Sjabbens Sports & Health zet in op live, virtual én online

Verschenen in Bodylife nummer 2 2021


Iedereen in de fitnessbranche kijkt reikhalzend uit naar de heropening van de sportscholen. Zo ook ondernemer Endo Sjabbens, eigenaar van Sjabbens Sports & Health, met vestigingen in Heteren en Renkum. Toen Sjabbens in januari 2019 de florerende sportschool overnam van zijn vader had hij niet verwacht in een coronacrisis terecht te komen. De eigenaar van het familiebedrijf dat al 47 jaar bestaat is vastberaden om na de heropening sterker uit de strijd te komen: online én offline.


Het is een vraag die veel fitnessondernemers sinds de eerste lockdown van maandag 16 maart 2020 beziggehouden heeft: hoe behoud je je leden terwijl de deuren van je onderneming gesloten blijven? Endo Sjabbens en zijn team zochten ook naar tools en mogelijkheden om leden van Sjabbens Sports & Health op afstand te binden. Ruim een jaar na de eerste lockdown beseft Sjabbens nog meer hoe belangrijk het is om de aandacht van de leden vast te blijven houden. Ook als ze niet in de club zijn.

LIVESTREAMING

Endo, er is door de overheid met het ‘openingsplan’ een stip aan de horizon gezet met het oog op de heropening van de sportscholen. Hoe werk jij naar dat moment toe?

“Met positieve energie. We kijken er echt naar uit om onze leden weer in grotere getalen te kunnen verwelkomen. We werken toe naar een bedrijfsmodel waarin on- en offline samenkomt en elkaar versterkt, zoals bij groepslessen. 65 procent van onze leden sport na de heropening in groepslessen. Als een groepsles na het heropening volgeboekt is, dan wil je de andere leden niet teleurstellen. Wij bouwen daarom een van onze groepszalen om zodat de groepsles ook online te volgen is. Je bent zo op afstand bij de groep en je ziet je vaste instructeur. Het kan ook prettig zijn voor leden die nog wat terughoudend zijn met het bezoeken van de sportschool. Het digitale aanbod wordt steeds belangrijker. We willen ons abonnement ook verder uitbreiden met opties voor virtual en online trainingen en livestreams. More value for money.”

Welke livestreams bieden jullie aan?
“Wij maken gebruik van livestreaming van Les Mills. BODYPUMP is de populairste groepsles. Sinds we ook buiten trainen is het aantal views wel iets afgenomen. Dan merk je toch ook dat mensen het fijn vinden om buiten te staan met barbells en schijven. Niet iedereen heeft die thuis. We hebben leden wel instructies gegeven over hoe je bijvoorbeeld thuis met flessen water kunt blijven trainen. Body and Mind-lessen bleken tijdens de lockdown ook heel populair. We merken dat onze leden gemotiveerd blijven door het On Demand aanbod. Veel ondernemers zagen of zien On Demand als een concurrent, maar ik zie het concept juist versterkend werken. Het gaat om een 360-365-benadering: een omni-channel 360 graden fitnessoplossing voor leden, zodat ze kunnen trainen waar en wanneer ze willen, 365 dagen per jaar. Je trekt er een nieuwe doelgroep mee over de streep, die de stap naar trainen in een fitnesscentrum niet zo snel durft te zetten. Je ziet dat vaak bij ouderen en mensen met overgewicht. Thuis voelen ze zich prettig en bouwen ze, ondersteund door een goed online-programma, motivatie op. Als ze er klaar voor zijn komen ze later bij je binnen, zeker wanneer je hen uitnodigt via de communicatiemogelijkheden die Les Mills On Demand biedt.”



Merk je een verschil tussen het gebruik van de livestreams in de eerste en de tweede lockdown?
“Ja, toch wel behoorlijk. De leden zijn meer gewend aan het sporten met livestreams. Het was toch nieuw voor velen tijdens de eerste lockdown. Bovendien kozen de mensen er toen ook niet zelf voor om de switch van de sportschool naar thuis te maken. We merken dat leden er nu meer aan gewend zijn. Maar het is wel cruciaal om altijd connected te blijven met de leden, zoals via de chatfunctie bij de livestreams en ook via de social mediakanalen. Wij hebben na de eerste lockdown geïnvesteerd in goede apparatuur om samen met Les Mills een sterk online aanbod te creëren. Niet om er direct geld aan te verdienen, maar wel om leden vast te houden. Zodra je ze uit het oog verliest, ben je ze kwijt. Dan is het moeilijk om ze terug te halen.”

LESSEN GELEERD
 
Welke lessen heb je geleerd in de eerste lockdown die je nu kunt toepassen?

