Dit zijn in 2021 je nieuwe concurrenten!

Verschenen in Bodylife nummer 1 2021



Hoe de glasbak, Heineken en Consumentenbond met je concurreren om jouw leden.

Het was in 1991 dat ik, vers van het HBO samen met een compagnon mijn eigen fitnesscentrum had. In Gouda. En in die tijd was de concurrentie helder: de andere fitnesscentra in de stad. Hoe anders is dat in 2021! Het lijkt wel of alles en iedereen je concurrent is. Dit is een eerste inventarisatie.

Jaren 0: Prijsvechters en de fouten van zelfstandigen

Eerst even terug in de tijd naar het eerste decennium van deze eeuw. Er waren al ketens, die brachten een professionalisering met zich mee.

Maar de meeste impact had de komst van een totaal nieuw soort concurrent; prijsvechters! En wat een emoties brachten zij mee! Ik heb schreeuwende en huilende ondernemers gezien tijdens vergaderingen. Zij vonden dat prijsvechters verboden moesten worden.

Veel zelfstandige ondernemers hebben bij komst van een dergelijke concurrent de eigen prijzen verlaagd. Ik ken geen enkele van die ondernemers die nu nog zelfstandig is. De prijsvechters op dat niveau verslaan gaat natuurlijk nooit lukken. Maar … er waren ook ondernemers die juist naar boven gingen kijken, ipv ‘mee naar beneden’.

Jaren 10: Specialist snoept marktaandeel van de generalist af

Na ‘de bodem’ van de markt kreeg de fitnessbranche namelijk te maken met de top, met specialisten. Er waren al personal trainers actief in de grote steden. PT verspreidde zich over het land en er vond verdere professionalisering plaats.

Naast de nu vele honderden personal trainers zijn er de vele ‘boutique clubs’. Kleinere gespecialiseerde studio’s met één hoofdactiviteit. Hoeveel yoga-, CrossFit-, functional-, small group-, cirkelfitness-, indoorcycling-studio’s, EMS studio’s zijn er wel niet? De groei in de fitnessbranche zit met name hier, zowel in aantal studio’s als in ketenvorming.

Al deze specialisten tonen op financieel niveau in ieder geval aan dat fitnessleden best meer dan de nog steeds € 42,- per maand gemiddeld willen betalen. Wat denk je van € 80,- tot € 800,- (!) per maand? Ze betalen graag voor kwaliteit.

Twee opvallende trends in 2021: Digitaal en Branchevreemd!

Over de digitale concurrentie: ja, je doet mogelijk zelf iets met trainingen via Facebook, Instagram, Zoom of Youtube. Dat doen andere lokale aanbieders in jouw markt ook. Een eigen kanaal. Of als je slim bent een vaak super mooie optie via kant-en-klaar platforms van specialisten als Fitsnacks.TV, Virtuagym, Les Mills, Technogym etc. Waar ik zelf denk dat de ‘hidden profits’ nog liggen? In online coaching. Online coaching als een PTer, als een voedingsdeskundige, dus niet slechts een (overigens prima) service call. Nee, échte coaching zoals het bedoeld is.

Maar digitaal komt er nu al veel meer op ons af!

Denk aan:

  • Audio Workouts - zet High Tracks de nieuwe trend voor € 10,60 pm?

  • Youtube - On demand en live stream met tientallen miljoenen views, en leden à € 19,95 p.m.

  • Apps - de vele vele honderden apps die je helpen om gezonder te leven, meer en beter te bewegen

  • Apple - Fitness Plus voor nog geen € 5,50 per maand thuis sporten

  • Google - is naast zoekmachine ook je concurrent: de fitnesscoach via Google Fit

  • Peloton - High tech thuis-indoorcycle maakt lidmaatschap van je spinningles overbodig?

  • Netflix - Sind 1 januari cursus meditatie via Headspace app, wanneer volgen fitness workouts?

  • Fastcompany.com - Voorspelt dat reguliere fitnessclubs compleet veranderen en zelfs verdwijnen!

 Deze branchevreemde bedrijven veroveren fitnessharten

We kenden natuurlijk al de online sport webshops die fitnessmaterialen verkochten. Tijdens de eerste lockdown was alles uitverkocht. Hetzelfde geldt voor racefietsen, mountainbikes, wandelschoenen. Voor mij waren nieuw op de markt:

  • Heineken - Bij aankoop van hun Heineken 0.0 bier 4 weken gratis sporten via OneFit!

  • Decathlon - Met de Lockdown Challenge aan het sporten

  • Albert Heijn - Naast sportvoeding nu ook fitnessapparatuur voor thuis!

  • Het park - In steeds meer parken doen mensen aan outdoor fitness

  • Consumentenbond - Met een wekelijkse mail en community over gezond leven

  • Je glasbak! - Blijf in beweging, wandel naar je glasbak en neem je lege flessen mee!

  Ken jij er meer? ... Stuur me aub een bericht, dan neem ik je tips op in de lijst.

Is dit het einde van de fitnessbranche?

Nee! Maar de weg naar hybride fitnessclubs (een combinatie van indoor, outdoor, home, online) is ingezet. Maar dan wel professioneel, niet alleen een livestream video lesje op Facebook. Pas je je niet aan? Dan voorspel ik dat je links en rechts wordt ingehaald. Mijn beste advies: bepaal welke richting van vernieuwing je het meest aanspreekt of je de meeste kansen in ziet. En start een actieplan om dat toe te voegen aan je huidige bedrijf.

Je vindt alle links en voorbeelden op ons eigen fitnessmarketing blog:

https://www.hiddenprofitsmarketing.com/nl/blog/concurrentie 
 

Aernout Leezenberg is oprichter van Hidden Profits Marketing, dat sinds 2004 ondernemers en managers in de fitnessbranche helpt naar een florerend bedrijf. www.hiddenprofitsmarketing.com 

Edities