Programma's in beeld voor sterkere positionering?

Verschenen in Bodylife nummer 10 2017

Bijna alle fitnesscentra bieden natuurlijk fitness en cardio fitness. Velen bieden daarnaast ook nog groepslessen en voornamelijk de preventie centra bieden naast de reguliere lessen en vrije training ook doelgroep gerichte programma's. Een programma om af te vallen, misschien één voor het begeleiden van diabetes patiënten, of een 'gezonde rug programma'. Steeds meer preventiecentra bieden ook het 'Niet Aangeboden Hersenletsel fitness programma' aan. Toch zie je programma's op weinig websites van sportcentra goed in beeld gebracht, om zodoende deze doelgroepen aan te spreken. Een gemiste kans?

Juist het communiceren van onze expertise is cruciaal in onze positionering ten opzichte van onder andere de low budget centra. Maar ook om gewoonweg duidelijk te maken wat we bieden en wie we zijn. Als een huisarts of praktijkondersteuner door zou willen verwijzen en ze gaan even googelen, dan moeten ze ook in één oogopslag kunnen zien wat er geboden wordt, naast het algemene aanbod van fitness en groepslessen. Ziet men dan alleen de sporten zoals reguliere fitness- en groepslessen, maar geen informatie over de specifieke programma's, dan zal de conclusie zijn dat die programma's niet worden aangeboden.

De low budgets bieden geen programma's maar alleen fitness en vaak groepslessen via virtuele lessen. Wat dat laatste betreft is het ook belangrijk om te vermelden dat je lessen door een live instructeur gegeven worden. Juist door expertise en doelgroep gerichte programma's kan een preventiecentrum zich onderscheiden in de regio.

Niet alleen mogen de programma's duidelijk op de website vermeldt worden, ook mogen ze in het marketing jaarplan opgenomen worden, zodat er regelmatig een social media promotie van geplaatst wordt.

  • Verschijnen er regelmatig intern posters om leden te wijzen op de programma's?
  • Verzorgen de uitvoerders van de programma's regelmatig lezingen?
  • Zijn de programma's ooit bekend gemaakt aan de huisartsen in de regio en andere relevante zorgorganisaties?
  • Worden de posters wel eens in een partner winkelnetwerk opgehangen?

Als we de programma's niet in de 'etalage' leggen dan worden ze ook niet gevonden of afgenomen. Misschien wel leuk om een interview op te nemen met een deelnemer van een programma en dat in de promotie of op de website te gebruiken? De meeste aandacht krijgen filmpjes.

Vaak wordt geroepen dat de zorgsector ons gerust mag accepteren en mensen door mag verwijzen. Wij moeten dan wel duidelijk zijn in wat we exact aanbieden, naast de basis service van fitness en groepslessen. Breng programma's dus duidelijk in beeld voor een sterke positionering.

Voor meer informatie: www.efaa.nl of j.vanheel@efaa.nl

Edities