Health & Wellness nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2013

FIT!VAK FITNESSTRAINER-A

(EREPS level 3) - 10 dagen

4-mrt-13 Breda

8-mrt-13 Tilburg / Eindhoven

10-mrt-13 Tilburg / Nieuwegein / Apeldoorn

16-mrt-13 Apeldoorn

5-apr-13 Amsterdam / Den Haag

6-apr-13 Tilburg / Nieuwegein

NIEUW! FIT!VAK FITNESSTRAINER-A (EREPS level 3) - 12 AVONDEN

1-mrt-13 AVOND Tilburg / Nieuwegein

FIT!VAK FITNESSTRAINER-A

(EREPS level 3) - 6 dagen

11-mrt-13 Breda

15-mrt-13 Tilburg / Eindhoven

23-mrt-13 Apeldoorn

24-mrt-13 Tilburg / Nieuwegein

12-apr-13 Amsterdam / Den Haag

13-apr-13 Tilburg / Nieuwegein

FIT!VAK FITNESSTRAINER-A

(EREPS level 3) - 3 dagen

12-apr-13 Tilburg / Eindhoven

15-apr-13 Breda

12-mei-13 Tilburg / Nieuwegein

17-mei-13 Amsterdam / Den Haag

18-mei-13 Tilburg / Nieuwegein

FIT!VAK FITNESSTRAINER-B - INTERNATIONAAL PERSONAL TRAINER (EREPS level 4)

21-feb-13 Breda

14-apr-13 Nieuwegein

FIT!VAK PERSONAL TRAINER

basismodule

19-mrt-13 Nieuwegein

PARAMEDISCH FITNESSTRAINER

9-mrt-13 Nieuwegein

18-mei-13 Nieuwegein

BEWEGINGSDESKUNDIGE SENIORENSPORT

3-apr-13 Nieuwegein

GROEPLESINSTRUCTEUR

(EREPS level 3)

12-mei-13 Indoor Cycling Instructor, Nieuwegein

10-mrt-13 Fit!vak Allround Groepslesdocent, Nieuwegein

BGN GEWICHTSCONSULENT REGULIER - 18 dagen

22-mrt-13 Breda / Eindhoven

BGN GEWICHTSCONSULENT VERKORT - 10 dagen

16-feb-13 Nieuwegein / Apeldoorn

19-apr-13 Breda

MEDIC FIRST AID (EHBO)

24-mrt-13 Breda (retraining)

7-apr-13 Nieuwegein (opleiding)

NIEUW! KIND & VOEDING, gewichts- en voedingsconsulent voor kinderen én ouders

6-apr-13 Nieuwegein / Breda

NIEUW! SPORT, VOEDING EN SUPPLE-MENTEN, consulent voor (top)sporters

26-mrt-13 Nieuwegein / Breda

NIEUW! BEWEEGCONSULENT,

beweegt mensen

26-feb-13 Nieuwegein

NIEUW! LEEFSTIJLCOACH, coaching voor gezondheidsprofessionals

28-feb-13 Breda

NIEUW! CITY BOOTCAMP, train als een oermens in de stad

3-mrt-13 Amsterdam

8-mei-13 Breda

NIEUW! FUNCTIONAL TRAINER, core power training

1-mrt-13 Breda

Kijk op www.opleidingen2000.nl voor meer informatie of stuur een mail naar

info@opleidingen2000.nl

Docent Kleuterdans

Start: 16 februari 2013, Westerbork

Opleiding voor sportinstructeurs en mensen die werken met kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 6 jaar (school, kinderopvang etc). Tijdens de cursus leer je hoe je een dansles kunt geven aan kleuters. We werken met een combinatie dansexpressie en kidsdance. In de les krijgen de kinderen spelenderwijs te maken met ontwikkeling van motoriek, coördinatie, kracht en fantasie in bewegen. Kleuterdans is een vrije dansles waarin ieder kind zichzelf kan zijn.

