Nieuws branche actueel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2010

branche actueel I Column john van heel

I body LIFE 8I2010

Crisis in het sportcentrum?

De internationale crisis kan er voor zorgen dat er een flinke groep mensen is die het sportcentrum lidmaatschap uitstellen vanwege hun onzekere toekomst of vanwege de onverwachte werkeloosheid. De belangrijkste oorzaak voor de crisis binnen veel sportcentra echter ligt binnen de branche en heet concurrentie.

In sommige steden is het echt absurd, in een straat, 7 sportcentra achter elkaar, inclusief de nationale en internationale ketens. De formules timmeren lekker door aan de weg, geen enkele rekening houdend met bestaande sportcentra. Sommige ketens kiezen zelfs een locatie bij een bestaand sportcentrum omdat ze ervan overtuigd zijn dat er niet spontaan 10% meer mensen gaan fitnessen, “we vissen in de zelfde vijver” en het vertrouwen in de eigen formule is vaak dermate groot dat ze er wel in geloven dat ze als sterkste over zullen blijven.

En onderschat de invloed van de low budgets niet. Zoals in elke markt wordt nu ook in de fitnessmarkt het product in zijn meest uitgeklede vorm aangeboden en daar is markt voor. 25 tot 30% van de Nederlanders gaan hoofdzakelijk voor de prijs. Service, klantgerichtheid, begeleiding, het boeit ze niet zo, als het maar goedkoop is. Ook hier heeft zich een ware aardverschuiving plaatsgevonden. Reguliere sportcentra hadden eerst alle leden, daarvan is in de plaatsen waar low budget wordt aangeboden, nu een flink percentage vertrokken naar de low budget centra. Of ze daar blijven zal de tijd leren. Maar ook hier zullen sterke formules overblijven en een belangrijk percentage van de markt behouden.

Al met al een redelijke overbevolking van sportcentra op veel plaatsen, en veel concurrentie voor de reguliere sportcentra. Instroom loopt een beetje terug, uitstroom neemt een beetje toe, voor velen naar een kritisch niveau helaas. Het wordt nog belangrijker om je als regulier sportcentrum sterk te positioneren. Waar liggen je krachten, wat is de visie en sta je zo ook bekend onder het team, je leden en in de regio?

Het mooie van elke crisis is dat we onze strategie nog eens goed moeten bedenken en dat er extra energie gestoken wordt om het product fitness weer sterker te maken.

Heerst er een crisis in sportcentrum land? Worden er minder mensen lid van sportcentra, loopt het verloop omhoog? Misschien is algemene internationale crisis nog niet eens de oorzaak maar er is wel degelijk te preken van een crisis situatie voor een flinke groep fitnessondernemers.

John van Heel

EFAA

j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Edities