Sales en salesmanagement in de fitnessbranche

Verschenen in Bodylife nummer 2 2021

In de hyperconcurrerende fitnessbranche is sales topsport geworden. Een doordachte sales strategie is een must. Desondanks is het aanbod in literatuur over sales schaars. Daar komt nu verandering in met een handzaam boek boordevol achtergrondinformatie, salesstrategieën en managementideeën om het optimale salesrendement te realiseren. Het boek is geschreven door Jos Eemstra en Erwin Korst en in dit boek bundelen zij decennialange ervaring in offline en online sales bij zowel individuele clubs als toonaangevende ketens.


Strategieën van beïnvloeding
In sales speelt beïnvloeding (bewust en onbewust) een belangrijke rol. In het boek komen enkele psychologische processen aan bod die meespelen bij sales. In het boek behandelen de auteurs de zes beïnvloedingsstrategieën van R.Cialdini. De eerste strategie gaat over ‘wederkerigheid’. Want wanneer je iets weggeeft krijg je sneller iets terug. ‘Wilt u een kopje koffie’? vraagt de verkoper. De klant heeft daarna bewust of onbewust het gevoel iets terug te moeten doen. Het is ons van jongs af aan geleerd dat dit zo hoort, slimme verkopers maken hier graag gebruik van. Als het om sales in fitnessclubs of PT-studio’s gaat, gebruik je vast en zeker al de volgende tools voor wederkerigheid (zo niet, doen!)
  • Kopje koffie bij binnenkomst
  • Het aanbieden van een gratis proefles
  • Aanbieden van een vriendenpas waarmee leden iemand kunnen uitnodigen voor een proefles
  • Gratis content/informatieavonden organiseren voor leden/niet-leden.

Kans maken op een gratis exemplaar van het boek 'Sales en salesmanagement' (t.w.v. € 34,50)?
Door de samenwerking met BlackBoxPublishers mogen we 2 exemplaren van het boek weggeven. Ben jij als trouwe lezer van BodyLIFE geïnteresseerd? Stuur dan jouw adresgegevens onder vermelding van ‘winactie boek Sales en salesmanagement' naar info@bodylifebenelux.nl. Wij verloten vervolgens de twee exemplaren onder de binnengekomen inzendingen.


Salesvaardigheden in 10 stappen
Natuurlijk komen salesvaardigheden uitgebreid aan de orde in dit boek. Elke stap wordt aan de hand van voorbeelden en tips behandeld. Zodat jij met deze basis aan de slag kunt voor succes. De auteurs delen een aantal tips die jij direct kunt toepassen. Een prospect moet je kwalificeren (meer over deze persoon te weten komen). Dit kun je doen door middel van vier korte vragen waarmee je cruciale informatie in handen krijgt over de prospect. Deze informatie gaat je helpen bij de benadering van de prospect:
  • Vraag 1: Woon of werk je in de buurt van de betreffende club/studio?
  • Vraag 2: Train je op dit moment en als je gaat trainen, wat voor een training spreekt jou dan het meeste aan? 
  • Vraag 3: Als je traint, welke resultaten vindt je belangrijk? 
  • Vraag 4: Stel je zou bij ons een keer komen proeftrainen en het bevalt, zou je dan doorgaan met trainen? 
Salesmanagement
Het stellen van jaardoelen is essentieel voor een succesvolle onderneming, om dit te managen zouden deze doelen vertaald moeten worden naar maandelijkse en dagelijkse doelen. Doe je dit niet, dan kun je als manager niks anders doen dan op 31 december de eindstand opmaken. Wanneer je maandelijks of dagelijks de doelen en behaalde resultaten analyseert kun je jouw team beter coachen naar resultaat. Onderwerpen die voor managers aan bod komen zijn o.a.: target setting, het creëren van een scorekaart, een salesteam en bonussystemen. Kortom, een basisboek waarmee je op alle onderdelen van sales direct aan de slag kunt.

  • Boek: Sales en Sales management
  • Auteurs: Jos Eemstra & Erwin Korst
  • Uitgever: BlackBoxPublishers 
  • Hard cover en full color boek
  • 167 pagina’s
  • Prijs: € 34,50
Edities