Positieve wisselwerking tussen Sportclub do-it en MoveToLive

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2015
‘Ondernemen is iets anders dan overleven’

Tekst Pien Koome

Effectieve samenwerking tussen Sportclub do-it en MoveToLive

Voor een fitnesscentrum is een goede positionering cruciaal. Evenals een krachtige identiteit waarmee je richting de klant kunt zorgen voor toegevoegde waarde en je jezelf kunt onderscheiden in een sterk concurrerende markt. Om dit te bereiken moet je als ondernemer kritisch naar je eigen bedrijf durven kijken en waar nodig openstaan voor verandering. Bij Sport & Squashclub do-it in Barneveld lukte het dankzij het ‘partner in business-schap’ met MoveToLive om in korte tijd weer een sterke positie met een eigen signatuur te veroveren.

De open uitstraling en gastvrije ontvangst van eigenaar Marco Kalshoven zijn kenmerkend voor de sfeer bij Sportclub do-it in Barneveld. Sinds hij in 2006 samen met zijn vrouw Patricia aan het roer staat van de fitnessclub aan de Parmentierstraat, is het centrum uitgegroeid tot een begrip in de regio. Maar de recessie, concurrentie op een steenworp afstand en zijn overlevingsstrategie vroegen dagelijks zijn aandacht. Voor Kalshoven reden om samen met professionals van MoveToLive zijn bedrijfsvoering te onderwerpen aan een kritische analyse. “Een goede eye-opener”, blikt hij terug. “Samen met een betrouwbare partner met verstand van zaken je businessplan herzien en gefaseerd veranderingen doorvoeren, was mijn redding. En we hebben de mindset van het personeel herzien. Het was al druk in de club, maar we rendeerden niet. De invalshoek vanuit MoveToLive richtte zich op succesvol ondernemen. Zelf was ik aan het overleven, dat is iets anders dan ondernemen.”

Partner in business

Om vooruitgang te boeken, moet je soms eerst terug naar de basis, stelt business consultant Michael Houët van MoveToLive. In de fitnesswereld levert MoveToLive als partner in business innovatieve fitnessconcepten met marketingondersteuning en training op maat. Vanuit Berlicum worden sportcentra in de Benelux voorzien van cardio- en krachtapparatuur van internationale topmerken. “Onze dienstverlening gaat veel verder dan het leveren van hoogwaardige apparatuur”, legt Houët uit. “Wij bieden een totaalpakket aan ondersteuning en kennis, waarbij niet onze producten uitgangspunt zijn, maar de ondernemer met wie wij een duurzame relatie aan gaan.” Gelijkwaardigheid in het partnerschap is daarbij een belangrijke factor. “We werken samen doelgericht aan een krachtige positionering, die zowel op de korte als lange termijn resulteert in meer rendement. Waar de doorvoering van bedrijfskundige aspecten soms een langere aanlooptijd nodig heeft, kan de inzet van bijv. small group training al snel voordelen opleveren: met weinig extra middelen, een goede promotie en getrainde instructeurs brengt het vernieuwing, motivatie en efficiënter ingezette begeleiding. Dat geeft vertrouwen aan de ondernemer.”

Nieuwe vorm van klantenbinding

Samen met Marco inventariseerde Michael de kansen en valkuilen van het Barneveldse sportcentrum. “Na jaren van evenwichtige groei stagneerde onze omzet”, licht de sportschoolhouder toe. “Enerzijds door de recessie, anderzijds doordat we door zowel concurrentie van een budget- als high-end club onze positie moesten heroveren. De klanten keken kritisch naar ons aanbod en wij moesten toegeven dat we de leden nog wel binnenhaalden, maar dat we hen niet de kwaliteit konden bieden die we eigenlijk voor ogen hadden. Te vaak moesten zij wachten op de toestellen of hadden wij moeite beloftes na te komen.” De specifieke kennis van bedrijfsmatige processen die Michael inbracht, leidde tot een aantal ingrijpende maar doeltreffende veranderingen. “Na inventarisatie maakten we een plan van aanpak op basis van het DNA van de ondernemer. We hebben zijn groei nu kunnen benutten en hebben nieuwe abonnementsvormen geïntroduceerd, met onder andere een prijsverhoging. De introductie van het Octane Cross Circuit en de Cybex Energy Zone maakt dat begeleiding efficiënter wordt ingezet en de cardiozone is volledig vernieuwd. Marco: “We kiezen bewust voor kwaliteit. Enerzijds door de apparatuur, anderzijds door een uitgekiend concept waarbij trainingsmodules, abonnementsvormen en persoonlijke begeleiding van de klant centraal staan.”

Bevlogen professionals

Het afgelopen jaar was ingrijpend voor Kalshoven en zijn sportschool. “De veranderingen waren rigoureus, maar effectief”, meldt hij tevreden.”Inmiddels hebben we een aanzienlijke omzetstijging en voeren we gefaseerd verdere verbeteringen door.” De stimulerende samenwerking tussen beide bevlogen professionals heeft in relatief korte tijd de negatieve spiraal omgeturnd tot een positief resultaat. “Het klikte meteen tussen ons”, stelt Marco. “We spreken dezelfde taal. Alleen dan durf je als ondernemer ook je kwetsbare kant te laten zien. In ons geval heeft dat veel goeds opgeleverd.”

www.movetolive.com en www.sportclubdo-it.nl

De open uitstraling en gastvrije ontvangst van eigenaar Marco Kalshoven zijn kenmerkend voor de sfeer bij Sportclub do-it.

Move to a better gym. MoveToLive

MoveToLive profileert zich steeds nadrukkelijker met haar slogan ‘Move to a better gym’. Een belofte met een duidelijke betekenis: MoveToLive is er voor u als ondernemer. Zij is uw partner in business en biedt ondersteuning die zich uitstrekt van marketing en strategie tot opleiding en financiering. Altijd redenerend vanuit uw situatie, waardoor er ruimte geboden wordt voor groei.

Edities