Zo ondersteunt Magicline fitnessondernemers op weg naar een hybride toekomst

Verschenen in Bodylife nummer 4 2021


In juni maakte de Sport Alliance Group, wereldwijd specialist in innovatieve software oplossingen voor het management van elke type sportcentrum, bekend ook toe te treden tot de Benelux. Met het merk Magicline biedt Sport Alliance, met het hoofdkantoor in Hamburg, aan klanten over de hele wereld de grootste cloud management software die bedrijfsprocessen optimaliseert. Nu richt het bedrijf zich op de Benelux. Wij spreken met Max van der Bijl, verantwoordelijk voor Benelux binnen Sport Alliance.


Het klantenbestand van Sport Alliance bestaat inmiddels uit meer dan vierduizend gyms en studio's, met bekende concepten als McFIT, Clever Fit en BodyStreet. Na Duitsland volgde al een uitbreiding in Spanje, Frankrijk en Italië en nu dus ook in de Benelux. Max van der Bijl is enthousiast over de komst van Sport Alliance met Magicline naar België, Nederland en Luxemburg.

"De expansie van Sport Alliance gaat na de recente successen op de Europese markt verder in de Benelux. Met de toetreding van Magicline in de Benelux markt is een volgende belangrijke stap gezet door Sport Alliance. Fitness professionals uit Nederland, België en Luxemburg kunnen de multi-award winning gym management software Magicline gebruiken om hun business te digitaliseren en te laten groeien. We zijn super enthousiast om onze software in de Benelux aan te bieden. Een interessante markt waarin ketens en franchises een belangrijke rol spelen, maar ook veel startende ondernemers succesvol zijn dankzij een creatieve aanpak", vertelt Van der Bijl, International Business Manager bij Sport Alliance.

MYSPORTS
"Naast Magicline bestaat het portfolio van de Sport Alliance Group uit Bedarf.de, een e-commerce platform gespecialiseerd in de fitness sector, MySports, als online boekingsportaal & geïntegreerde member-app in de Magicline software, Finion, een financiële serviceprovider, en de moderne incasso service PAYDUE", aldus Van der Bijl.

"Het gebrek aan sociale interactie en het toenemende gebruik van apps en gadgets met name onder millennials en generatie Z leidt tot nóg meer digitalisatie en een grotere rol van technologie in de sportbranche. We helpen de ondernemer in de branche met Magicline als management software om op deze trends in te spelen, waarbij MySports als gratis geïntegreerde member-app zorgt voor meer leden en omzet dankzij tal van innovatieve features. De fitnessbranche verandert en wij veranderen mee."

NIEUWE MARKT
Het dynamische karakter van Sport Alliance en de jarenlange ervaring in de fitnessindustrie hebben ervoor gezorgd dat Magicline is uitgegroeid tot geavanceerde fitness software in Europa, geschikt voor zowel fitnessketens als individuele studio’s met een complete all-in-one oplossing. Tot de eerste gyms in Nederland die al gebruikmaken van Magicline behoren John Reed Fitness (onderdeel van de RSG Group; McFIT, Gold’s Gym & High5) en de premium fitness discounter Clever Fit. "Ondanks dat we in een moeilijke periode zitten met de coronapandemie en de coronamaatregelen blijkt dat veel professionals juist de tijd hebben genomen om te kijken hoe ze vooruit kunnen door out-of-the-box te denken en te digitaliseren", aldus Van der Bijl.

Wat deed Sport Alliance besluiten om juist in deze periode uit te breiden naar de Benelux?
"In Duitsland is Sport Alliance met Magicline al marktleider. Omdat het concept daar zo succesvol is, wilden we expanderen. Eerst naar Spanje en Italië en sinds deze zomer naar de Benelux. Ik merk dat de markt heel ontvankelijk is voor wat wij te bieden hebben. Er is zeker behoefte aan verbeteringen in de softwareprogramma's, zoals gedetailleerde analyses en ook software die anticipeert op de vele vraagstukken rond coronamaatregelen. In Frankrijk wordt het verplicht om leden te registreren of ze gevaccineerd of getest bent. Als je dat handmatig wil doen kost dat uren werk. Die functionaliteiten hebben wij verwerkt in de software. We kunnen per land en per situatie anticiperen met Magicline."

Is er een verschil tussen de Duitse fitnessmarkt en die in de Benelux?
"De markt in de Benelux verschilt qua groei en marktstructuur niet veel van de Duitse markt. Beiden zagen namelijk een groei in de afgelopen jaren en daarnaast spelen ketens & franchises een hoofdrol in de branche. Maar vooral in de Nederlandse markt zie je dat de moderne klant steeds veeleisender wordt, aangezien mensen zoeken naar een beleving en tegelijkertijd flexibiliteit. Veel professionals in de fitnessbranche hebben ingespeeld op deze vraag door in te zetten op innoverende technologie."

AMBITIE
Zijn er speciale behoeften of trends in de Benelux waar Magicline aan kan bijdragen?
“Momenteel is te zien dat zowel starters als ervaren ondernemers willen in spelen op alle behoeften van klanten. Voorbeelden hiervan zijn flexibele abonnementen, ondemand workouts en maximale klantbetrokkenheid. Velen doen dit met alle mogelijke middelen, met een gebrek aan controle en overzicht als gevolg. Het verbaast mij elke keer weer als ik zie dat clubeigenaren nog worstelen met verschillende systemen en communicatiekanalen. Dit is waar Magicline dus om de hoek komt kijken. Door alle processen op één platform te integreren willen we het leven van de fitnessondernemers vereenvoudigen."

Hoe ontwikkelt de Benelux markt zich in de komende jaren en welke rol speelt technologie hierin?
“Mensen gaan steeds meer opzoek naar een echte beleving in plaats van een gewone work-out. De pandemie versnelde deze trend. Het gebrek aan sociale interactie en het toenemende gebruik van apps en gadgets met name onder millennials en generatie Z leidt tot nóg meer digitalisatie en een grotere rol van technologie in de sportbranche. Wij willen met Magicline ons steentje bijdragen om de waarde van gezondheid en sport uit te dragen. De fitnessbranche verandert en wij veranderen mee. We hebben meer dan 25 jaar ervaring en ontwikkelen onze software ook grotendeels op basis feedback van klanten. Think global, act local. We anticiperen op een hybride model. Ondernemers die niet openstaan voor nieuwe technologische middelen redden het uiteindelijk niet. Zeker met een mogelijke nieuwe coronagolf."

Nieuwsgierig naar Magicline? Neem contact op met Max van der Bijl maximilian.vanderbijl@sportalliance.com of ga naar Magicline.com
Edities