Willem Coene start met Lucky Fit

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2013

I body•LIFE 1I2013

En dat is 100… FitLife Budel 100e club in Benelux met een Milon Cirkel in huis

In Duitsland hebben zo’n 1.200 fitnesscentra een Milon Cirkel in huis. Vele hebben zelfs een tweede of derde Cirkel aangeschaft om het succes van de eerste Cirkel een vervolg te geven. In de Benelux is Milon zo ver nog niet, maar de 100e club is inmiddels wel een feit. Lees verder hoe FitLife Budel in 6 stappen klaar is voor de toekomst.

Stap 1:

De juiste beslissing

Eén proeftraining bij Essink Sportcentrum in Eindhoven was voor FitLife eigenaar Tim Rutten voldoende om de knoop door te hakken… Deze trainingservaring wilde hij zijn leden ook bieden. En de commerciële resultaten in Eindhoven spraken hem eveneens aan. Meer leden, meer omzet, meer onderscheidend vermogen en een betere retentie zijn ook bij FitLife van harte welkom. Tim Rutten: “Het gaat natuurlijk niet gemakkelijk de laatste tijd. Ik ben geen type van afwachten, ik wil aanpakken. De Milon Cirkel is de enige vorm van krachttraining die echt iets toevoegt. Zowel voor de leden als voor de ondernemer.” Uiteraard heeft Milon voor de financiering gezorgd en werd in een projectmeeting de strategie voor de lancering besproken. Niets nieuws, maar dezelfde stappen zoals ook bij de 99 voorgangers succesvol is gebleken.

Stap 2:

Conceptopleiding

Twee weken voor de levering kwam Milon importeur Raf Swerts naar Budel voor de conceptopleiding. Swerts: “In principe vertel ik in zo’n opleiding niets nieuws. We weten allemaal wat er nodig is voor trainingsresultaat. We weten allemaal dat spiertraining onmisbaar is als iemand wil afslanken. We weten allemaal dat je op je voeding moet letten. Het moois van ons concept is dat je al die dingen samenvoegt tot een werkinstrument voor de trainers in de club. Een instrument waarmee ze grip houden op de leden en diezelfde leden iets aanbieden waarmee ze echt resultaat hebben. Gewoon omdat het niet veel tijd kost, leuk is en ze het dus veel langer volhouden.

Tim Rutten: “Op deze conceptopleiding zijn onze ogen en die van de medewerkers nog meer geopend. Een veranderende markt betekent dat je als onderneming ook zal moeten veranderen. Milon heeft dat uitstekend begrepen en heeft een oplossing voor bijna alle zwakke punten van fitnesscentra. Hard werken voor een mager rendement is wat ons betreft verleden tijd. We gaan resultaat bieden en daar willen onze leden best iets meer voor betalen.”

Stap 3:

Pre-sales

Ongeveer 14 dagen voor de levering werd er 40m2 vrij gemaakt in de club. De cadeaudozen deden uitstekend hun werk om de nieuwsgierigheid van de leden te

prikkelen…

Tim Rutten: “Milon heeft ons overal mee geholpen. De technische kant, leuke ideeën voor de pre-sales, alle teksten van nieuwsbrieven, brieven voor leden en een gave film voor op onze site.

Stap 4:

De levering

Op 18 december was het dan zover. Het Milon Service Team was paraat om de vrachtwagen moet de gloednieuwe Milon Cirkel op te wachten. De installatie kon beginnen.

Stap 5:

De praktijktraining

Op 20 december volgde de tweede training. Ditmaal was het ervaringsdeskundige Cees Albers van SteadyFit in Schagen de mentor van dienst. Sinds een half jaar is Cees praktijktrainer voor Milon. Hij zorgt ervoor dat de instructeurs in de club exact weten hoe ze met de apparatuur om moeten gaan.

De ervaringen van de aanwezigen:

“Dit is echt trainen. Dacht, het is maar 35 minuten, dat valt wel mee. Maar het is lekker pittig hoor…”

Roy

“Een aanrader voor iedereen. Echt een toevoeging voor heel veel mensen.”

