Op bezoek bij Robert Lake en Spirit Fitness

Verschenen in Bodylife nummer 2 2023


In de Benelux is het misschien niet bij iedereen bekend: maar het Amerikaanse bedrijf Spirit Fitness viert dit jaar haar 40-jarige jubileum. Een bijzondere mijlpaal voor het bedrijf dat nu al bijna twintig jaar deel uitmaakt van het Taiwanese Dyaco en wereldwijd professionele fitnessapparatuur levert.


Fitness inmiddels zo'n zeven jaar beschikbaar. Geheel in de lijn met de Taiwanese cultuur zijn de werknemers trots op hun werk. De kracht van Spirit zit in heel snel kunnen reageren op veranderingen en nieuwe ontwikkelingen binnen de markt. De gevolgen van de coronapandemie en de aanpassingen die vereist waren, bleken dan ook geen probleem voor Spirit.

Robert Lake (Vice President - Global Key Accounts and Distributor Business at Dyaco International Inc.) signaleert al langere tijd de trend dat fitnessconsumenten meer willen voor minder. En Spirit weet daar volgens Lake wel raad mee. Sinds de coronapandemie is de kwaliteit, maar ook de functionaliteit en nieuwe mogelijkheden van Spirit-apparatuur enorm toegenomen.

Op de vraag of Lake Spirit zelf ook als een disruptor ziet in de markt is het antwoord volmondig ja. Het verschil is volgens Lake dat Spirit niet iedere deal probeert te winnen, maar richting klanten het verschil maakt door de service die wordt geboden. Voor de Benelux is er een speciaal serviceteam beschikbaar. Volgens Lake zit daar de meerwaarde van Spirit en is dit aspect nóg belangrijker dan de prijs.

Kwaliteit
Waar men er vroeger vanuit ging dat cardioapparatuur drie jaar mee zou gaan en krachtapparatuur vijf jaar, daar eisen de fitnessondernemers tegenwoordig meer return on investment. De apparatuur gaat tegenwoordig beduidend langer mee en krijgt vaak ook nog een tweede leven.

Start to finish
Spirit heeft alles onder één dak en in eigen beheer: van een eigen staalfabriek tot ontwerpers en van productielijnen tot poedercoaten en stresstesten.

Toekomst
Volgens Lake heeft de coronapandemie één ding duidelijk gemaakt en dat is dat mensen echt liever in een club sporten dan thuis. Van nature zijn we sociale wezens en dat zal nog lang zo blijven, verklaart Lake. Hij stelt dat we van de coronapandemie wel geleerd dat connectability en virtuele begeleiding van enorm belang is en zeker ook zal blijven. Daarnaast heeft de coronaperiode ervoor gezorgd dat er een groter aanbod aan apparatuur is voor de boutique markt. Wat Artificial intelligence (AI) in de toekomst gaat brengen is nog niet geheel duidelijk volgens Lake. Al is wel duidelijk dat AI enorm kan helpen bij de begeleiding van sporters. En met namen vanwege de manier waarop het nu al menselijk gedrag herkent en daarop anticipeert.
Edities