Cycling advanced

Start: 17 februari 2013, Groningen

Verscherp je lesgeef methode. Leer werken met harslagmeters als lesonderdeel. Bereid je kennis uit en leer diversiteit in je les doelen brengen. Toe aan iets nieuws? Lesgeven is meer dan fietsen alleen. Denk verder dan muziek en cycling... Deze cursus zal je op hele nieuwe ideeën brengen, Cycling as you never did before! Tevens werken met Suunto Fitness Solution en aanverwante systemen.

Docent Yoga 2

Start: 23 februari 2013, Westerbork

Je geeft al yoga les en je bent toe aan vernieuwing. Meer asana's, differentiatie's, meer verdieping. Leer een nieuwe zonnegroet om met cursisten te doen die de eerste zonnegroet onder de knie hebben. In 2 dagen krijg je een geschikte aanvulling voor je lessen die je meteen in de praktijk kan brengen. - Dag 1 bestaat uit zonnegroep en asana's. - Dag 2 bestaat uit asana's en pranayama. De dagen zijn ook afzonderlijk van elkaar te volgen.

Docent Yoga locatie Aruba

4 t/m 8 maart 2013, Aruba

Intensieve opleiding om basic yoga lessen te leren geven. In de opleiding leer je diverse asana's, lesopbouw, geleide meditatie en yoga techniek. De traditionele houdingen geven rust en ruimte in het lichaam. Een geschikte trainingsvorm om mensen naar ontspanning te brengen terwijl ze zich inspannen. In de opleiding tot yoga docent wordt gewerkt met Hatha yoga.

Power Pilates

Start: 21 maart 2013, Westerbork

Pilates the new way! Werken op opzwepende muziek, up tempo Pilates voor gevorderden. In deze opleiding krijg je nieuwe ideeën, combinaties en extra ondersteuning in techniek. Geschikt voor gevorderede doelgroepen of als onderdeel van je les in half gevorderde groepen. Tijd voor afwisseling? Wil je eens iets anders dan de lessen die je al langere tijd geeft? Power Pilates geeft je nieuwe energie voor je lessen!

Cycling Instructor

Start: 22 maart 2013, Westerbork

Cycling is meer dan fietsen alleen. In deze opleiding leer je verantwoorde lessen te geven (all the way betekent niet altijd tot je grens gaan) voor verschillende doelgroepen. Technieken, fiets instellingen, werken met je hartslagmeter, programma's maken, gedegen lesvoorbereiding, muziek keuze, doelstelling van je les en meer.

Docent Kidsdance

Start: 6 april 2013, Westerbork

Kidslessen (7-12 jr) geven? Dan is dit de juiste cursus voor jou. De cursus is geschikt voor iedereen die wil werken met deze doelgroep en affiniteit heeft met dans. In de cursus leer je hoe je succesvolle kidslessen kunt gaan geven voor verschillende leeftijdscategorieën.

Pilates voor zwangeren, senioren en bij fysieke klachten

Start: 19 april 2013, Westerbork

Werk met alle doelgroepen en differentieer in je lessen. Groepsles geven aan alleen 55+ of zwangere dames, of oefeningen individueel kunnen aanpassen? Na deze cursus kun je, o.a. door gebruik te maken van materialen, alle oefeningen zodanig aanpassen dat ze voor alle deelnemers geschikt zijn. Tevens aandacht voor nieuwe inzichten binnen Pilates.

Step Advanced - avond opleiding

Start: 19 april 2013, Westerbork

3 daagse opleiding (inclusief step advanced examens) voor de echte step freaks! Wil je meer, wil je beter en wil je in een korte tijd heel veel nieuwe mogelijkheden leren? Dan zit je goed in deze cursus. Leer in 2 dagen tijd meer dan in andere step master opleidingen. Diverse advanced systemen; (mini)magical change, cross phrasing, crazy truning, all at once, travel changing, cross phrasing 2 the max (uit Duitsland, People in Motion systeem) en meer. For the real STEP MASTER!

QUENO Conventie

Start: 21 april 2013, Westerbork

Mini conventie voor Sportinstructeurs en enthousiaste sporters!