Christel

“Ideale krachttraining. Je dwingt de klant het maximale eruit te halen. Ook als je er niet bovenop staat.”

Elea

“Je kan in korte tijd heel veel bereiken. Dat geeft erg veel voldoening en motivatie.”

Thijs

Stap 6:

De opstart

Al vóór de praktijkopleiding zorgde de aanwezigheid van de Cirkel voor nog meer interesse dan daarvoor. 12 nieuwe toestellen? In een rondje? Met een lichtzuil in het midden? Ook omdat alle medewerkers onderling nog wat moesten oefenen en de eerste leden dus pas aan het begin van het nieuwe jaar mochten proberen, bouwde zich al een mooie wachtlijst op.

De positieve reacties van de eerste leden die een proeftraining mochten doen, zorgden ervoor dat de afsprakenagenda voor de gehele maand januari vol zit. Ruim 200 afspraken werden er ingeboekt. Het overgrote deel koos er direct voor om via een eenmalige bijbetaling van 90 euro de Milon Cirkel standaard op te nemen in hun trainingsprogramma. Sommigen als vervanging van hun traditionele programma, anderen als aanvulling daarop. Behalve de leden begonnen in de loop van januari ook mensen van buitenaf zich te melden. Het nieuws van die nieuwe Cirkel met automatische toestellen waarop je slechts 35 minuten hoeft te sporten deed snel de ronde in het dorp.

Tim Rutten: “Nu hebben we onze handen vol aan de leden. Die zijn razend enthousiast. Na Carnaval gaan we extern aan de slag. Voor die tijd hebben we gewoon de tijd er niet voor. Ik ben er zeker van dat we met dit geweldige concept vele nieuwe leden gaan binnenhalen. Door het gemak van de training en het gegarandeerde resultaat gaan we die mensen ook veel langer binnen houden. Dan snijdt het mes aan twee kanten en wordt 2013 ons geluksjaar.”

Tussenstand na 1 maand: 118 leden betaalden 90 euro extra om te mogen Milonnen, nog 141 proeftrainingen ingepland en al 18 nieuwe leden via mond-tot-mondreclame.

Stap 1:

De juiste beslissing

Eén proeftraining bij Essink Sportcentrum in Eindhoven was voor FitLife eigenaar Tim Rutten voldoende om de knoop door te hakken… Deze trainingservaring wilde hij zijn leden ook bieden. En de commerciële resultaten in Eindhoven spraken hem eveneens aan. Meer leden, meer omzet, meer onderscheidend vermogen en een betere retentie zijn ook bij FitLife van harte welkom. Tim Rutten: “Het gaat natuurlijk niet gemakkelijk de laatste tijd. Ik ben geen type van afwachten, ik wil aanpakken. De Milon Cirkel is de enige vorm van krachttraining die echt iets toevoegt. Zowel voor de leden als voor de ondernemer.” Uiteraard heeft Milon voor de financiering gezorgd en werd in een projectmeeting de strategie voor de lancering besproken. Niets nieuws, maar dezelfde stappen zoals ook bij de 99 voorgangers succesvol is gebleken.

Stap 2:

Conceptopleiding

Twee weken voor de levering kwam Milon importeur Raf Swerts naar Budel voor de conceptopleiding. Swerts: “In principe vertel ik in zo’n opleiding niets nieuws. We weten allemaal wat er nodig is voor trainingsresultaat. We weten allemaal dat spiertraining onmisbaar is als iemand wil afslanken. We weten allemaal dat je op je voeding moet letten. Het moois van ons concept is dat je al die dingen samenvoegt tot een werkinstrument voor de trainers in de club. Een instrument waarmee ze grip houden op de leden en diezelfde leden iets aanbieden waarmee ze echt resultaat hebben. Gewoon omdat het niet veel tijd kost, leuk is en ze het dus veel langer volhouden.

