Clubs hebben baat bij iVentri zodra klanten het ontdekken

Verschenen in Bodylife nummer 4 2021

Enkele jaren geleden rolde DMT Wellness Solutions in Wilrijk (België) het concept iVentri uit, een effectieve oplossing voor mensen die op de bekende ‘moeilijke plaatsen’ overtollige kilo’s willen kwijtraken. Na een intensieve promotiecampagne blijft de bekendheid van het product zich ontwikkelen en zorgt het voor een aanzuigende werking bij de clubs die het adopteren. Hoe zijn hun ervaringen in de praktijk?


Tekst: Aart van der Haagen
 
In de roerige, competitieve fitnessbranche ligt er voor clubs telkens opnieuw een uitdaging om klanten te werven en hun plekje in de markt op te eisen. Slimme ondernemers zoeken naar tools die zich richten op consumenten voor wie het leven niet direct in het teken staat van sporten, maar die wel graag hun lichaam beter in vorm willen brengen, vooral esthetisch. Precies die doelgroep bedient iVentri, een concept dat in combinatie met elke deugdelijke cardiovasculaire training afrekent met vetophopingen op de verkeerde plaatsen. Mannen ervaren vaak dat zij ondanks intensieve work-outs dat buikje toch niet wegkrijgen, vrouwen worstelen vaak ook met de omvang van billen en bovenbenen.

Dat de ongewenste kilo’s daar zo hardnekkig blijven zitten en elders niet, heeft te maken met een minder optimale doorbloeding van de huid en het vetweefsel, die na een training kouder zullen blijven aanvoelen dan bijvoorbeeld de armen en de borst. Hier biedt iVentri een doeltreffende oplossing. Een pneumatische pomp creëert via twee kamers in een buikgordel afwisselend onder- en bovendruk op het lichaam, wat de bloedcirculatie en de stofwisseling lokaal stimuleert. Koppel je dat aan een cardiovasculaire inspanning, dan vraagt je lichaam energie en zal het door de betere doorbloeding de vetreserves in de buikzone beter aanspreken. Daarmee vormt iVentri dus een waardevolle aanvulling op de bestaande programma’s bij sportscholen. Drie ondernemers delen in dit artikel hun ervaringen.
 
Karel Macharis, Peppers Gym
“We bieden het standaard aan”


Peppers Gym in Wetteren (B) behoorde in 2019 tot de eerste gebruikers van iVentri. “Eerder werkten we met een enigszins vergelijkbaar systeem, maar we wilden graag onafhankelijk blijven en niet vastzitten aan een contract met een maandelijkse fee,” vertelt eigenaar Karel Macharis. “Nu bezitten wij zelf een zestal pompen, die onze klanten vrij mogen gebruiken, als onderdeel van hun abonnement. We profileren ons als een high-end-club, die dit standaard aanbiedt. De cliënten schaffen zelf voor 39,90 euro een gordel aan, beschikbaar in twee verschillende maten. Bij aankomst pakken zij één van de pompen en sluiten die aan op het toestel waarmee zij een cardiovasculaire training volgen, die zich desgewenst via eGym op maat laat voorprogrammeren. Er hoeft geen medewerker aan te pas te komen, wat wij zeker in de coronatijd als een groot voordeel beschouwen. Toen we met iVentri begonnen, wezen metingen uit dat mensen die driemaal per week trainen gemiddeld vijf tot zes centimeter aan buikomtrek verliezen binnen een maand tijd. We hebben toen flink campagne gevoerd om het te promoten en dat werpt nog steeds zijn vruchten af, want hier in de regio geniet het concept een behoorlijke bekendheid. Regelmatig stappen mensen binnen met de vraag: ‘Hebben jullie die gordels nog?’ Het past goed bij ons serviceniveau, aangezien we ons ook bezighouden met bodyscans en voedingsopvolging.”

Elma Verduijn, Fit4you
“Ik geef buikweggarantie”

 
Vanuit eerdere ervaringen met buikgordels geloofde Elma Verduijn van Fit4you Bleskensgraaf in het concept. Ze liet zich overtuigen om over te stappen naar iVentri door de mogelijkheid de apparatuur te kopen in plaats van te huren. “In de lockdown-periode kwam dat heel gelegen, want dan wil je je vaste kosten zo laag mogelijk houden. Ik was eigenlijk van plan om vier exemplaren aan te schaffen, maar koos uiteindelijk voor zes stuks, waarvan ik er twee kon verhuren om mensen buiten te laten sporten. Ideaal in de coronaperiode, toen onze club gesloten moest blijven. We hanteren een vrijblijvend concept, waarbij je voor de eerste maand betaalt en vervolgens naar wens bijboekt om het strakke buikje te blijven onderhouden, iets dat zestig procent van de iVentri-klanten doet. Ook gebeurt het dat mensen na een paar jaar terugkeren. Hier in de regio weten ze: komen de kilo’s eraan, dan even naar Elma gaan. Het werkt echt goed. Sterker nog, ik geef in de eerste maand zelfs een buikweggarantie, namelijk vijf centimeter eraf ten opzichte van het startmoment, anders krijg je je geld terug. Dat laatste heb ik nog nooit hoeven doen, haha! Veel klanten komen puur voor iVentri, maar zijn ze eenmaal binnen, dan zien ze ook andere dingen die ze willen proberen.”
 
Claudia Breda, Fitsolution Boutique
“Passief inkomen genereren”

 
“Als je klanten vertelt welk resultaat je in twaalf trainingen voor 99 euro kunt behalen, geloven ze je soms niet, totdat ze het zelf ervaren,” vertelt Claudia Breda, eigenaresse van Fitsolution Boutique Rotterdam. “Daarmee is het heel laagdrempelig. Met name in het begin stonden mensen er wat sceptisch tegenover, als ze ervaring hadden met een enigszins vergelijkbaar systeem, dat minder goed werkt dan de luchtdruktechniek van iVentri. Om de terughoudendheid weg te nemen liet ik ze gratis proefdraaien, wat ik vaker doe als ik iets nieuws introduceer. Daarmee kwam het enthousiasme vanzelf. Zeker negentig procent van de gebruikers zie ik hier telkens terug. Ze boeken mooie resultaten, die overigens wel per persoon verschillen, afhankelijk van de snelheid waarmee iemands stofwisseling verloopt. De buik opmeten is lastig, want niet zo nauwkeurig, maar ik maak altijd foto’s en ik laat mensen plaatsnemen op mijn in-body-weegschaal. Dan zien ze hoe hun vetmassa en vetpercentage afnemen. Ik begon net voor de coronatijd met één iVentri-systeem en heb dat inmiddels uitgebreid naar drie, mede omdat het een heel mooi middel vormt om een passief inkomen te genereren. Terwijl ik beneden sportmassages geef, trainen de klanten op de etage zelfstandig.”
 
Meer informatie: www.iventri.com
Edities