Pilates Instructor

(verkort, kleine groep)

Start: 27 april 2013, Westerbork

Leer de bewegingen van Pilates met de juiste techniek. Leer werken met functionele aanspanning van je core en hoe dit toe te passen in je Pilates lessen. Pilates is geschikt voor alle doelgroepen die je centrum bezoeken. Deze methode leert je hoe je kunt werken aan de gezondheid van je cursisten. In deze opleiding leer je meer dan Pilates oefeningen alleen! Na afronding van deze opleiding kun je doorstromen naar de vervolg cursussen Pilates.

I body•LIFE 1I2013

Fitness A plus Opleiding

Start: 16 februari 2013 te Weert en Raalte en 23 februari 2013 te Alphen a/d Rijn

Deze opleiding (5 lesdagen + e-learning) is bedoeld voor startende instructeurs die na een praktische opleiding aan de slag willen als erkend fitnessinstructeur. (Het diploma wordt erkend door Fit!vak op niveau 3.)

Fitnesstrainer B opleiding

Start: 15 februari 2013 te Barendrecht

Deze opleiding is een vervolg op de Fitnesstrainer A opleiding. Tijdens deze opleiding leer je een persoonlijk en specifiek geperiodiseerd programma samen te stellen voor verschillende doelstelling(en) van klanten. Bij deze opleiding staat het samenstellen en verdedigen van de door jouw gemaakte programma’s centraal. Dit betekent dat de theorie direct vertaald wordt naar de praktijk en je aan het einde van de opleiding goed voorbereid bent op het door Fit!vak erkende Fitnesstrainer B theorie –en praktijkexamen.

Verkorte Fitness Trainer B opleiding

Start: 2 april 2013 te Weert en 12 april 2013 te Barendrecht

Met deze versnelde Fitnesstrainer B opleiding wordt men in vier lesdagen voorbereid op het door Fit!vak erkend Fitnesstrainer B examen. Dit is dus de kortste route naar een EREPS.NL niveau 4 registratie. Deze opleiding is bedoeld voor mensen die naast een Fitnesstrainer A diploma al een aanvullende Personal Training of Fitness diploma hebben behaald (maar die niet door Fit!vak op niveau 4 erkend wordt).

NASM Personal Training Opleiding

Start: 16 februari 2013 Alphen a/d Rijn, 15 februari 2013 te Weert, 16 februari te Apeldoorn en 21 februari 2013 te Barendrecht, 23 februari te Alkmaar.

Dit is de Personal Training Opleiding van de NASM (National Academy of Sports Medicine). Indien u met goed gevolg deze opleiding heeft afgerond ontvangt u het Internationaal erkende NASM diploma.

Verkorte NASM Personal Training Opleiding

Start: 16 februari 2013 Alphen a/d Rijn,

15 februari 2013 te Weert, 9 februari te Apeldoorn en 23 februari 2013 te Barendrecht.

In deze vierdaagse praktische Personal Training opleiding wordt men voorbereidt op het NASM Personal Trainer examen. Deze opleiding is bedoeld voor fitness professionals die al een gerelateerde fitness of Personal Training opleiding hebben afgerond op niveau 4 (of gelijkwaardig). Wanneer men deze opleiding met succes afrondt dan ontvangt men het internationaal erkend NASM Personal Trainer diploma.

Meer informatie;

EFAA

T 0495-533229

E info@efaa.nl

W www.efaa.nl

Opleiding XCO®

2 - daagse Basis opleiding XCO® certified instructor, 10 en 17 maart in Breda (12.00 – 18.00)

Het XCO® groepsfitness licentieprogramma verstevigt niet alleen je core;

buikspieren en onderrug maar verbetert bovendien ook de conditie en geeft een

optimale verbranding van calorieën.

Meer informatie:www.xco.nl

Opleiding BURN®

2 - daagse Basis opleiding BURN®certified instructor, 8 en 15 maart In Zoetermeer

Het BURN®licentieprogramma is een toegankelijke, effectieve en motiverende "shape"

les. Bovendien verbrand je 33% meer Kcal door het gebruik van de XCO-BURN set, dan

wanneer je zonder deze set zou trainen.

