Branche actueel nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2013

branche actueel I Column john van heel

I body•LIFE 1I2013

Positioneren is stelling nemen

Meer dan 100 sportcentra hebben in de afgelopen 1,5 jaar de Fit!vak Preventiecentrum opleiding doorlopen. Door deze stap nemen deze sportcentra een duidelijke stelling in: “Wij zijn preventiecentrum en gaan voor optimale kwaliteit van service en begeleiding.” De zorgsector heeft in een onderzoek van NISB duidelijk te kennen gegeven dat er getwijfeld wordt over de consistentie in de kwaliteit van sportcentra en met name de begeleiding.

Een eerste stap die de centra in de opleiding hebben moeten nemen, is een compact visie en strategie document opstellen om met het team te communiceren. “Waar staan we nu, wat gebeurt er in de markt, wat zijn onze kansen en welke beslissing hebben wij daarin genomen?” Dit document werd omgezet naar een powerpoint presentatie en met het team gecommuniceerd. “De grootste uitdaging die ik tegen ben gekomen bij de implementatie is het team meekrijgen”, vertelt een ondernemer uit de eerste groep. “Het team werkt al jaren op een bepaalde manier, met een bepaalde structuur en niet iedereen is er even gemakkelijk in om die structuur nu mee te veranderen.” Als ondernemer moet je inderdaad stevig in je schoenen staan als je de kwaliteit van je dienstverlening wil opwaarderen. Dit vergt niet alleen een sterkere structuur zoals bv een procedure handboek en een kwaliteit controle structuur, het vergt ook meer interne communicatie, aansturing op kwaliteit en meer controle, zeker in de opstart periode. Ook wordt er van het team meer gevergd op gebied van registratie en bijscholing, daar zit ook niet iedereen op te wachten. Als de organisatie echter een richting heeft bepaald, dan zal iedereen binnen de organisatie mee moeten in die richting, anders ontstaat er wrijving.

Voor de ondernemer betekent dit dus stelling innemen. Duidelijk zijn over de ambitie, over de strategie en daar dan ook aan vasthouden. Willen of kunnen mensen niet mee, dan vergt dat extra uitleg, lees dus: extra tijd en vaak extra interne scholing, zodat de noodzaak begrepen wordt en men ook mee kan in de ontwikkeling. Meer scholing, coaching en communicatie dus vanuit het management team, en daar waar nodig duidelijkheid dat het niet zo kan zijn dat enkelingen in de organisatie kwaliteit op een lager niveau blijven leveren.

Preventiecentrum worden vergt dus een sterk management team met een uitgesproken visie. Het levert ook niet alleen op dat men een nieuwe doelgroep kan begeleiden (pre-diabeten en diabeten, en later obesitas, COPD en meer), het levert ook een algemene kwaliteitsverbetering op in begeleiding en service van alle leden. Iets wat in deze tijd van moordende concurrentie vaak erg noodzakelijk is.

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

We schrijven het jaar 1988, een memorabel jaar voor Nederland. In München worden ‘we’ Europees Kampioen voetbal, nadat we Duitsland in de halve finale verslaan met een doelpunt van San Marco in de blessuretijd van die zoals altijd beladen wedstrijd. De huidige internationale vakbeurs FIBO wordt voor de derde keer gehouden. In juni verschijnt voor de eerste keer het Duitse fitness magazine body•LIFE.

2013: 25 jaar body•LIFE

1988 is dus een jaar waarin geschiedenis wordt geschreven. Sindsdien, nu dus 25 jaar geleden, heeft body•LIFE zich samen met de lezers en marktpartijen verder ontwikkeld tot een professioneel vakblad dat anno 2013 marktleider is in Duitsland.

body•LIFE heeft in al die jaren met haar inspirerende reportages, interviews, testen enz. er mede voor gezorgd dat de fitnessbranche zich professioneel heeft ontwikkeld en zich van het bodybuilding imago heeft ontdaan. De fitnessbranche helpt tegenwoordig mensen bij een gezonde leefstijl. Tegenwoordig is body•LIFE niet alleen in Duitsland, maar ook in Europa hét vakblad voor de branche. Onder de paraplu van body•LIFE Duitsland valt niet alleen body•LIFE Benelux, maar ook body•LIFE Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Polen en sinds 2011 UK.

In 1992 verschijnt body•LIFE ook in Nederland. In 2007 verschijnt het blad niet, maar in 2008 neemt Van Munster Media het blad, inmiddels body•LIFE Benelux genoemd, over. In de afgelopen jaren is body•LIFE Benelux uitgegroeid tot één van de toonaangevende vakbladen in de branche. Redactie en commercie zijn dagelijks hard in de weer om er voor te zorgen dat de artikelen aansluiten bij de trends en ontwikkelingen in de markt.

In 2013 viert body•LIFE Benelux dus haar twintigjarig bestaan, en body•LIFE Duitsland haar 25-jarig jubileum. Een echte mijlpaal, en dat willen we graag samen met u vieren. Bestaat uw onderneming ook 20 of 25 jaar, laat het ons dan weten. Graag berichten we over uw club, acties en mensen, die net als wij in 2013 een jubileum vieren. Bijvoorbeeld met een mooie reportage over uw club. We komen u graag helpen de kaarsjes uit te blazen!

Neem contact met ons op via info@bodylifebenelux.nl en we maken er samen met u een nog groter feest van!

jubileum I branche actueel

body•LIFE 1I2013 I

Edities