Vooruitblik: Technologietrends in fitness voor 2018

Verschenen in Bodylife nummer 10 2017


Aan het einde van ieder jaar kijk ik als liefhebber van fitnesstechnologie graag vooruit op de innovaties die de komende twaalf maanden zullen brengen. Net als in de afgelopen jaren verwacht ik dat technologie een groeiende impact zal hebben op onze industrie en ik zie een aantal duidelijke ontwikkelingen, die in 2018 een blijvende impact op de fitness-industrie zullen maken.

Wearables

"Wearable tech" is een term die iedereen met ook maar een beetje belangstelling voor technologie al een keer is tegenkomen. Wearables zijn inmiddels goed ingeburgerd en je ziet dat iedereen erop inspeelt. Marktleiders zoals Fitbit en Jawbone lijden nu onder de concurrentie van zwaargewichten zoals Apple en hun Apple Watch. 2018 gaat nog een interessant jaar worden voor de wearables-markt, nu al geschat op bijna 6 miljard dollar. Zeker als je ziet hoe grote spelers zoals kledingmerk Under Armour (dat zichzelf het liefst ziet als een technologiebedrijf) zich ook aan wearables wagen. Ik verwacht dat het groeiende succes van wearables gedreven zal worden door verbeteringen in gebruiksgemak. Onhandige apparaatjes met handmatige bediening zullen worden vervangen door een naadloze gebruikerservaring. Door hartslagtrackers in fitnesskleding te integreren, bijvoorbeeld. Maar ook de steeds slimmere sensoren in smartphones zijn hier een voorbeeld van.

Internet of Things

Tegenwoordig is het in veel industrieën zeldzaam om een bedrijf te zien dat geen gebruik maakt van de mogelijkheden van cloud-technologie. Terwijl de fitnessindustrie zich hier aanvankelijk traag aan heeft aangepast, is 2017 een jaar van vooruitgang geweest. Ik verwacht dat deze trend zich zal voortzetten. In het komende jaar zal cloud-based technologie de standaard worden. Je ziet het al in de landen om ons heen: in 2015 was 84 procent van de Britse bedrijven al actief in de cloud. Het is dus goed om te zien dat onze industrie eindelijk een inhaalslag maakt.

Nu de cloud de standaard wordt, verwacht ik dat ook in 2018 grote stappen zullen worden gezet met het aansluiten van apparaten op de cloud - het Internet of Things. De belangrijkste hardware waar clubs mee werken zijn natuurlijk fitnessapparaten, dus het is geweldig om te zien dat de belangrijkste leveranciers zoals Life Fitness, Matrix en Precor allemaal hard werken aan platform-agnostische API-oplossingen om een naadloze ledenervaring mogelijk te maken.

Maar ook andere apparaten worden onderdeel van dit online club-ecosysteem, dankzij ondernemingen als NEO Health, dat geïntegreerde body fat scales en virtuele trainer-applicaties voor coaching en testen aanbiedt.

Bedrijven als Technogym, eGym en Milon zullen hun USP's verliezen dankzij direct geïntegreerde krachtmachines, aangezien in 2018 leverancier-onafhankelijke sensorintegratie voor krachtapparatuur een feit zal worden. Dat wordt een grote ontwikkeling, omdat het clubeigenaren in staat zal stellen hun bestaande offline kit te upgraden naar een technologisch geavanceerde trainingservaring, zonder een grote investering in volledig nieuwe machines te hoeven doen.

Virtuele coaching

Dankzij voortschrijdende technologische ontwikkelingen komen er meer en meer oplossingen op de markt, die persoonlijke coaching geheel of gedeeltelijk vervangen. Steeds meer sportscholen implementeren schaalbare oplossingen voor digitale coaching, zoals Basic-Fit, dat personeelloze sportscholen runt in combinatie met mobiele oplossingen om hun leden te ondersteunen bij trainings- en voedingscoaching.

Daarnaast verwacht ik in 2018 een toename van in-gym kiosk-oplossingen voor virtuele coaching, omdat dergelijke kant-en-klare applicaties een verfijndere klantervaring bieden voor virtual coaching dan het relatief kleine scherm van een smartphone.

Tot slot verwacht ik ook dat videogame-technologie eindelijk een serieus debuut in de fitnessindustrie zal maken. Ik geloof er sterk in dat deze technologie een oplossing kan bieden voor het feit dat de meeste mensen nu eenmaal niet graag trainen, door het implementeren van motiverende en belonende speltechnieken. Dankzij verschillende relatief succesvolle consumentenapplicaties in de afgelopen jaren, zoals de WiiFit en de Microsoft Kinect 3D body tracking camera trainingsspellen, zie je nu ook startups verschijnen die de industrie wakker willen schudden met interessante toepassingen van virtual reality en motiverende technologieën.

Tips om je aan te passen

Het volgen van trends betekent niet dat je de menigte moet te volgen. Wees niet bang om je eigen draai aan dingen te geven. Wat werkt voor één sportschool, werkt misschien niet voor jou. Duik niet blindelings op een trend als het niet helder is hoe het je onderneming en je resultaten zal helpen verbeteren.

Als je nog steeds geen gebruik maakt van technologie om je leden en personeel te ondersteunen, dan zul je nooit optimale resultaten kunnen behalen. Verbeter je ledenretentie én de efficiëntie van je personeel door technologie te integreren in je manier van werken. Je concurrentie doet het namelijk al.

Tenslotte duiken voortdurend nieuwe ontwikkelingen in technologie op. Innovatie is nooit "klaar". Blijf daarom op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in fitness door conferenties te bezoeken of online onderzoek te doen, zodat je een leider kan worden in plaats van een volger. Alleen dan blijft je bedrijf toekomstbestendig. Het is maar goed dat al deze innovatie zo spannend en leuk is!




Hugo Braam is technologie-evangelist in de fitnessbranche en medeoprichter van www.virtuagym.com, leverancier van innovatieve software voor fitnesscentra en Personal Trainers. hugo@virtuagym.com

Edities