Company Profile Greinwalder

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2010

I body LIFE 8I2010

Van Byloth ontvangen we een leesbevestiging, maar daar blijft het dan ook bij. Geen email, geen telefoontje, en dus ook geen beoordeling.

De tweede partij geeft hoop. Nessfit neemt namelijk op de dag van de offerteaanvraag telefonisch contact op. Aan de hand van de offerte worden er aanvullende vragen gesteld.

Een paar dagen later valt de envelop van Nessfit op de mat met daarin een zeer fraaie catalogus, een offerte en een keurig nette brief zonder spelfouten. In de brief wordt gerefereerd aan de offerte en de te trainen lichaamsdelen. Het bedrijf raadt aan om multifunctionele toestellen te gebruiken vanwege het beperkte vloeroppervlak. Er wordt dus goed meegedacht met de klant. Ook de gratis toelichting van de Personal Trainer voor de sportbegeleiders is een pluspunt. Verder wordt er geadviseerd om ook eens te denken aan de trainingsruimte en worden we gewezen op de mogelijkheid om voor de sportbegeleiders op regelmatige basis Personal Trainers in te huren en het onderhoud door het bedrijf te laten uitvoeren. De extra kosten voor deze diensten worden er netjes bij vermeld. Prima brief dus, maar het effect wordt helaas teniet gedaan door de offerte en de catalogus. In de offerte vind ik namelijk nergens de garantie, de leveringstermijn en de leveringsvoorwaarden terug. Deze mag ik dus kennelijk zelf via de website opzoeken. Wel vindt het bedrijf het noodzakelijk om op twee plekken te vermelden dat de offerte 30 dagen geldig is. Dan maar de catalogus ontcijferen. Die is namelijk in het Italiaans en in gebrekkig vertaald Engels. Gelukkig staan er mooie plaatjes in.

Life Fitness reageert per email. In de mail zelf wordt aangegeven dat het bedrijf normaal gesproken eerst even persoonlijk contact opneemt met de klant voor de noodzakelijke aanvullende informatie. Welke vragen er dan zoal worden gesteld, vind ik vervolgens terug in een lange vragenlijst. Opvallend is dat er de ene keer wel correct Nederlands wordt gebruikt en de andere keer weer niet. De brief wordt afgesloten met de mededeling dat ondanks het feit dat er geen aanvullende informatie is, er toch een opzet is meegestuurd. De meeste vragen zijn weliswaar te specifiek voor een fictieve offerte, maar waarom belt Life Fitness dan toch niet even voordat ze de offerte maken? En een email een laatste keer overlezen, scheelt veel rare zinnen.

De bijlagen bestaan uit een inrichtingsvoorstel, een tekening voor de mogelijke indeling en de offerte zelf. Het inrichtingsvoorstel adviseert twee apparaten: de multifunctionele Multistation en de Dual Adjustable Pulley. Op die manier wordt er namelijk rekening gehouden met de beperkte hoeveelheid ruimte en verschillende trainingsdoelen. In combinatie met de tekening is het voorstel helemaal zo slecht nog niet, maar een catalogus met afbeeldingen van de apparaten was wel prettig geweest.

Een DVD met oefeningen wordt er gratis bij geleverd. Ook wordt er het Functional Trainingsprogramma aangeboden door een Mastertrainer. Er staat echter niet bij of en wat voor kosten hier aan verbonden zijn. In de offerte vind ik de beide apparaten terug, plus nog wat extra trainingsmateriaal dat niet wordt vermeld in de offerte. Ook moet er worden betaald voor transport en installatie. Garantie, leveringstermijn en leveringsvoorwaarden schitteren door afwezigheid. Dan verwijs ik mezelf maar weer door naar de website.

Geen enkele leverancier heeft aan de eisen van de offerte voldaan. Het vermelden van de garantie, de leveringstermijn en de leveringsvoorwaarden wordt zelfs niet afgedaan met een verwijzing naar de website. Maar aangezien Nessfit de moeite heeft genomen om te bellen en uit zichzelf met extra advies komt, geeft dit bedrijf toch de beste indruk.

In het redactionele artikel Appels & Peren wordt een vergelijking gemaakt tussen diverse leveranciers van fitnessapparatuur. Het is namelijk interessant om te zien hoe verschillende leveranciers omgaan met een offerte-aanvraag. Want de offerte die je stuurt is de eerste, actieve indruk die je op je potentiële klanten kunt maken. De redactie vergelijkt drie offertes en geeft een kritische reactie.

Appels en peren

De Offerte:

Een aanvraag voor krachttrainingapparatuur voor een nieuwe fitnessstudio met een vloeroppervlak van 20 tot 24 m². Vereiste is dat bij de offerte de prijs, garantie, leveringstermijn en leveringsvoorwaarden worden vermeld.

appels en peren I business

body LIFE 8I2010 I

Edities