Tim Rutten: “Op deze conceptopleiding zijn onze ogen en die van de medewerkers nog meer geopend. Een veranderende markt betekent dat je als onderneming ook zal moeten veranderen. Milon heeft dat uitstekend begrepen en heeft een oplossing voor bijna alle zwakke punten van fitnesscentra. Hard werken voor een mager rendement is wat ons betreft verleden tijd. We gaan resultaat bieden en daar willen onze leden best iets meer voor betalen.”

Stap 3:

Pre-sales

Ongeveer 14 dagen voor de levering werd er 40m2 vrij gemaakt in de club. De cadeaudozen deden uitstekend hun werk om de nieuwsgierigheid van de leden te

prikkelen…

Tim Rutten: “Milon heeft ons overal mee geholpen. De technische kant, leuke ideeën voor de pre-sales, alle teksten van nieuwsbrieven, brieven voor leden en een gave film voor op onze site.

Stap 4:

De levering

Op 18 december was het dan zover. Het Milon Service Team was paraat om de vrachtwagen moet de gloednieuwe Milon Cirkel op te wachten. De installatie kon beginnen.

Stap 5:

De praktijktraining

Op 20 december volgde de tweede training. Ditmaal was het ervaringsdeskundige Cees Albers van SteadyFit in Schagen de mentor van dienst. Sinds een half jaar is Cees praktijktrainer voor Milon. Hij zorgt ervoor dat de instructeurs in de club exact weten hoe ze met de apparatuur om moeten gaan.

De ervaringen van de aanwezigen:

“Dit is echt trainen. Dacht, het is maar 35 minuten, dat valt wel mee. Maar het is lekker pittig hoor…”

Roy

“Een aanrader voor iedereen. Echt een toevoeging voor heel veel mensen.”

Christel

“Ideale krachttraining. Je dwingt de klant het maximale eruit te halen. Ook als je er niet bovenop staat.”

Elea

“Je kan in korte tijd heel veel bereiken. Dat geeft erg veel voldoening en motivatie.”

Thijs

Stap 6:

De opstart

Al vóór de praktijkopleiding zorgde de aanwezigheid van de Cirkel voor nog meer interesse dan daarvoor. 12 nieuwe toestellen? In een rondje? Met een lichtzuil in het midden? Ook omdat alle medewerkers onderling nog wat moesten oefenen en de eerste leden dus pas aan het begin van het nieuwe jaar mochten proberen, bouwde zich al een mooie wachtlijst op.

De positieve reacties van de eerste leden die een proeftraining mochten doen, zorgden ervoor dat de afsprakenagenda voor de gehele maand januari vol zit. Ruim 200 afspraken werden er ingeboekt. Het overgrote deel koos er direct voor om via een eenmalige bijbetaling van 90 euro de Milon Cirkel standaard op te nemen in hun trainingsprogramma. Sommigen als vervanging van hun traditionele programma, anderen als aanvulling daarop. Behalve de leden begonnen in de loop van januari ook mensen van buitenaf zich te melden. Het nieuws van die nieuwe Cirkel met automatische toestellen waarop je slechts 35 minuten hoeft te sporten deed snel de ronde in het dorp.

Tim Rutten: “Nu hebben we onze handen vol aan de leden. Die zijn razend enthousiast. Na Carnaval gaan we extern aan de slag. Voor die tijd hebben we gewoon de tijd er niet voor. Ik ben er zeker van dat we met dit geweldige concept vele nieuwe leden gaan binnenhalen. Door het gemak van de training en het gegarandeerde resultaat gaan we die mensen ook veel langer binnen houden. Dan snijdt het mes aan twee kanten en wordt 2013 ons geluksjaar.”

Tussenstand na 1 maand: 118 leden betaalden 90 euro extra om te mogen Milonnen, nog 141 proeftrainingen ingepland en al 18 nieuwe leden via mond-tot-mondreclame.

Milon I producten en concepten

body•LIFE 1I2013 I

Edities