Doordachte investering van Delta Sportcentrum: "Meer ruimte voor persoonlijke aandacht"

Verschenen in Bodylife nummer 1 2021


Ton van Kooten - één van de eigenaren van Delta Sportcentrum - kan het niet genoeg benadrukken: “De toestellen die je als club aanschaft zijn niet het doel, maar een middel om het doel te bereiken.” Delta Sportcentrum in Spijkenisse investeerde onlangs in een uitgebreide selectie van Matrix Fitness, waaronder de gloednieuwe cardiolijn. “De toestellen passen zich aan de fysieke gesteldheid van de sporters aan, wat onze coaches meer gelegenheid geeft om klanten persoonlijke aandacht te geven. Heel belangrijk als je kijkt naar klantretentie.”


Tekst: Aart van der Haagen, fotografie: John Geven Studios

Delta Sportcentrum behoort tot één van de oudste fitnessclubs van Nederland. “Samen met Ted Moritz begon ik in 1963 met een locatie waar judo en conditietrainingen gegeven werden,” vertelt Ton van Kooten. Vandaag de dag loopt het aanbod uiteen van fitness en groepslessen (onder andere spinning, yoga en bokstraining) tot combat (karate en Braziliaanse jiujitsu) en zwemactiviteiten (zwemles, paramedisch zwemmen en water aerobics). In het complex van 3000 vierkante meter werken momenteel achttien mensen. “Zij bepalen in belangrijke mate ons onderscheidend vermogen. Vroeger maakte je het verschil met het aantal dumbells en tegenwoordig met je personeel. Iedereen spreekt over klantvriendelijkheid, maar dat viel in het verleden nog weleens weg nadat mensen daadwerkelijk lid waren geworden. Wij maken onze medewerkers er continu van bewust dat iedere klant de aandacht moet krijgen die hij of zij verdient.”

Dienstbaarheid
Volgens Van Kooten bevindt de fitnessmarkt zich in een stroomversnelling. “Je ziet een professionaliseringsslag, met betere materialen. Het draait om een combinatie van investeren in moderne apparatuur en dienstbaarheid waarbij trainers steeds meer de rol van coaches vervullen. Dat wil zeggen dat ze de klanten begeleiden in gezondheid. Iedere persoon is uniek en dat kun je ondersteunen via gedigitaliseerde apparatuur, waarmee je iemand helpt zijn doel te bereiken.” Het middel, dus. “Wanneer je je toestellen als een doel ziet, trek je er wel mensen mee binnen, maar op de lange termijn werkt die filosofie niet. Het gaat immers om retentie. Stel vragen, haal de onderliggende gedachte naar boven waarom iemand een bepaald resultaat wil bereiken. Vergeet niet dat de markt verschuift. Vroeger kwam tachtig procent binnen om fanatiek te sporten en wilde de overige twintig procent aan zijn of haar gezondheid werken, nu ligt dat andersom. Dan moet je niet tachtig procent van de tijd te besteden aan de kleinere groep die zelf de weg wel weet. Geef juist de volle aandacht aan die overgrote meerderheid van klanten die sporten zien als een middel om gezondheidsdoelen te bereiken.”

Adaptief
Precies om die reden investeerde Delta Sportcentrum recentelijk in de geavanceerde apparatuur van Matrix Fitness. “We wilden voluit inzetten op EGYM,” motiveert Van Kooten. “Op basis van een krachttest stel je een aantal waarden in, waarna iemand gaat trainen en het toestel automatisch de gewichten aanpast op de vorderingen. Hetzelfde zie je straks bij cardio: je configureert een programma en het systeem beweegt adaptief met iemands conditie mee. Dat valt perfect te monitoren, ook via apps voor de gebruiker zelf. Een heel belangrijke factor want mensen verlangen naar een zichtbaar resultaat. Het schouderklopje van vroeger volstaat niet meer, ze willen een leercurve met cijfers en een grafiek zien. Door al deze intelligente technologie nemen de toestellen van Matrix Fitness bepaalde taken van de coach over, waardoor deze zich meer kan richten op persoonlijke begeleiding, precies de belangrijke factor om de klantretentie te maximaliseren.”

Koesteren leveranciers
Binnen een wederzijdse vertrouwensrelatie doen Delta Sportcentrum en Matrix Fitness al tientallen jaren zaken met elkaar. “Wij koesteren leveranciers die hun meerwaarde laten zien,” verklaart Van Kooten. “De mensen van Matrix Fitness komen niet alleen in beeld op het moment dat je wilt investeren, maar blijven actief met de opvolging van het contact. Ze stappen van tijd tot tijd binnen of bellen om te informeren of alle behoeften nog voldoende vervuld worden. De betrokkenheid kwam ook naar voren toen we onlangs een deel van onze toestellen wilden vervangen. We hebben hier twee dagen lang samen met de experts rondgelopen, maten opgenomen en tekeningen gemaakt, die we als onderlegger konden gebruiken voor onze visie op de korte en lange termijn. Los van de sterke relatie lag de keuze voor Matrix Fitness als merk eigenlijk ook wel vast. De producten zien er goed gestyled uit en wij houden van een mooie uitstraling. Ze bevatten bovendien geen overbodige toeters en bellen, waardoor ze zich makkelijk laten schoonmaken. De overzichtelijke, heldere displays zijn makkelijk te bedienen door de sporters. Een ander belangrijk voordeel vinden we de lage onderhoudskosten.

Flexibiliteit
Matrix Fitness richtte Delta Sportcentrum in met een mix van onder andere krachtige Plate Loaded toestellen en geavanceerde cardio-apparatuur. Daarbij maakte het sportcentrum dankbaar gebruik van het unieke nieuwe cardio aanbod, dat ondernemers de flexibiliteit biedt om componenten uit de series Performance, Endurance en Lifestyle met elkaar te combineren. “Zo vind je overal een goede balans tussen het prijskaartje en de gewenste specificaties,” legt Van Kooten uit. “Bij de Endurance serie kun je bijvoorbeeld kiezen voor loopbanden van het hoogste niveau met een wat eenvoudiger console. Bij cardio-series met een lagere gebruiksintensiteit, maar met een grotere behoefte aan informatie werkt het andersom juist beter. Zo hebben we overal bewuste afwegingen gemaakt, met een verhoogde entertainmentfactor voor de doelgroep die sporten vooral als een middel beschouwt om aan gezondheidsdoelen te werken.” Juist om tot zo’n uitgekiende mix te komen bieden de adviseurs van Matrix Fitness een goede begeleiding van sportcentra die willen investeren in hoogwaardige toestellen.

Meer informatie: www.matrixmembers.nl
Edities