It’s all coming together… FIBO 2024
Bodylife nummer 2 2024
Dit is het echte doel van je fitnessclub websiteWat neemt je klant mee naar huis?Fitness: de voorhoede van inclusiviteit in sportWat zijn de belangrijkste ziektemakers van ons lijf en hoe kunnen wij mensen hiermee helpen?WHO lanceert AI-adviseur voor gezondheid, maar wat kan je ermee als fitness professional?Symbio: cardio opnieuw uitgevondenIt’s all coming together… FIBO 2024EGYM BioAge als leidraad20 jaar Milon Benelux: het ontstaan van de Milon CirkelMeet jouw fysieke en cognitieve parameters voor een gerichte trainingFIBO 2024: fitnessmarkt ter waarde van miljarden euro's blijft groeienSusanne Swillens van FitHit Zevenbergen wil mensen van de bank af krijgen met InnervaHét makkelijkste voedingsprogramma met een vernieuwde Look & Feel!Effectief een goede conditie opbouwenEleiko brengt jaarlijks duurzaamheidsrapport uit
Tijdens mijn bezoek aan FIBO 2024 werd één ding kristalhelder, klantgerichtheid is de sleutel tot toekomstig succes in de fitnessbranche. En dat zag ik op veel plekken terug. De beurs heeft mij weer een diepgaand inzicht gegeven in hoe klantgerichtheid zich ontwikkelt in de sector. Alle puzzelstukken lijken in elkaar te passen.
Het nieuwe tijdperk van Customer Excellence
Customer Excellence, klantfocus en klantgerichtheid waren allemaal prominent aanwezig bij veel stands. Ook bij de speciale presentaties zoals de “Innovation Outlook” van Technogym zag ik het terugkomen. Nerio Alessandri (CEO en founder Technogym) verkondigde duidelijk dat luisteren naar klanten belangrijk is. Het vervullen van individuele behoeften is de nieuwe standaard aan het worden in de branche. Dat kan door grote innovaties rondom dataverzameling, -automation en -analyse in combinatie met Artificial Intelligence (AI).
Hard en soft data
En hier komt feedback om de hoek kijken. Klantdata wordt verzameld uit appratuur, apps en meetsystemen zoals Tanita, InBody, Technogym CheckUp of Seca. Dit is harde data en biedt objectieve feiten. Deze data gaat over het gebruik van apparatuur, sportprestaties, gezondheidsparameters en gedrag van leden, zowel in als buiten de sportschool.
Soft data gaat over ervaringen, het gevoel, de emotie, de beleving, de loyaliteit, de boordeling en de wensen van leden. Deze data kan je het beste meten door het uit te vragen en is steeds meer onmisbaar.
Belang van klantfeedback
Harde data en klantfeedback vormen samen de ruggengraat van onze besluitvorming. Klantfeedback helpt ons continu verbeteren en voldoen aan klantwensen. Dit zagen we niet alleen in het voldoen aan individuele klantwensen. Verschillende exposanten toonden systemen met proefplaatsingen van hun innovatieve apparatuur. Van Hydromassage, Cryolounges tot PelviPower. Deze aanpak stelt sportscholen in staat te beslissen welke apparatuur blijft, gebaseerd op directe klantervaringen in de proefperiode.
De rol van AI in fitness
Naast klantgerichtheid speelt technologie een grote rol. AI is cruciaal voor het personaliseren van fitnesservaringen. Dankzij data en AI passen trainingsprogramma’s, concepten, apparaten en services zich beter aan. Ze voldoen zo aan de individuele behoeften van elke gebruiker.
Proud to be
De trend naar klantgerichtheid in fitness is onomkeerbaar. Als initiator en ambassadeur van Feedback4Sports ben ik trots. Trots dat wij deze beweging en ontwikkeling al ruim voor Corona zijn ingeslagen. We bevinden ons in de kopgroep, omringd door steeds meer grote en professionele partijen. Door te investeren in klantgerichte oplossingen en technologie, bieden we een unieke en persoonlijke ervaring. En daar ligt de toekomst van fitness.