten en verjaardagen en het houden van enquêtes.

Fitness Media heeft voor deze wijze van marketing een sms-omgeving ingericht, zodat het sport- of fitnesscentrum de berichten snel en eenvoudig op persoonlijke wijze kan versturen: "Zo nodig doen wij dit in verschillende porties, zodat de afzender ook de gelegenheid heeft om op de juiste manier te reageren op elke reactie."

www.fitnessmedia.nl/sms-bulk/
Edities