Aalo: De kracht van de freestyle instructeur

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2010

I body LIFE 8I2010

De Oud Hollandse Fitnesscentra

Reclame maken is niet eenvoudig. In de afgelopen 7 jaar als marketingspecialist voor de fitnessbranche ben ik veel ‘foutjes’ tegengekomen. Van simpele dingen als teveel boodschappen in een medium tot een compleet verkeerde positionering ten opzichte van de concurrentie.

Die ‘foutjes’ maken soms het verschil tussen 5 of 10 potentiële leden. Vaak ook kunnen juist kleine ‘foutjes’ grote gevolgen hebben. Reclame maken is iets wat we als branche hebben moeten leren. Pakweg 20 jaar geleden was dat helemaal niet nodig. OK, je zette af en toe een advertentie waarin je een open dag aankondigde. En ja hoor, daar kwamen de nieuwe leden weer...

Het eerste moment dat het wat lastiger werd, was de periode dat de grote ketens kwamen. Die verwierven zichzelf via overtuigende marketingcampagnes direct een stevige plek in de branche. Daarnaast werden deze centra veel zakelijker geleid dan menig ‘Oud Hollands Fitnesscentrum’ wat tot uiting kwam in een belangrijke focus op sales en marketing. En het probleem was dat die centra groter, uitgebreider en moderner waren dan het bestaande aanbod. De schade viel destijds eigenlijk wel mee. Sterker nog: we moeten de ketens dankbaar zijn. De fitnessbranche is door hun komst verder geprofessionaliseerd. De bekendheid is verder toegenomen en heeft zich positief ontwikkeld. Termen als ‘lifestyle’ en ‘wellness’ kregen meer lading.

Uiteindelijk heeft u als ‘Oud Hollands Fitnesscentrum’ daar gemiddeld gezien weinig last van gehad. Wellicht bent u in het begin wat leden verloren en werden de spontane walk-in’s wat minder. Maar echt pijn zal het niet gedaan hebben...

De tweede, derde en vierde lastige fase hebben elkaar overlapt. De tweede is namelijk de komst van de low budget centra. Die ontstonden doordat de derde fase aanbrak, de beginnende verzadiging van de markt. Het is immers niet gek dat ondernemers in een steeds drukker wordende markt kijken naar kansen zich te onderscheiden. En waar dat in de supermarktwereld voor het succes van Aldi en Lidl heeft gezorgd, kwamen in de fitnessbranche de bekende prijsvechters opzetten. Net zoals bij de eerste ketens, ook weer met marketing en sales als speerpunten in het beleid.

Ik betwijfel of alleen die ontwikkeling voor de problemen voor de ‘Oud Hollandse Fitnesscentra’ gezorgd heeft. Waarschijnlijk speelt er een vijfde fase: de crisis. Natuurlijk heeft deze ook effect op de fitnessbranche. Dus ook op uw potentiële klant die wel even wacht voordat hij besluit een jaarabonnement te nemen bij uw ‘Oud Hollands Fitnesscentrum’.

Maar als die optelsom van ketens, low budgetclubs, verzadiging en crisis nou echt zo’n invloed heeft op de branche, zou het dan niet slecht moeten gaan met alle fitnesscentra? Of treft het alleen degenen die niet klaar waren voor de storm. De ‘mooiweer-ondernemers’, de ‘kop in het zand-ondernemers’?

Juist in de tijd dat het even tegen zit, merk je of je je zaken goed op orde hebt. Ieder gezond fitnesscentrum kan een stootje hebben. Ook 5 stoten achter elkaar. Er moet dan echter wel aan enkele basisvoorwaarden voldaan worden.

Natuurlijk is het preken voor eigen parochie, maar marketing is in tijden dat het wat lastiger gaat het meest effectieve middel om sterker uit de strijd te komen. Wat anders?

Investeren in nieuwe apparatuur? Hoe ga je dat terugverdienen?

Investeren in een nieuw pand of een modernere inrichting? Zitten uw (potentiele) leden daarop te wachten?

Snijden in de kosten? Minder personeel, minder service, minder ledentevredenheid, meer verloop ...

Dat rijtje lijkt me niet ideaal.

Begin bij het begin

Het uitgangspunt van onze dienstverlening bestaat grofweg uit twee zaken: allereerst bekijken we via een marketinganalyse de huidige stand van zaken met betrekking tot de marketing. Daaruit halen we de verbeteringen aan de interne organisatie, zoals de abonnementenstructuur of de verkoop. Daarnaast analyseren we het huidige marketingbeleid.

