Nieuwe showroom Mansom Fitfloor

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2011

Voor veel van uw collega’s lijken de gouden jaren voorbij. De ledenaanwas stagneert door minder inschrijvingen en onvermogen om leden te behouden. Daarnaast verdampen de financiële rendementen al jarenlang en is een record aantal fitnessondernemingen inmiddels onder het break-even point beland.

Ondertussen lijken veel ondernemers zich nog steeds niet bewust te zijn van de situatie en hopen op betere tijden.

Waar ligt eigenlijk de oorzaak van de stagnatie? Is het de financiële crisis? Binnen Greinwalder Marketing Services opereren we in 14 Europese landen. Daarbij zien we dat juist in landen die intensief te maken hebben met de financiële crisis, gerichte doorontwikkeling op bestaande concepten erg succesvol blijkt te zijn. In het bijzonder in Spanje en Italië ontstaan innovatieve activiteiten, o.a. rondom de uiterst succesvolle Slim Belly®. Want waarom weer iets nieuws verzinnen als het product functioneert en mensen blij maakt?

Waarom is er binnen de fitnessbranche die onverzadigbare zucht naar altijd maar nieuwe initiatieven? Vraagt de consument hier om? Kijkt u zelf weer uit naar een nieuwe activiteit? Uw team misschien?

Is het niet zo dat u nog veel meer kunt halen uit dat omvangrijke pakket aan service- en bewegingsvormen, waarin u al geïnvesteerd heeft? Stelt u zich eens voor hoe dat in andere bedrijfstakken zou worden opgevat. Neem bijvoorbeeld een autodealer die met enige regelmaat verandert van automerk dat hij vertegenwoordigt. Omdat hij weer eens wat nieuws wil…… Is dat een vertrouwenwekkend signaal naar zijn markt? Een opmaat naar succes? En groei?

Groei: het toverwoord binnen de branche is gevallen. Het lijkt zo vanzelfsprekend voor ondernemers en leveranciers. U denkt nu misschien dat Greinwalder Marketing Services groei als een utopie ziet, als niet meer te realiseren. Niets is minder waar: zeker in economisch mindere tijden worden inventieve ondernemers inventiever en maken optimaal gebruik van de kansen. Daar waar anderen wachten op betere tijden: 10% van de ondernemers laten iets gebeuren, 90% zegt: “wat is er gebeurd?”

Aan u de uitdaging om bij die 10% te behoren! Hoe? Zorgt u er in ieder geval voor dat u alle milestones op weg naar groei bewust aandoet:

1. Definieer groei: Wat wenst u concreet met ‘groei’? Stijging van het ledenaantal is daarbij in de fitnessbranche vaak wens nr. 1, maar er zijn verder groeimogelijkheden op vele vlakken. Wat betekent dit in uw situatie?

2. Waar liggen uw kansen? Welk vrij marktpotentieel is er in uw omgeving? Op welke terreinen scoort u aantoonbaar beter dan uw concurrentie? Voor wie heeft u de concrete oplossing in huis?

3. Wat wil uw gewenste doelgroep: Maak hierbij niet de veel gemaakte fout om voor de doelgroep te gaan redeneren. Bijvoorbeeld: voor een dertiger is het erg lastig om zich te verplaatsen in de wereld van een vijftiger. 15-20 jaar extra levenservaring plaatst mensen nu eenmaal op een ander niveau…

4. Bereid uw team voor op uw gewenste doelgroep: In de praktijk wordt het leeftijdsverschil of verschil qua interessegebieden vaak groter! Heeft uw team voldoende empatisch vermogen om zich oprecht te interesseren in mensen die:

• net zo oud of ouder zijn dan hun eigen ouders,

• niet sportgerelateerde fysieke problemen hebben,

• echt niet gemotiveerd zijn om te sporten maar wel moeten afslanken

• plotseling echt aandacht nodig hebben!

