Positieve imagoverandering bij Easy Active Heerenveen
Bodylife nummer 4 2021
Droom van broers Wesley en Buddy uitgekomen als franchisenemersVanaf nu, een nieuwe focus op leefstijl!Heroverweging van fysiek actief leven – is een actieve leefstijl essentieel?Zo ondersteunt Magicline fitnessondernemers op weg naar een hybride toekomstFitfair is weer the place to beTherabody: voor iedereen toegankelijk en geboren uit noodzaakTijd voor een minister van leefstijl90 Dagen Ledenwerfplan: springplank naar langdurig nieuwe leden wervenUpdate vanuit paddock van ClubJoy: vanuit pole position het najaar inPositieve imagoverandering bij Easy Active HeerenveenEasy Active Tegelen wisselt ervaringen en ideeën met collega’s uitOmniyou: personalised fitness op DNA-niveauClubs hebben baat bij iVentri zodra klanten het ontdekkenLaat de massa spreken om de waanzin te breken...De missing link in fitnesstraining: spinal stability trainingSmart Fit draagt karakter uit met producten van Life Fitness Hoe HDD Group Dennis Toppin hielp zijn Immersive Studio's future proof te makenDock Blue wil walhalla worden voor personal trainersHYROX, de world series of fitness, komt naar Nederland5 fitnesstrends die je als ondernemer zonder grote investering kan doenHet succes van de XCO-trainerJubileumeditie 10 jaar Dutch Fitness Awards van start!Zelf-coaching van gezond gedragSubsidieproject 'NL leert door' kwaliteitsimpuls voor fitnessbranche
Het valt niet mee om je fitnesscentrum anders te presenteren als je jarenlang de budgetmarkt hebt bediend. “We konden pas echt een ommezwaai maken toen we als Easy Active Heerenveen aan de slag gingen,” zegt clubeigenaar Jan Willem Monhemius. “Ten eerste gaf het ons team en mij als eigenaar weer een push, ten tweede biedt het format inkoopvoordelen en interessante mogelijkheden in upselling.”
Tekst: Aart van der Haagen
“Iedereen kent wel het beeld van die muffe kantoorboekhandel in een klein dorp,” schetst Monhemius. “Wij wilden uit alle macht voorkomen dat onze club tot een dergelijk niveau zou afglijden. Je kunt je imago willen veranderen, maar dan moet je ook meteen een goede eerste indruk achterlaten bij je klanten. Eigenlijk kruiste Easy Active op het juiste moment ons pad, toen we net uit de rode cijfers waren en onze uitstraling een flinke boost wilden geven. De kracht van inkoopvoordeel maakte het voor ons mogelijk om te investeren in nieuwe apparatuur en de zaak op te frissen, wat we weer konden uitdragen via de online-marketing die de organisatie faciliteert. Daarnaast merkten we binnen het team dat iedereen weer positieve energie kreeg, inclusief ikzelf. Sinds mijn 21e ben ik al fitnessondernemer en nu, op mijn 59e, wil ik niet eeuwig meer doorgaan. Aan de andere kant weet ik uit ervaring dat het steeds moeilijker wordt om een standalone-club in de huidige markt te verkopen.”
Rendement groeit
In maart 2018 was Easy Active Heerenveen een feit en al gauw wierp de beslissing om in deze formule te stappen zijn vruchten af, met een groei van 190 leden in dat eerste jaar. “Het interessante aan het format vind ik het aantrekkelijk geprijsde basislidmaatschap in combinatie met allerlei upsells, met name op het gebied van begeleiding en groepslessen. Er bestaat bijvoorbeeld een PT Check van vijf euro per maand, die meteen een filtering geeft van klanten die graag willen betalen voor een stukje toegevoegde waarde. Als je daar je instructeurs gericht op laat inspelen, verdienen zij extra binnen de bestaande werktijd en zie je het rendement groeien. Nu we ruim drie jaar deel uitmaken van Easy Active en het aantal aangesloten clubs zich uitbreidt, krijgen we steeds meer benchmark-gegevens. Daarmee bedoel ik dat we de cijfers onderling kunnen vergelijken, wat nuttige inzichten geeft: zitten we op de juiste weg? Uiteindelijk gaat het om het creëren van waarde voor de hele organisatie als straks het moment van de algehele verkoop aanbreekt.”
Meer informatie: www.easyactive.nl