Business nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2013
Wat kan de fitness-branche leren van online fitness?

Online fitness is aan een opmars bezig zoals blijkt uit cijfers van Virtuagym, een online fitness platform dat een uitgebreide online training voor thuis aanbiedt, eventueel in combinatie met professionele begeleiding van een fitnessclub of personal trainer.

Wereldwijd zijn er al meer dan 500.000 geregistreerde gebruikers en de VirtuaGym apps zijn al meer dan 2 miljoen keer gedownload. De redactie van body• LIFE sprak met Hugo Braam van Virtuagym onder andere over de groei van online fitness, zijn visie op de fitnessbranche en de kansen voor de fitnessbranche.

Hoe verklaar je de groei van online fitness?

“Feit is dat internet en mobiele telefoons niet meer weg te denken zijn uit ons dagelijks leven. Mensen chatten via Whatsapp, delen hun leven via Facebook en schrijven elkaar via Gmail. Het is in zoverre niet verrassend dat men ook zijn gezondheid en fitness online wil bijhouden. Online fitness is overigens een breed begrip. Zo kunnen mensen zelfstandig thuis met apps sporten, zoals ze dat vroeger ook met een Tae Bo DVD deden. Daarnaast zie je dat ook bij sporten buiten de deur apps worden ingezet om makkelijker resultaten bij te houden. Denk aan alle hardloop-apps zoals Runkeeper, maar ook onze VirtuaGym-app wordt veel gebruikt in combinatie met de sportschool. Voor gebruikers biedt dit namelijk nogal wat voordelen; het schema is altijd bij de hand en kan direct aangepast worden. Bovendien worden oefeningen bij ons uitgelegd met een 3D-animatie, dat maakt het met name voor beginners gemakkelijk. Daarbij biedt het programma een geïntegreerd voedingsdagboek waardoor mensen direct kunnen zien hoeveel ze nog kunnen eten op een dag.”

 

Heb je met online fitness wel zicht op de motivatie van mensen?

“Eén van de voordelen van ons programma is dat alles digitaal wordt geregistreerd. We kunnen dus precies zien wanneer en waar mensen afhaken. Overigens verschillen de mensen die met VirtuaGym starten niet zoveel van klanten die zich aanmelden bij een fitnesscentrum. Men heeft enthousiast besloten om met regelmaat te gaan sporten, maar we weten allemaal dat dit voor velen in de praktijk erg moeilijk is om op lange termijn vol te houden. Met VirtuaGym proberen we de mensen te ondersteunen bij een duurzame gedragsverandering door bewezen concepten uit de psychologie toe te passen. Eén daarvan is het vaststellen van concrete, haalbare en meetbare doelen. Daarnaast wordt alle relevante informatie op maat aangeboden. Door voor de gebruikers het juiste trainingsplan en voedingsprogramma op maat te genereren, hoeven ze niet meer alle informatie door te zoeken naar zaken die voor hen nuttig zijn. Dat maakt het laagdrempelig. Vervolgens kunnen gebruikers door zelf-monitoring hun voortgang bijhouden. Zowel bij voeding als beweging zorgt dit voor een bewustwording en op termijn voor extra motivatie, omdat men ziet dat wat men doet ook echt resultaat boekt. VirtuaGym is verder opgezet als een social netwerk, waarbij men elkaar kan volgen en delen via Facebook en Twitter. Doordat andere mensen meekijken, krijgen gebruikers het gevoel het niet meer alleen voor zichzelf te doen. Dat kan enorm motiverend werken. Tot slot belonen we gebruikers met punten en badges wanneer zij regelmatig terugkomen en herinneren we ze als ze een tijdje inactief zijn geweest. Dat alles voorkomt uitval.”

Wat zou de fitnessbranche kunnen leren van online fitness en omgekeerd?

