De Oud Hollandse Fitnesscentra

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2010

I body LIFE 8I2010

Gebruik, variatie, relatie!

Een kennismakingsprogramma kan een prima structuur bieden om leden te prikkelen aan meer activiteiten deel te nemen in de eerste maanden. Bijvoorbeeld een kaart waar 10 verschillende activiteiten opstaan, bij 5 activiteiten ontvangt men een consumptie, bij 10 activiteiten een bidon of handdoek. Houd het wel simpel en stel een vervaldatum vast.

Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die gebruik maken van persoonlijke begeleiding blijken ook langer lid te blijven van sportcentra. Niet alleen gebruik van de club is een sleutel, ook het contact en de relatie met teamleden is een sleutel.

Laurie Cingle, MED, voorzitter Laurie Cingle Consulting en Coaching geeft aan dat leden langer zullen blijven als ze een goede connectie hebben met de een trainer of andere groepstraining leden. “Mensen die investeren in de kortere termijn één-op-één personal training pakketten (tot 3 maanden) hebben 95% kans dat ze het programma blijven handhaven en mensen die investeren in de langere termijn een-op-een training pakketten (een jaar) hebben de hoogste retentie. Ook als men veel betaald heeft blijft men schijnbaar langer en heeft personal training volgen in een groep ook een hogere retentie tot gevolg” aldus Cingle.

Zolang de klant een sterke relatie opbouwt met een trainer, instructeur, baliemedewerker of met andere leden, zal dat dus een positief effect hebben op de lidmaatschapsduur. Volgens IHRSA onderzoek zijn de belangrijkste redenen voor het stoppen van het lidmaatschap o.a. het niet behalen van de gewenste resultaten, onvoldoende vakbekwaamheid van trainers, gebrek aan een relatie met de trainer, onvoldoende betrokkenheid van de trainer, trainers die de club verlaten en weinig waarde hechten aan het belang van de investering. Inzake het behoud van lidmaatschappen, heeft IHRSA gegevens waaruit blijkt dat 42% van de clubleden de club minder dan 50 dagen per jaar bezoeken.

Drie sleutels dus die ons aangereikt worden door onderzoek van IHRSA;

Zorg ervoor dat de leden, met name in de eerste periode van het lidmaatschap, veel variëren in hun activiteiten.

Zorg ervoor dat de leden de club zeer frequent blijven gebruiken. Daling van gebruik zijn voortekenen van opzegging.

Zorg ervoor dat het team een sterke relatie op kan bouwen met de leden.

Als management team zullen we hier een pro-actieve rol in moeten spelen willen we echt effect bereiken. Geef het team hulpmiddelen om de leden te laten variëren door middel van bv een club kennismakingskaart. Bespreek samen op welke manier leden gemotiveerd kunnen worden frequenter te trainen, betrek het team hierin. Train je team om optimaal te kunnen presteren op gebied van expertise, doelgericht advies, klantvriendelijkheid en klantgerichtheid. Bespreek op welke manier de klant de excellente service kan en zal ervaren. Het opstellen van een service standaard is in deze geen verkeerde keuze, hierin worden de beloften vastgelegd die jullie als organisatie aan de klant maken, een stuk wat ingezet kan worden om de neuzen de zelfde kant op te krijgen en houden. Ook is een klant communicatie reglement geen overbodige luxe. Medewerkers krijgen hiermee snel een idee op welke manier het management wenst om te gaan met klanten.

Wil je een servicestandaard of klant communicatie reglement inzien, mail dan gerust naar john@efaa.nl

Sleutels voor ledenbehoud

Een toenemend gebruik van het sportcentrum komt overeen met de toegenomen waarde die leden toekennen aan hun maandelijkse contributie die ze betalen. Deelname aan veel verschillende activiteiten bouwt klantentrouw op. Hoe meer activiteiten een lid ervaart in de club hoe meer het lid zal investeren in het bereiken van hun fitnessdoelen. Is het sportcentrum dan nog in staat om ook een goeie relatie aan te gaan met de klant, dan de klant professioneel te begeleiden, dan is de kans groot dat we te maken gaan krijgen met een langdurig lid.

Een kennismakingsprogramma kan een prima structuur bieden om leden te prikkelen aan meer activiteiten deel te nemen in de eerste maanden. Bijvoorbeeld een kaart waar 10 verschillende activiteiten opstaan, bij 5 activiteiten ontvangt men een consumptie, bij 10 activiteiten een bidon of handdoek. Houd het wel simpel en stel een vervaldatum vast.

Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die gebruik maken van persoonlijke begeleiding blijken ook langer lid te blijven van sportcentra. Niet alleen gebruik van de club is een sleutel, ook het contact en de relatie met teamleden is een sleutel.

Laurie Cingle, MED, voorzitter Laurie Cingle Consulting en Coaching geeft aan dat leden langer zullen blijven als ze een goede connectie hebben met de een trainer of andere groepstraining leden. “Mensen die investeren in de kortere termijn één-op-één personal training pakketten (tot 3 maanden) hebben 95% kans dat ze het programma blijven handhaven en mensen die investeren in de langere termijn een-op-een training pakketten (een jaar) hebben de hoogste retentie. Ook als men veel betaald heeft blijft men schijnbaar langer en heeft personal training volgen in een groep ook een hogere retentie tot gevolg” aldus Cingle.

Zolang de klant een sterke relatie opbouwt met een trainer, instructeur, baliemedewerker of met andere leden, zal dat dus een positief effect hebben op de lidmaatschapsduur. Volgens IHRSA onderzoek zijn de belangrijkste redenen voor het stoppen van het lidmaatschap o.a. het niet behalen van de gewenste resultaten, onvoldoende vakbekwaamheid van trainers, gebrek aan een relatie met de trainer, onvoldoende betrokkenheid van de trainer, trainers die de club verlaten en weinig waarde hechten aan het belang van de investering. Inzake het behoud van lidmaatschappen, heeft IHRSA gegevens waaruit blijkt dat 42% van de clubleden de club minder dan 50 dagen per jaar bezoeken.

Drie sleutels dus die ons aangereikt worden door onderzoek van IHRSA;

Zorg ervoor dat de leden, met name in de eerste periode van het lidmaatschap, veel variëren in hun activiteiten.

Zorg ervoor dat de leden de club zeer frequent blijven gebruiken. Daling van gebruik zijn voortekenen van opzegging.

Zorg ervoor dat het team een sterke relatie op kan bouwen met de leden.

Als management team zullen we hier een pro-actieve rol in moeten spelen willen we echt effect bereiken. Geef het team hulpmiddelen om de leden te laten variëren door middel van bv een club kennismakingskaart. Bespreek samen op welke manier leden gemotiveerd kunnen worden frequenter te trainen, betrek het team hierin. Train je team om optimaal te kunnen presteren op gebied van expertise, doelgericht advies, klantvriendelijkheid en klantgerichtheid. Bespreek op welke manier de klant de excellente service kan en zal ervaren. Het opstellen van een service standaard is in deze geen verkeerde keuze, hierin worden de beloften vastgelegd die jullie als organisatie aan de klant maken, een stuk wat ingezet kan worden om de neuzen de zelfde kant op te krijgen en houden. Ook is een klant communicatie reglement geen overbodige luxe. Medewerkers krijgen hiermee snel een idee op welke manier het management wenst om te gaan met klanten.

Wil je een servicestandaard of klant communicatie reglement inzien, mail dan gerust naar john@efaa.nl

ledenbehoud I marketing

John van Heel

EFAA

j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body LIFE 8I2010 I

Edities