Meer informatie: www.burnworkouts.nl

Opleiding XCO Walking & Running

Zaterdag 23 maart in Voorburg (9.30-17.00).

Deze compleet verzorgde dag, bestaande uit een combinatie van theorie en praktijk, inclusief lunch en certificaat. Als XCO Walking instructeur ben je na de opleiding in staat basiscursussen te verzorgen en loopsessies uit te voeren en te begeleiden.

Meer informatie: www.xco.nl

Fit!vak Fitnesstrainer A

vr. 15 febr. Leeuwarden

vr. 15 febr. Zwolle

za. 16 febr. Weesp

zo. 17 febr. Tilburg

zo. 17 febr. Arnhem

za. 9 maart. Amersfoort

Fit!vak Fitnesstrainer A

Spoedcursus

vr. 15 febr. Leeuwarden

vr. 15 febr. Zwolle

za. 16 febr. Weesp

zo. 17 febr. Tilburg

zo. 17 febr. Arnhem

za. 9 maart. Amersfoort

Fit!vak Fitnesstrainer B

zo. 17 febr. Amersfoort

za. 28 sept. Zwolle

Bootcamp Trainer

za. 2 maart. Zwolle

za. 6 april. Zwolle

zo. 14 april. Amersfoort

vr. 31 mei. Tilburg

Sport en Voeding

za. 11 mei. Zwolle

vr. 13 sept. Zwolle

BGN Gewichstconsulent

za. 2 maart. Zwolle

Workshop Functional Training

vr. 8 maart. Amersfoort

Workshop Zwanger en Fit

vr. 8 maart. Zwolle

Workshop PT Marketing

za. 16 maart. Zwolle

Fit!vak Prediabetes en

Obesitas

vr. 24 mei. Amersfoort

Bij een aantal opleidingen is het mogelijk flexibel in te stromen. Kijk voor meer informatie op www.start2move.nl.

Opleidingen I health

body•LIFE 1I2013 I

Hoe uw leden te motiveren?

Dat dit niet genoeg is, daar zijn we ons ook allemaal wel van bewust. 4 op de 10 nieuwe leden zegt immers het lidmaatschap weer op binnen of net na 12 maanden. Dat is niet alleen jammer voor de deelnemer zelf – binnen de fitness muren kan men immers het best de internationale Schijf van 3 norm behalen – het is ook jammer voor het team en de fitness organisatie, er zijn immers minder innovatie middelen ter beschikking. Zonder te pretenderen dat ik er compleet mee ben, snijd ik in dit stuk enkele aspecten aan die er aan bij kunnen dragen de motivatie van onze leden positief te prikkelen.

Hospitaliteit

Hospitaliteit, afkomstig van het Engelse woord hospitality, betekend zoveel als gastvrijheid, ofwel “het gebruik gastvrij te zijn en te handelen, gasten te ontvangen en onderhouden, in vrijheid en goede wil”. In de hotelbranche zijn medewerkers daar uitgebreid voor opgeleid, in de fitnessbranche is dat fenomeen nog niet zo ver doorgedrongen. Wel hanteren veel sportcentra al een klantcommunicatie reglement, een set van regels, hoe het management team wenst dat het team omgaat met klanten. Zonder dergelijke afspraken bestaat het risico dat eenieder de klantcommunicatie volgens eigen visie inricht en dat strook hoogstwaarschijnlijk niet altijd met de visie van de ondernemer. Hospitaliteit is echter meer dan alleen communicatie volgens een bepaalde visie, hospitaliteit is ook herkend worden, persoonlijk benaderd worden op basis van getoonde en besproken behoeften en doelen, bij naam genoemd worden en iets extra’s krijgen wat men niet verwacht had. Dat kan informatie zijn, een opmerking tot een cadeau. Wellicht mag het thema hospitaliteit iets hoger op de agenda van veel ondernemers in de fitnessbranche.