5. Maak een strategisch plan: Dit betekent een langetermijnplan. Om in sporttermen te blijven: bijvoorbeeld een Olympische cyclus van 4 jaar. Hoe gaat u over 4 jaar goud halen? Natuurlijk kunt u onderweg, gedurende de komende jaren met grote regelmaat andere prijzen verdienen!

6. Definieer uw doelen SMART. Omschrijf uw doelen tot groei Specifiek –Meetbaar - Attractief om te behalen – Realistisch – Tijd-gerelateerd.

Zet dit daadwerkelijk ‘zwart op wit’ en deel dit met uw team. Zo weet iedereen binnen uw organisatie wat hen te doen staat en creëert u draagvlak.

7. Effectieve controlling: Bewaak de resultaten van uw plan maandelijks, wekelijks, ja zelfs dagelijks! Zo houdt u altijd mogelijkheid om bij te sturen.

8. Wees duidelijk, communiceer consistent: Realiseert u zich dat u jarenlang ‘fitness’, ‘groepsles’ of ‘sport’ heeft gecommuniceerd en dat hierin bij een nieuwe doelgroep structureel verandering komt. Omdat de gewenste doelgroep op een afwijkende manier benaderd wil worden… Denk aan de ontvanger, niet hoe u de boodschap zelf ervaart: u gooit aas uit voor de vis, niet om er zelf van te eten!.

9. Hou vol! Om goud te halen zult u pieken en dalen beleven. Doorzettingsvermogen is onmisbaar voor een Olympische sporter. Laat u niet van uw stuk brengen en hou vast aan de ingezette strategie.

10.Deel uw succes! Uw team is een essentiële schakel bij het behalen van uw succes. In dit kader: Groei! Betrek hen ook daadwerkelijk bij dit proces en deel uw ervaringen.

Wordt 2011 sowieso uw jaar? Koester dit resultaat dan, want u behoort bij de 10% ondernemers die hun plannen ook daadwerkelijk realiseren: jaar na jaar, onafhankelijk van randvoorwaarden.

Kijkt u echter terug op een minder jaar dan gehoopt? Stop dan met hopen en plan uw succes voor 2012!

groei I business

Arjan van Dorp is Senior Marketing Specialist bij Greinwalder Marketing Services International GmbH. Mede aan de hand van bewezen effectieve campagnes als ‘Internationaal Fitheidsonderzoek’, ‘Afslankduel’, ‘Hoe fit is Nederland’, Vitaalsysteem/Fit Garant Plan’, Slim Belly® en Slim Legs® , realiseert Greinwalder Marketing Services al jaren achtereen groei bij haar klanten.

Wilt u reageren: bel 0180-635229 of mail naar

arjan.van.dorp@greinwalder.com

body•LIFE 8I2011 I

I body•LIFE 8I 2011

Revolutionaire dans-fitness schoen

Zumba® Fitness breidt haar Zumbawear® -collectie uit met de Z-Top sneaker. Vanaf 1 november is hij te koop in twee kleurstellingen, Black en Gray.

De Z-Top sneaker geeft nog meer steun door de ‘verscholen wig’ aan de binnenzijde van de schoen en de klittenband sluiting over de voet. Boven de hiel zit een tunnel met een schoenveter waardoor de enkel ook meer steun krijgt. Tevens geeft de zachte ‘sok voering’ extra steun en de ultralichte en ademende stof een lichtgewicht gevoel. Zowel de grijze als zwarte zool geeft niet af op de vloer, wat erg praktisch is in sportzalen. Het mooie slanke model van de Z-Top, uitgevoerd in leer, is niet alleen geschikt voor op de dansvloer maar zeker ook daarbuiten.

De herfstcollectie met mooie velours kleding-stukken is nu verkrijgbaar in de webshop op www.zumbanederland.nl. De Zumbawear® collectie zal ieder seizoen met nieuwe items worden aangevuld.

