Lockdown 2021: gesloten of open?
Bodylife nummer 2 2021
Hoe NYMA Outdoor Gym juist profiteert van coronamaatregelenSjabbens Sports & Health zet in op live, virtual én online‘Juist nu is een tijd om franchisenemer bij Anytime Fitness te worden’Zo vond Iwan Redan als oud-profvoetballer zijn weg in de fitnessbrancheHoe Jan Evenepoel met ELCIES en Under Armour de wereld wil veroverenHammer Strength is the bottom line for better resultsFull-body workout met RP3 Rowing: 'Roeien wordt het nieuwe spinning'Lockdown 2021: gesloten of open?Private en publieke sector bundelen krachten met nationale leefstijlscanThe biggest mind fuck ever: wat doet het met jou?Wat Google Trends zegt over fitnessmarketing en leden wervenDe stem van beoefenaars klinkt het luidstKlaar voor de vergrijzende markt?Knelpunten en actualiteiten coronasteunmaatregelenNederland wordt weer fit!Zorgt corona voor een paradigmashift van fitness?Sales en salesmanagement in de fitnessbranche
De fitness sector is door onze overheid langdurig voor binnensporten gesloten. Wanneer mogen we open? Dat is nog steeds afhankelijk van een regering met weinig affiniteit met en kennis van de sector. Daar kunnen we van alles van vinden en willen. We kunnen schreeuwen en boos zijn, maar we kunnen ook luisteren en begrip hebben. Niet zozeer voor de overheid, want die is al ruim een jaar gesloten voor goede argumenten en we horen ook niet veel nuttigs van die kant. Het land eet massaal fastfood, tabakshops en slijterijen zijn onbeperkt open en 17 miljoen Nederlanders worden gemiddeld 5 kg per persoon zwaarder en dikker. Een echte gezondheidscrisis! Maar luisteren naar de vaste klanten, wat vinden de leden van de sportscholen. Stel je open voor geluiden van de leden en luister niet te veel naar wat allemaal niet mag. Focus op waar vraag naar is en waar ruimte ligt. Wees open minded.
Open of gesloten
Praktisch en feitelijk zijn echt niet alle fitnessclubs gesloten. Er zijn ook clubs die tijdens deze lockdown enorme records draaien! Laatst sprak ik een clubeigenaar in Rotterdam, waar het ledenaantal sinds de lockdown met 60% gegroeid is. Wat?! Hoe dan?
Omdat zij direct bij aanvang van de lockdown zich volledig opengesteld hebben voor alle leden. Geen open deur, maar een open communicatie. Open voor wat leden wel zouden willen. Blijven bewegen, ook als organisatie, samen naar nieuwe kansen in andere omstandigheden. Bijna altijd ingegeven door goed en intensief te luisteren naar wat leden willen en medewerkers mogelijk achtten. Ze hadden het nog nooit aangeboden, maar personal training in alle vormen en maten, outdoor circuittraining, individueel of in klein groepsverband, hardloopgroepjes, wandelteams langs kunstobjecten, bootcamps en nog veel meer als overbrugging tot ze weer binnen mogen sporten. Maar het werd geen overbrugging. Door veel leden wordt de nieuwe ervaring met zoveel enthousiasme ontvangen dat de vreselijke lockdown voor deze club nu in blijvende, nieuwe diensten heeft geresulteerd.
Versoepelingen of verstijvingen
In tijden als deze kijken we natuurlijk allemaal enorm uit naar versoepelingen. Versoepelingen van de regels, maatregelen en van de lockdown. Maar als we die versoepelingen van de overheid niet krijgen, dan kunnen we er zelf misschien voor zorgen dat we niet verstijven. Dat binnensporten niet mogelijk is, dat is natuurlijk nog steeds hartstikke vervelend (en dan druk ik me nog netjes uit), maar deze crisis heeft wel een trend in gang gezet. De trend van het verder kijken dan de sportclub lang is met hulp van je beste ambassadeurs, de eigen leden.
Voordeur of tuindeur
Het zien van nieuwe kansen en in dat gat springen is echt superleuk. Een vorm van omdenken. Je bepaalt je eigen succes. Sta je ervoor open? Dan zal je dat eerder bereiken. Jouw voordeur kunnen ze danwel verplicht sluiten, maar met creativiteit en ondernemerschap op ‘AAN’ staat de tuindeur gewoon open.
En niet het OMT of het kabinet is jouw beste adviseur, maar jouw eigen klanten en leden weten hoe ze je het beste kunnen helpen:
- Vraag jij jouw leden wel eens naar hun ervaringen, wat ze anders zouden willen en waar ze enthousiast over zijn?
- Heb je wel eens acties ondernomen naar aanleiding van iets wat een klant heeft aangekaart?
- Heb je de feedback of reacties van leden wel eens besproken met jouw medewerkers/collega’s?
- Heb jij wel eens gedegen onderzoek gedaan naar ervaringen?
Actie en reactie
Tijd dus voor actie. Sta je open voor klantervaringen, maar heb je geen idee hoe je hier structureel mee aan de slag kunt gaan? Dan is Feedback4Sports je man. Tips, advies en ondersteuning van jouw beste adviseurs (namelijk jouw eigen klanten) en 1001 enthousiaste verhalen van jouw eigen ambassadeurs op internet en social media. Werkelijk waar, het is in een handomdraai te regelen. En ja, ben je open of gesloten? It’s your call!
Govert Janssen
Customer Excellence
Columnist BodyLIFE