Resultaat begeleiding

Effectief begeleiden, dat doen we natuurlijk allemaal. Waar zit echter de ruimte om het beter te doen en leden nog beter te motiveren in de fitnesszaal? Mijns inziens is dat primair door experts in de zaal te hebben staan die echt geïnteresseerd zijn om de leden te helpen om sneller resultaat te behalen. Afslank experts, uithoudingsvermogen experts, experts over het versterken van de rug, (pre)diabetes experts, spiervolume training experts, enz. Welke trainer heeft welke expertise en hoe zorgt deze ervoor dat men up to date en zelf gemotiveerd blijft, om dat op de klanten over te blijven brengen. Ook is het goed om na te blijven denken hoe we onze leden effectiever kunnen laten trainen. Zo is het corrigeren op veiligheid natuurlijk belangrijk, maar mag er wellicht meer op effectiviteit en variatie gecorrigeerd worden. Welke programma’s, activiteiten en testmethoden kunnen bijdragen aan een hogere motivatie van de leden? Kan motivational interviewing een meerwaarde brengen voor de trainers, waardoor ze beter in staat zijn om de klant zelf te laten benoemen wat er voor nodig is om resultaat te behalen? Is de fun factor groot genoeg in de fitnesszaal en zorgt elke trainer voor de nodige sensatie in de fitnesszaal?

Evenementen

en activiteiten

Het sportcentrum is voor veel mensen niet alleen een plek om te sporten, het is een plek waar men vrienden ontmoet en nieuwe vrienden leert kennen. Het sportcentrum kan er aan bijdragen om dit mogelijk te maken door activiteiten en evenementen te organiseren. Cursussen, lady’s night, een spinning marathon, leden barbecue, enz. Zo kan er op elke afdeling nagedacht worden welke activiteiten er georganiseerd kunnen worden, veel leden hechten namelijk aan een bepaalde activiteit, groep leden of instructeur/trainer en zullen met name deelnemen aan activiteiten van die afdeling. Het nadeel van activiteiten organiseren is dat je er maar een beperkte groep van leden mee bereikt, de positieve uistraling naar alle leden is echter niet te onderschatten.

Kwaliteit

Een klacht dient snel en accuraat afgehandeld te zijn, leden horen het programma te ontvangen dat ze bij de start beloofd is, defecten behoren snel opgelost te zijn, de hygiëne dient perfect in orde te zijn, om maar een paar aspecten van kwaliteit te benoemen. Kwaliteit is er voor bedoeld om de leverbetrouwbaarheid te verhogen en een gelijkwaardige service te bieden aan alle leden. Hier is aandacht voor nodig vanuit het management team, er dient een duidelijk kwaliteitshandboek te zijn, wat elk jaar gecontroleerd en waar nodig geüpdate wordt.

Wil je een voorbeeld communicatiereglement ontvangen, meer informatie over motivational interviewing of informatie over hoe een kwaliteitzorgsysteem op te stellen, mail gerust naar j.vanheel@efaa.nl.

Gemotiveerde leden blijven sporten en blijven dus langer gezond. Dat is waar wij als fitnessbranche voor staan en voor gaan. De uitdaging waar we tegen aanlopen is, hoe houden we onze leden gemotiveerd. Natuurlijk doen we dat o.a. door goede service te verlenen, kwalitatieve lessen te verzorgen en leden optimaal te begeleiden, voor zover als dat mogelijk is.

Dat dit niet genoeg is, daar zijn we ons ook allemaal wel van bewust. 4 op de 10 nieuwe leden zegt immers het lidmaatschap weer op binnen of net na 12 maanden. Dat is niet alleen jammer voor de deelnemer zelf – binnen de fitness muren kan men immers het best de internationale Schijf van 3 norm behalen – het is ook jammer voor het team en de fitness organisatie, er zijn immers minder innovatie middelen ter beschikking. Zonder te pretenderen dat ik er compleet mee ben, snijd ik in dit stuk enkele aspecten aan die er aan bij kunnen dragen de motivatie van onze leden positief te prikkelen.