“In de eerste lockdown hebben we veel expertise opgedaan voor online lessen. Alles was nieuw, dus het was ook een tijd van experimenteren met verschillende tools. Maar we merkten vrij snel dat de livestreams populair werden. We hebben ook een rooster gemaakt met online lessen van een half uur met onze eigen instructeurs. Het was voor hen wel behoorlijk wennen om voor een camera te staan. Maar daar werden ze ook steeds bekwamer in. We hebben op dit moment 27 verschillende livestreams en die worden goed bekeken. Ik was even bang dat het wat minder zou worden nu er in kleine groepen buiten gesport kan worden, maar de leden voelen zich blijkbaar meer vertrouwd met het online aanbod. Daarom pakken wij ook door.”

Op welke wijze houd je je leden nog meer betrokken?
“We hebben heel veel uit de kast getrokken in het afgelopen jaar. Naast onze uitingen op onze social media-kanalen hebben we nieuwsbrieven verstuurd, met name na de persconferenties. Daarin kozen we bewust voor een positieve strekking: wat is wel mogelijk, wat kunnen wij doen en hoe blijf je toch in beweging? We hebben ook nog handgeschreven kaarten verstuurd naar de leden, ook omdat niet iedereen op social media actief is. We hebben onze leden ook uitgenodigd voor een kookworkshop, waarin ik samen met een chefkok aan de slag ga. Dat hebben we inmiddels vijf keer gedaan en daar kijken toch zo’n vijftig tot honderd leden naar. We hebben een bingo georganiseerd waarvoor lokale ondernemers de prijzen samenstelden. En dan waren er nog webinars en seminars. Ik vind dat je alle kansen moet aanpakken om leden niet uit het oog te verliezen.”

Wat heb je in het afgelopen coronajaar geleerd als ondernemer?
“Het unieke aan deze crisis is dat niemand een draaiboek had over hoe hiermee om te gaan. Iedere ondernemer probeert op zijn of haar manier het bedrijf overeind te houden. Wat ik vooral geleerd heb is hoe belangrijk communiceren met klanten is. Zeker als je ze fysiek langere tijd niet kunt zien. Als ik nu terugkijk ben ik ook heel trots op het team en hoe we naar elkaar toegegroeid zijn, al zijn er ook zeker moeilijke momenten geweest. Ik heb in januari 2019 Sjabbens Sports & Health van mijn vader overgenomen. Ik denk dat het voor de continuïteit van het bedrijf goed is geweest dat ik in die periode ben gestart. Mijn vader heeft natuurlijk een schat aan ervaring als fitnessondernemer, maar is van een generatie die minder op heeft met digitalisering en social media. We zitten in een andere tijd dan waarin mijn vader succesvol was. Iedere fitnessondernemer moet zich nu afvragen: hoe zit het met mijn reserveringssysteem, hoe organiseer ik mijn online aanbod en hoe kan ik leden in de sportschool of anders thuis inspireren?”

TOEKOMSTBESTENDIG

Door de maatregelen zijn veel sportscholen outdoor programma’s gaan aanbieden. Blijf je dat ook na de heropening aanbieden?

“Ja, daar zetten wij zeker op in. We hebben ook bij onze vestigingen in Heteren en Renkum tenten staan waaronder gesport blijft worden. In principe wil je na de heropening iedereen zo snel mogelijk binnen krijgen, maar je krijgt ook te maken met een tussenfase. De leden moeten gestroomlijnd van buiten naar binnen, binnen de voorwaarden die worden gesteld. Maar er zijn ook mensen die nu de smaak te pakken hebben gekregen van small group training in de buitenlucht. We willen dus ook een vaste outdoor locatie creëren. Ook met het oog op de toekomst, mocht er weer een crisis uitbreken zoals nu.”

Hoe komt Sjabbens Sports & Health uit deze crisis?
“Vol vertrouwen en met ook veel positieve energie. Ik heb me wel even zorgen gemaakt toen direct na 16 maart 2020 de eerste opzeggingen binnen kwamen, ook van mensen die al 20, 30 jaar bij ons sportten. Het ledenaantal liep terug, maar is nu stabiel. We zijn klaar om open te gaan en te knallen. De samenleving is er ook aan toe. Iedereen wil in beweging komen. En of dat nou in de sportschool is, buiten of thuis via livestreams. Wij willen leden alle opties bieden om te sporten waar ze zich het prettigst voelen. Dat is die 360-365-benadering.”

Dit artikel is mede tot stand gekomen in samenwerking met Les Mills, onderdeel van HDD GROUP. Wil je meer informatie over een omni-channel fitnessoplossing? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Les Mills via telefoonnummer +31 (0)416 34 97 25 of stuur een e-mail aan info@lesmills.nl
Edities