Fitness: een sector om trots op te zijn

Verschenen in Bodylife nummer 3 2020


De coronacrisis heeft onze samenleving al serieus op de proef gesteld. Een stresstest welke de huidige generaties nog nooit eerder hebben meegemaakt. Zwakheden binnen onze maatschappij komen meer dan ooit aan de oppervlakte, maar ook de sterktes. De gezondheidszorg voorop. Ook de fitnesssector heeft zich, niettegenstaande verplichte sluiting van zijn beste kant laten zien.


Zulke drastische maatregelen hebben we nog nooit meegemaakt. Bijna de hele wereld ging op slot. Wetenschappers, vooral virologen, werden in de cockpit van onze maatschappij geduwd. Politici blonken uit in besluiteloosheid wat voor een nooit geziene angstpsychose zorgde bij de bevolking. Misschien wel terecht. Aangezien men wereldwijd op eenzelfde manier heeft gereageerd zullen we waarschijnlijk nooit weten welke catastrofe op ons zou zijn afgekomen mochten we het normale leven verder zijn gang hebben laten gaan. Een piek in ziekenhuisopnames, intensieve zorgen en overlijdens welke onze gezondheidszorg onmogelijk zou hebben aangekund.

Nu heeft onze gezondheidszorg de stresstest van de corona pandemie goed doorstaan. Een bewijs dat het goed werkt. Geapprecieerd door velen via ongeziene solidariteits- en dankbetuigingen. Staande ovaties in iedere deuropening en op ieder balkon. Dik verdiend.

Ook fitness verdient een dikke pluim
We zijn als sector zeker geen uitzondering. Maar wanneer je met de kleinste winstmarges werkt, je product niet tastbaar is en je afhankelijk bent van bezoek, goodwill en engagement van klanten dan wordt het een stuk moeilijker. En toch hebben fitness professionals zich van hun meest weerbare, solidaire en inventieve kant laten zien. Niemand is bij de pakken blijven zitten. Het online aanbod kende een onwaarschijnlijke boost. Fitness werd nog nooit zo beoefend in de huiskamer. En dat terwijl 70 procent van onze ondernemers geconfronteerd werden met meer dan 60 procent omzetverlies.

Klanten en ja, zelfs niet klanten, werden begeleid, geadviseerd en gemotiveerd van op afstand. Dit was meer dan noodzakelijk, want iedere burger had tijdens de lockdown nood aan extra vitaliteit, weerbaarheid en ja… immuniteit. Het belang van lichaamsbeweging werd meer dan ooit benadrukt. Krantenkoppen zoals ‘Bewegen als medicijn: Preventie redt veel meer levens dan intensieve zorg’ spraken boekdelen.

Je moet het maar doen. Uw zaak verplicht moeten sluiten, in meer dan woelige water terechtkomen vol dodelijke financiële draaikolken, uw personeel op tijdelijke werkloosheid moeten zetten en toch zelfverzekerd reageren met een vernieuwend aanbod.

En het gaat nog verder. Niettegenstaande de onduidelijke communicatie en de besluitloosheid van de overheid start men met structurele en operationele wijzigingen aan de clubs. Ondanks de onzekerheid over het heropstartmoment investeert men in materiaal. Ongeacht het feit dat heropstart nooit rendabel zal zijn en klanten niet meer zullen kunnen genieten van het totaalaanbod, gaat men ervoor. Dit getuigt van veel meer dan ondernemerszin. Dit toont sociaal engagement en loyaliteit t.o.v. de klanten, de maatschappij.

Het ene gevaar is het andere niet
De coronamaatregelen zijn ongezien. Niet onterecht vragen verschillende economen zich af of de impact van deze interventies op termijn niet schadelijker zal zijn dat het virus zelf. Er is echter zoveel media-aandacht naar deze crisis gegaan dat niemand nog anders durft denken of doen.

Het zou een confronterende oefening zijn mocht men naast de dagelijkse corona overlijdens eveneens de overlijdens plaatsen van kanker, zelfmoord, ongevallen, enz… Om nog dichter bij onze branche te komen: de cijfers gerelateerd aan een ongezonde levensstijl. Roken, overgewicht, alcohol, stress… jawel gebrek aan beweging. Zou de overheid evengoed luisteren naar de wetenschappers? Zou ze even strikte maatregelen opleggen? Zou de bevolking de maatregelen, gezonder eten, meer bewegen, even strikt opvolgen? Waarschijnlijk niet. Dit zal eerder worden afgedaan als betutteling.
Waarom? Het effect van corona zien we onmiddellijk. We krijgen wereldwijde informatie en beelden over patiënten op intensieve zorgen gekoppeld aan al dan niet betrouwbare statistische gegevens. Iedere coronadode treft ons recht in ons quarantainehart. De impact van een ongezonde levensstijl heeft meer tijd nodig. Wie het zelf doet kan eerst jaren genieten van de gezelligheid van tafelen en de luie zetel voor hij als 45 plusser de eerste echte nadelen ervaart. Aandoeningen en dodelijke gevolgen worden gespreid in de tijd waardoor ze minder confronterend zijn en uiteindelijk ook minder aandacht krijgen.

Het is aan ons om die strijd aan te gaan
We kunnen er enkel van dromen dat de overheid en de bevolking met eenzelfde gedrevenheid ongezonde levensstijl zouden aanpakken. ‘De meeste dromen zijn bedrog… maar als we wakker worden van de coronacrisis… dan dromen we nog’. De fitnesssector zal de strijd blijven aangaan. Met een financiële opdoffer als ongewenste last gaan we op zoek naar de opportuniteiten welke deze crisis ons brengt.

Angst voor een tekort aan weerbaarheid en immuniteit drijft sommigen naar beweging. Dit momentum moeten we grijpen. Deze crisis heeft ook ons geleerd om ons aan te passen, om te veranderen. We hebben tijdelijk fitness met succes verplaatst naar de huiskamer. Darwin bedoelde met zijn stelling ‘Survival of the fittest’ niet dat de fitste organismen zouden overleven… neen degene die zich het best konden aanpassen. Wat we nu hebben geleerd moeten we verder zetten.

Het moment is er om ons product te herbekijken. Door de opgelegde veiligheidsmaatregelen moeten we dit sowieso doen. Meer ruimte, minder extra service, meer hygiëne, minder klanten, op afspraak, enz… We hebben een unieke kans om niet enkel ons product her uit te vinden, maar het biedt ons ook de mogelijkheid om dit anders voor onze klanten te verpakken en te verkopen. Ieder voor zich moet die oefening maken. Wie weet wat er uit de bus komt. En we moeten dit samen doen. Grote en kleine spelers op de markt, ieder segment, we zitten allemaal in het zelfde coronaschuitje. We moeten er allemaal uit geraken richting een herboren fitnesssector. Taboes opzij zetten en samen richting nieuwe successen. Moet kunnen.

Hou je fit,
Eric
Edities