Themajaar klanthousiasme: Inspirerende Kick Off van Greinwalder & Partner

Verschenen in Bodylife nummer 1 2018

"Leuk" is een onderbelicht woord in het traject van Klantgerichtheid. Daarbij kan "Leuk" tot ongekende resultaten leiden! Op vrijdag 19 januari gingen Greinwalder & Partner en Klantgerichtheidspecialist Feike Cats in op klanthousiasme in de praktijk. Tijdens de kickoff van het themajaar zat iedereen op het puntje van de stoel.

De stelling van de dag: Leuker leidt altijd tot beter. Beter leidt bijna nooit tot leuker!

Daar waar veel ondernemers oorspronkelijk hun club startten vanuit de missie om mensen aan het sporten te krijgen, zette de komst van de ketens uit het Verenigd Koninkrijk de fitnesswereld op zijn kop: salesteams, jaarlidmaatschappen, ´entrance fees´ deden hun intrede en zorgden alom voor verbazing. Na aanvankelijke scepsis schakelden veel ondernemers over naar soortgelijke modellen.

Leuk of niet: naarmate de salestechnieken zich ontwikkelden, daalden de retentiecijfers. Anders gezegd: werden opzeggingen een groeiend probleem. De consument liet zich dan wel makkelijk verleiden tot een lidmaatschap, van een daadwerkelijke hechting was in vele gevallen niet echt sprake. En dat is tot op de dag van vandaag niet of nauwelijks veranderd.

Er is niets mis met een commerciële insteek, maar we zijn misschien een beetje doorgeslagen met zijn allen. Natuurlijk is het van belang om nieuwe leden in te schrijven om uw club op koers te houden en misschien belangrijker: het is uiteindelijk de missie om de consument meer en meer in beweging te brengen!

Themajaar klanthousiasme: de nieuwste campagne van Greinwalder & Partner riep enthousiaste reacties op.

Klanthousiasme moet de norm worden

Voor 2018 legt Greinwalder & Partner de focus op het thema ´verleuken´, het traject dat leidt tot klanthousiasme. Dit betekent het creëren en onderhouden van enthousiasme onder uw leden. En dat is feitelijk iets anders dan louter tevredenheid. Tevreden leden waarderen uw prijs-kwaliteitverhouding, enthousiaste leden roemen uw club en bevelen deze aan bij hun vrienden en familie.

Voor het themajaar liet Greinwalder & Partner zich inspireren door Klantgerichtheidspecialist Feike Cats van "houden van klanten" De afgelopen jaren heeft hij bij veel opdrachtgevers rond mogen kijken en mogen helpen om Klanthousiasme (volgens hem dus de overtreffende trap van Klanttevredenheid) te implementeren. De resultaten waren wisselend. Als je kijkt waarom het ene traject wel succesvol was en het andere niet dan spelen volgens Feike verschillende factoren een rol. Een aspect springt daar uit. Daar waar het succesvol is, vonden en vinden medewerkers het vooral leuk om hiermee aan de slag te gaan en te blijven.

Leuk

En juist dat "leuk" is een onderbelicht woord in het traject van Klantgerichtheid. De Kick Off op de sfeervolle locatie Fort Lunet in Raamsdonksveer toonde tot welke ongekende resultaten "leuk" kan leiden. Het is een ideale kapstok om de resultaten van een organisatie aanzienlijk te verbeteren. Zowel op medewerker- als op klantniveau.

Mensen die in aanraking komen met de 'Meisjes van het Compliment' vervolgen hun weg met een vol hart, grote blijdschap en een glimlach van oor tot oor.

Een cadeautje met impact

Leuk moet zeker niet alleen in de betekenis van lachen en plezier gezien worden. Leuk kan bijvoorbeeld ook zitten in dankbaarheid, in aandacht, empathie en betrokkenheid. De Meisjes van het Compliment waren dan ook een unieke persoonlijke aanvulling op het evenement. Ze liepen tussen de gasten door en met hun open ogen en snelle vingers schreven ze de meest prachtige complimenten voor alle deelnemers. Echte, persoonlijke woorden. Woorden vanuit het hart, voor het hart gevangen door de pen en op een kaartje tot uiting gebracht. Het bleek dat de geschreven kaartjes als kleine schatten werden meegenomen. Een cadeautje met impact.

Verkrijgen én behouden van Klanten

Om succesvol zaken te doen gaat het vooral om het verkrijgen en behouden van Klanten. Degene die dit op de meest simpele, effectieve en creatieve wijze aanpakt, heeft de grootste kans op succes, winst en continuïteit.

Het is tijd om te verleuken.
En weet u wat het goede nieuws is?
Iedereen kan het!

Voor meer informatie: www.greinwalder.nl

 

Edities