“Ik denk dat beide uit kunnen blinken in verschillende gebieden. Het voordeel van fitness apps is dat ze tegen lage kosten begeleiding op maat kunnen bieden. Dus afhankelijk van de wensen en behoeften van de gebruiker een veelvoud aan trainingsprogramma’s en voedingsplannen genereren en dit vervolgens op de mobiel bij laten houden. Deze begeleiding op maat is iets wat ik vaak nog mis binnen de fitnessbranche. En dat is begrijpelijk, want als je dat persoonlijk wilt doen, dan komt dat met een bepaald prijskaartje. En maar een beperkte groep is bereid daarvoor te betalen. Van de andere kant – en dat is naar mijn mening de potentie van de fitnessbranche – zijn zij wel echt fysiek bij de klant, zoals een online applicatie dat nooit kan zijn. Te vaak blijft het nu nog bij het slechts faciliteren van een trainingsruimte met apparatuur, wat ik een gemiste kans vind. Clubs hebben honderden leden, maar doen vaak weinig met de potentie om deze mensen met elkaar in contact te brengen. Naast het bieden van faciliteiten is sociale interactie en persoonlijke aandacht de grote meerwaarde die centra kunnen bieden. Je ziet dat bijvoorbeeld ook terug in het verschil in retentie tussen groepslessen en individuele fitness. Ik denk dat men deze potentie in de toekomst meer moet gaan gebruiken door leden met elkaar in contact te brengen en ook rondom fitness sociale interactie te organiseren. Dit verklaart denk ik ook het succes van Crossfit in Amerika, omdat daar in groepsverband getraind wordt.”

 

Liggen er kansen voor fitnesscentra om sporten in het centrum te combineren met online fitness?

“Je ziet nu al dat klanten hun apps meenemen naar het centrum. Het risico zit daarin dat je als ondernemer straks echt niets meer biedt dan een ruimte met fitnessapparatuur. Dan ben je uitwisselbaar en wordt het een race naar de laagste lidmaatschapsprijs, een ontwikkeling die je nu al gaande ziet in de markt. Door als ondernemer deze ontwikkeling niet te zien als een bedreiging, maar een potentieel verlengstuk van je eigen dienstverlening, kun je apps inzetten voor efficiënt trainings- en voedingsadvies en je eigen energie en personeel steken in waar jij goed in bent: persoonlijke aandacht en een sfeer neerzetten, waar klanten zich op hun gemak voelen en elkaars naam kennen.”

 

Hoe kunnen fitnesscentra zich aansluiten bij Virtuagym?

“We ontwikkelen VirtuaGym nu bijna 5 jaar en hebben inmiddels meer dan 2,5 miljoen gebruikers wereldwijd. Een paar jaar terug kregen we al regelmatig de vraag of wij ook een toepassing hadden voor fitnesscentra. Omdat we het potentieel daarvan wel zagen zijn we dit gaan ontwikkelen en we gaan dit nu breed in de markt zetten. Hiermee krijgt een club de mogelijkheid om een eigen portaal voor leden aan te bieden, met daar omheen een breed scala aan tools voor begeleiding en management. Onder andere: trainingsschema’s op maat, lessenplanner (online en mobiel, waarmee klanten zelf lessen en personal training kunnen boeken), voedingsadvies en online voedingsdagboek, doelen stellen en voortgang bijhouden, competitie-element met punten en groepsuitdagingen, centrale communicatie binnen club-groep, koppeling met Facebook en Twitter, geïntegreerde activity monitor en vet-weegschaal, coach-interface voor efficiënte personal coaching en een ‘smoelenboek’ waarmee leden binnen de community ook met elkaar in contact komen en elkaar zo leren kennen. We ronden momenteel de koppeling met ledenadministratie af, zodat de club nog maar één oplossing nodig heeft.”

Tot slot: hoe is jullie visie op de fitnessbranche?

“Zoals gezegd meer persoonlijke begeleiding en een fitnesscentrum dat meer een vereniging wordt, waarbij leden elkaar kennen. Online software gaat hier een belangrijke rol in spelen, want alleen door te automatiseren kun je persoonlijke begeleiding betaalbaar maken. We hebben clubs die met ons systeem honderden mensen iedere maand feedback en een nieuw schema geven. Dat krijg je normaal niet georganiseerd. Bovendien heeft iedereen straks een smartphone met Facebook, dus dat is het voornaamste medium om klanten samen te brengen én nieuwe klanten te werven. We lanceren nu net een nieuw Challenge-systeem, waarmee leden met elkaar uitdagingen aan kunnen gaan, zoals een calorieënrace of samen 10.000 kilometer in een maand afleggen. De club kan hier een beloning aan verbinden om het extra uitdagend te maken. Tot slot: leuk nieuws is dat wij net een investeringsronde hebben gedaan met Sanoma, één van Europa’s grootste media-bedrijven, dat onder andere achter Nu.nl en SBS6 zit. Met hen gaan wij VirtuaGym.com als hét fitnessplatform neerzetten, voor zowel eindgebruikers als fitnessclubs en personal trainers.”

Voor meer informatie:

www.virtuagym.com

I body•LIFE 1I2013

Online fitness I business

body•LIFE 1I2013 I

Edities