Hospitaliteit

Hospitaliteit, afkomstig van het Engelse woord hospitality, betekend zoveel als gastvrijheid, ofwel “het gebruik gastvrij te zijn en te handelen, gasten te ontvangen en onderhouden, in vrijheid en goede wil”. In de hotelbranche zijn medewerkers daar uitgebreid voor opgeleid, in de fitnessbranche is dat fenomeen nog niet zo ver doorgedrongen. Wel hanteren veel sportcentra al een klantcommunicatie reglement, een set van regels, hoe het management team wenst dat het team omgaat met klanten. Zonder dergelijke afspraken bestaat het risico dat eenieder de klantcommunicatie volgens eigen visie inricht en dat strook hoogstwaarschijnlijk niet altijd met de visie van de ondernemer. Hospitaliteit is echter meer dan alleen communicatie volgens een bepaalde visie, hospitaliteit is ook herkend worden, persoonlijk benaderd worden op basis van getoonde en besproken behoeften en doelen, bij naam genoemd worden en iets extra’s krijgen wat men niet verwacht had. Dat kan informatie zijn, een opmerking tot een cadeau. Wellicht mag het thema hospitaliteit iets hoger op de agenda van veel ondernemers in de fitnessbranche.

Resultaat begeleiding

Effectief begeleiden, dat doen we natuurlijk allemaal. Waar zit echter de ruimte om het beter te doen en leden nog beter te motiveren in de fitnesszaal? Mijns inziens is dat primair door experts in de zaal te hebben staan die echt geïnteresseerd zijn om de leden te helpen om sneller resultaat te behalen. Afslank experts, uithoudingsvermogen experts, experts over het versterken van de rug, (pre)diabetes experts, spiervolume training experts, enz. Welke trainer heeft welke expertise en hoe zorgt deze ervoor dat men up to date en zelf gemotiveerd blijft, om dat op de klanten over te blijven brengen. Ook is het goed om na te blijven denken hoe we onze leden effectiever kunnen laten trainen. Zo is het corrigeren op veiligheid natuurlijk belangrijk, maar mag er wellicht meer op effectiviteit en variatie gecorrigeerd worden. Welke programma’s, activiteiten en testmethoden kunnen bijdragen aan een hogere motivatie van de leden? Kan motivational interviewing een meerwaarde brengen voor de trainers, waardoor ze beter in staat zijn om de klant zelf te laten benoemen wat er voor nodig is om resultaat te behalen? Is de fun factor groot genoeg in de fitnesszaal en zorgt elke trainer voor de nodige sensatie in de fitnesszaal?

Evenementen

en activiteiten

Het sportcentrum is voor veel mensen niet alleen een plek om te sporten, het is een plek waar men vrienden ontmoet en nieuwe vrienden leert kennen. Het sportcentrum kan er aan bijdragen om dit mogelijk te maken door activiteiten en evenementen te organiseren. Cursussen, lady’s night, een spinning marathon, leden barbecue, enz. Zo kan er op elke afdeling nagedacht worden welke activiteiten er georganiseerd kunnen worden, veel leden hechten namelijk aan een bepaalde activiteit, groep leden of instructeur/trainer en zullen met name deelnemen aan activiteiten van die afdeling. Het nadeel van activiteiten organiseren is dat je er maar een beperkte groep van leden mee bereikt, de positieve uistraling naar alle leden is echter niet te onderschatten.

Kwaliteit

Een klacht dient snel en accuraat afgehandeld te zijn, leden horen het programma te ontvangen dat ze bij de start beloofd is, defecten behoren snel opgelost te zijn, de hygiëne dient perfect in orde te zijn, om maar een paar aspecten van kwaliteit te benoemen. Kwaliteit is er voor bedoeld om de leverbetrouwbaarheid te verhogen en een gelijkwaardige service te bieden aan alle leden. Hier is aandacht voor nodig vanuit het management team, er dient een duidelijk kwaliteitshandboek te zijn, wat elk jaar gecontroleerd en waar nodig geüpdate wordt.

Wil je een voorbeeld communicatiereglement ontvangen, meer informatie over motivational interviewing of informatie over hoe een kwaliteitzorgsysteem op te stellen, mail gerust naar j.vanheel@efaa.nl.

Motivatie I health

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Edities