Column Fitter Nederland

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2014

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Basis voor succes - stap 4

Ik denk dat je het logisch vindt dat de look & feel (logo, kleurgebruik, foto's en visuals) moet aansluiten bij jouw club. Maar gaat het ook mee met de tijd? Hoe bepaal je of jouw uitstraling nog up-to-date is? Smaken verschillen! Klopt. Toch is het raadzaam om eens per drie jaar je website een make-over te geven, kleuren te veranderen etc. Laat je inspireren door woontrends en hippe hotels. Tip: op mijn club Indoor Action in Arnhem hebben we meerdere malen een ontwerpwedstrijd gehouden. Onze leden mochten het logo ontwerpen, en zelfs onze horeca. Het beste ontwerp wint en breng je in uitvoering. Gegarandeerd mond-tot-mond reclame.

Spreek je mensen met u of jij aan? Durf je uit te spreken wie je doelgroep is of vertel je juist dat iedereen welkom is? Welke woorden en foto's je gebruikt kunnen bepalen of mensen wel of geen lid worden. Om de juiste tone of voice te vinden is het noodzakelijk dat je visualiseert wie je wilt bereiken (raken). Een man van 60 spreek je anders aan als een vrouw van 25. Daarom geloof ik niet in één boodschap voor iedereen. Van je acties en activiteiten maak je daarom verschillende versies.

Communiceer ook altijd in je boodschap de 'oplossing' voor het 'probleem'. Vergeet nooit de call to action (gebiedende wijs) en gebruik een foto van een persoon (i.p.v. een plaatje). Dat spreekt meer aan.

Bijvoorbeeld:

'Afvallen doe je ZO' (=oplossing). 'Start direct en bel...' (=gebiedende wijs en call to action). Je maakt twee of drie verschillende versies. De foto en de keuze voor het drukbestand pas je aan op je doelgroep.

Dit geldt ook voor je activiteiten. Wil je mannen of ouderen naar Bodypump trekken, dan is verstandig om te kiezen voor een bepaalde visual en boodschap die hen aanspreekt.

Gezien mensen nog steeds op prijs een keuze maken, is het verstandig om altijd een goede korting te hebben. Een kennismakingsactie is een goed voorbeeld. Tot slot: vergeet nooit je eigen leden en heb altijd een (doorlopende) ledenactie. Bijvoorbeeld 'Bring a friend' of communiceer dat je leden ook gebruik kunnen maken van je acties.

Checklist: Is mijn marketing-software effectief?

Gebruik deze checklist om je acties te controleren:

– Ik heb minimaal elk kwartaal een ludieke campagne waar over gesproken wordt. (Check)

– Ik ben dagelijks actief op social media. (Check)

– Mijn acties zijn altijd tweeledig- voor leden en voor nieuwe leden. (Check)

– Mijn acties bevatten een call to action. (Check)

– Mijn acties genereren NAW-gegevens. (Check)

– Ik kies niet voor één algemene boodschap, maar voor de uitstraling en drukbestand (digitaal en paper) aangepast op de doelgroep. (Check)

– Mijn (groepsfitness) instructeurs stimuleren elke les/training vrienden en familie mee te nemen en zijn op de hoogte van alle acties. (Check)

Edities