Column Wellness Solutions
BodyLIFE Benelux nr7 2014
Philip Pijpers
Is bewegingswetenschapper en eigenaar van Wellness Solutions, een bureau dat bemiddelt in
de koop en verkoop van sportcentra, en eigenaar
van Kentrium, een adviesbureau gespecialiseerd
in de fitnessbranche. Meer informatie op
www.wellnesssolutions.nl en www.kentrium.nl.
Bedrijfsovernames in de fitnessbranche
Onderscheidend zijn is het nieuwe modewoord in de fitnessbranche. Al enkele jaren is er de trend naar enerzijds multifunctionaliteit en anderzijds specialisatie. Het middensegment krijgt het moeilijk is de teneur. Anno 2014 lijkt deze trend werkelijkheid te worden en moeten steeds meer sportcentra noodgedwongen hun deuren sluiten. Deze ontwikkeling zet veel ondernemers aan het denken, wat wil ik? Specialiseren, groter worden maar ook stoppen of verkopen wordt vaker overwogen. In de praktijk blijkt vaak dat een fitnessondernemer niet goed voorbereid is op een eventuele verkoop en geen idee heeft wat er allemaal bij komt kijken.
Voorbereiding bedrijfsovername
Een geslaagde bedrijfsovername valt of staat met een goede voorbereiding zowel mentaal als praktisch. Veel fitnessondernemers bedenken pas laat wat ze willen en hoe de bedrijfsovername eruit moet zien. Voor de een is de overname van zijn bedrijf dat hij met eigen handen heeft opgebouwd als het loslaten van een kind dat op eigen benen moet gaan staan. Voor een ander is het niet meer dan het regelen van een prima oudedagsvoorziening. Met elkaar hebben ze gemeen dat er heel wat moet gebeuren voor het zover is. Een geslaagde bedrijfsovername valt of staat met een goede voorbereiding.
Lang traject
Het verkooptraject kan soms enige tijd duren: de onderneming moet verkoopklaar worden gemaakt, er moet een geschikte koper gevonden worden tot en met het onderhandelen over de verkoopprijs en het afronden van de overdracht. En dan zijn er gaandeweg het traject nog talloze keuzes te maken.
Opvolging
Vaak wordt de kwestie van opvolging of verkoop van de eigen onderneming, opgebouwd door hard werken en veel opoffering, vooruitgeschoven en belangrijke beslissingen hierover worden uitgesteld. Dat is ook begrijpelijk omdat de financiële en fiscale gevolgen voor de gemiddelde fitnessondernemer moeilijk te overzien zijn. Daarbij komt dat in de praktijk psychologische en sociale aspecten ook een grote rol spelen bij een bedrijfsovername.
In de komende columns gaan we nader in op de verschillende aspecten van het (ver)koopproces van een fitnesscentrum en komen ook enkele praktijksituaties aan bod.