Daarbij zijn er doorgaans twee mogelijkheden:

1: Verbeteringen van huidige

marketingbeleid

De effectiviteit van de ‘huis-tuin-en-keuken-reclame’ laat veelal te wensen over. Het is ook niet eenvoudig om een effectieve advertentie te maken. En welke media hebben eigenlijk het meeste effect? Zijn dat borden langs de weg, advertenties of flyers? Of heeft het allemaal geen zin als de huisstijl nog niet in orde is?

2: Introduceren van nieuwe ideeën

Oud Hollandse Fitnesscentra werken vaak ook met Oud Hollandse acties. Open dagen, spinningmarathons en een demonstratie op de jaarmarkt. U hoort ons niet zeggen dat dit niet goed is, tenminste niet als de cijfers het tegendeel bewijzen. Maar als we kritisch kijken naar menig open dag, dan neemt de belangstelling wel erg hard af. En die spinningmarathon, zitten uw leden daar nog steeds op te wachten? Als marketingbedrijf kijken wij naar ontwikkelingen in de fitnessbranche maar ook daarbuiten. We analyseren de marktsituatie en durven kansen te pakken. Nieuwe doelgroepen aanspreken, nieuwe media gebruiken en vooral de boodschap origineel en effectief verpakken in de marketing. Alleen dan spreekt u uw potentiële leden aan. Daarmee optimaliseren we het marketingbeleid met 1 doel: meer rendement. Het is een traject dat we gezamenlijk doorlopen. Project na project, stap voor stap. Alleen dan krijgt u grip op uw marketing, grip op uw resultaat.

Wij zijn er van overtuigd dat de strijd met de steeds toenemende concurrentie gestreden wordt op het vlak van marketing. Dat is het verschil tussen de eindjes aan elkaar knopen of lekker draaien en met vertrouwen het nieuwe jaar ingaan.

Definitie Oud Hollands Fitnesscentrum: fitnesscentrum gestart uit liefde voor het vak in de jaren ’80, ‘90 of iets later, in een gemeente waar inmiddels flink wat concurrentie zit en waar de groei van de beginfase begint af te nemen of inmiddels is weggevallen. Kortom: dat zou best eens over uw fitnesscentrum kunnen gaan.

Reclame maken is niet eenvoudig. In de afgelopen 7 jaar als marketingspecialist voor de fitnessbranche ben ik veel ‘foutjes’ tegengekomen. Van simpele dingen als teveel boodschappen in een medium tot een compleet verkeerde positionering ten opzichte van de concurrentie.

Die ‘foutjes’ maken soms het verschil tussen 5 of 10 potentiële leden. Vaak ook kunnen juist kleine ‘foutjes’ grote gevolgen hebben. Reclame maken is iets wat we als branche hebben moeten leren. Pakweg 20 jaar geleden was dat helemaal niet nodig. OK, je zette af en toe een advertentie waarin je een open dag aankondigde. En ja hoor, daar kwamen de nieuwe leden weer...

Het eerste moment dat het wat lastiger werd, was de periode dat de grote ketens kwamen. Die verwierven zichzelf via overtuigende marketingcampagnes direct een stevige plek in de branche. Daarnaast werden deze centra veel zakelijker geleid dan menig ‘Oud Hollands Fitnesscentrum’ wat tot uiting kwam in een belangrijke focus op sales en marketing. En het probleem was dat die centra groter, uitgebreider en moderner waren dan het bestaande aanbod. De schade viel destijds eigenlijk wel mee. Sterker nog: we moeten de ketens dankbaar zijn. De fitnessbranche is door hun komst verder geprofessionaliseerd. De bekendheid is verder toegenomen en heeft zich positief ontwikkeld. Termen als ‘lifestyle’ en ‘wellness’ kregen meer lading.

Uiteindelijk heeft u als ‘Oud Hollands Fitnesscentrum’ daar gemiddeld gezien weinig last van gehad. Wellicht bent u in het begin wat leden verloren en werden de spontane walk-in’s wat minder. Maar echt pijn zal het niet gedaan hebben...

De tweede, derde en vierde lastige fase hebben elkaar overlapt. De tweede is namelijk de komst van de low budget centra. Die ontstonden doordat de derde fase aanbrak, de beginnende verzadiging van de markt. Het is immers niet gek dat ondernemers in een steeds drukker wordende markt kijken naar kansen zich te onderscheiden. En waar dat in de supermarktwereld voor het succes van Aldi en Lidl heeft gezorgd, kwamen in de fitnessbranche de bekende prijsvechters opzetten. Net zoals bij de eerste ketens, ook weer met marketing en sales als speerpunten in het beleid.

Ik betwijfel of alleen die ontwikkeling voor de problemen voor de ‘Oud Hollandse Fitnesscentra’ gezorgd heeft. Waarschijnlijk speelt er een vijfde fase: de crisis. Natuurlijk heeft deze ook effect op de fitnessbranche. Dus ook op uw potentiële klant die wel even wacht voordat hij besluit een jaarabonnement te nemen bij uw ‘Oud Hollands Fitnesscentrum’.

Maar als die optelsom van ketens, low budgetclubs, verzadiging en crisis nou echt zo’n invloed heeft op de branche, zou het dan niet slecht moeten gaan met alle fitnesscentra? Of treft het alleen degenen die niet klaar waren voor de storm. De ‘mooiweer-ondernemers’, de ‘kop in het zand-ondernemers’?

Juist in de tijd dat het even tegen zit, merk je of je je zaken goed op orde hebt. Ieder gezond fitnesscentrum kan een stootje hebben. Ook 5 stoten achter elkaar. Er moet dan echter wel aan enkele basisvoorwaarden voldaan worden.

Natuurlijk is het preken voor eigen parochie, maar marketing is in tijden dat het wat lastiger gaat het meest effectieve middel om sterker uit de strijd te komen. Wat anders?

Investeren in nieuwe apparatuur? Hoe ga je dat terugverdienen?

Investeren in een nieuw pand of een modernere inrichting? Zitten uw (potentiele) leden daarop te wachten?

Snijden in de kosten? Minder personeel, minder service, minder ledentevredenheid, meer verloop ...

Dat rijtje lijkt me niet ideaal.

Begin bij het begin

Het uitgangspunt van onze dienstverlening bestaat grofweg uit twee zaken: allereerst bekijken we via een marketinganalyse de huidige stand van zaken met betrekking tot de marketing. Daaruit halen we de verbeteringen aan de interne organisatie, zoals de abonnementenstructuur of de verkoop. Daarnaast analyseren we het huidige marketingbeleid.

Daarbij zijn er doorgaans twee mogelijkheden:

1: Verbeteringen van huidige

marketingbeleid

De effectiviteit van de ‘huis-tuin-en-keuken-reclame’ laat veelal te wensen over. Het is ook niet eenvoudig om een effectieve advertentie te maken. En welke media hebben eigenlijk het meeste effect? Zijn dat borden langs de weg, advertenties of flyers? Of heeft het allemaal geen zin als de huisstijl nog niet in orde is?

2: Introduceren van nieuwe ideeën

Oud Hollandse Fitnesscentra werken vaak ook met Oud Hollandse acties. Open dagen, spinningmarathons en een demonstratie op de jaarmarkt. U hoort ons niet zeggen dat dit niet goed is, tenminste niet als de cijfers het tegendeel bewijzen. Maar als we kritisch kijken naar menig open dag, dan neemt de belangstelling wel erg hard af. En die spinningmarathon, zitten uw leden daar nog steeds op te wachten? Als marketingbedrijf kijken wij naar ontwikkelingen in de fitnessbranche maar ook daarbuiten. We analyseren de marktsituatie en durven kansen te pakken. Nieuwe doelgroepen aanspreken, nieuwe media gebruiken en vooral de boodschap origineel en effectief verpakken in de marketing. Alleen dan spreekt u uw potentiële leden aan. Daarmee optimaliseren we het marketingbeleid met 1 doel: meer rendement. Het is een traject dat we gezamenlijk doorlopen. Project na project, stap voor stap. Alleen dan krijgt u grip op uw marketing, grip op uw resultaat.

Wij zijn er van overtuigd dat de strijd met de steeds toenemende concurrentie gestreden wordt op het vlak van marketing. Dat is het verschil tussen de eindjes aan elkaar knopen of lekker draaien en met vertrouwen het nieuwe jaar ingaan.

Martijn van der Pijl is

werkzaam voor Greinwalder & Partner Marketing Services, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche. Telefoon: +31 (0)40-844 00 18 of +31(0)6-3008 7530

E: mvdp@greinwalder.com;

www.geinwalder.com

marketingbeleid I marketing

body LIFE 8I2010 I

Edities