MULTITRAX terug in NL

De fitnessmuziekaanbieder MULTITRAX uit de UK is weer in beeld in Nederland. MULTITRAX is een samenwerking aangegaan met TRAIN THE TRAINERS en via die weg ook gemakkelijk te bestellen. MULTITRAX staat bekend om zijn ruime assortiment (groeps)fitness cd’s en dvd’s. De cd’s van MULTITRAX zijn wereldwijd erg populair en hebben voor elk fitnessgenre ruime keus. Ook zijn de laatste hits altijd snel verwerkt en is er een ruime keuze uit thema-cd’s.

Cursisten van TRAIN THE TRAINERS ontvangen gratis cd’s bij het volgen van een opleiding.

NEWS

Actueel nieuws

Waardecheque voor Dutchypuppy Foundation

Het promotieteam van Skechers was aanwezig tijdens de Dutchypuppy Dogwalk 2011 op het strand van Scheveningen. Hier werd tevens een cheque ter waarde van 1.000 Euro namens Skechers overhandigd aan Bridget Maasland, initiator van de Dutchypuppy Foundation. De opbrengst van deze Dogwalk komt ten goede aan een project in Bosnië, waar de Stichting Dierenopvang Bosnië enorm goed werk verricht.

 

Daarnaast hebben de meiden van het Skechers promotieteam meegelopen tijdens de walk en de deelnemers verrast met leuke goodies zoals stappentellers en bidons. Ook dit jaar waren er weer enkele BN’ers aanwezig zoals Loretta Schrijver en Sandor Jansen.

 

Skechers is niet voor niks het 3e schoenmerk wereldwijd en heeft voor elk individu een paar schoenen in haar collectie, van fitness tot lifestyle. Aan evenementen zoals de Dutchypuppy Dogwalk hecht Skechers veel waarde vanwege de charitatieve insteek.

 

Kijk voor meer informatie op: www.nl.skechers.com.

Kilo’s vliegen eraf

Het nieuwe afslankboek ‘Het geheim van slanke mensen’ is binnen 3 maanden toe aan de tweede druk. De eerste 2.500 exemplaren gingen als warme broodjes over de (digitale) toonbank. De tweede druk is vanaf 9 september overal verkrijgbaar.

 

Met de onthulling van Het geheim van slanke mensen benadert Kosters afvallen vanuit een hele andere invalshoek. Blijvend afvallen draait volgens Kosters om een nieuwe manier van denken. De manier van denken van slanke mensen welteverstaan. Afvallen gaat niet over afzien, moeten en niet mogen. Alles mag! Het motto in het boek is: je eet wat je wilt en je wilt niet langer te veel eten. Je ontdekt hoe te veel eten eigenlijk werkt in je hoofd én hoe je dat verandert. De insteek is heel positief, met humor. De aanpak is zelfbewust en eigentijds; het gaat uit van je eigen kracht. Afvallen is gewoon leuk! Gemiddeld vallen deelnemers meer dan 6 kilo af in 8 weken.

De natuur op haar lekkerst

Wie op vakantie is geweest in Sicilië kent ‘Latte di Mandorla’. Deze heerlijke plantaardige amandeldrank, gemaakt van Zuid-Europese amandelen, kun je daar in ieder barretje bestellen. Men noemt het daar ook wel een fluweelzachte lekkernij. Provamel brengt het aroma van het zuiden nu naar Nederland met de introductie van haar nieuwe Provamel Amandeldrank.

De Amandeldrank van Provamel is 100% plantaardig en dus zuivelvrij. De drank wordt gezoet met natuurlijke agave siroop en kent geen lactose en cholesterol. De milde drank is gemaakt van Zuid-Europese amandelen die arm zijn aan verzadigde vetten maar rijk aan mineralen. De nieuwe Amandeldrank is tevens glutenvrij. Het drankje dankt haar populariteit mede aan de frisse en milde romige smaak waardoor het tevens een prima alternatief is voor mensen die allergisch zijn voor melkproducten.

Vanwege het gezonde en natuurlijke karakter en de relatief weinig calorieën, past het ook in een dieet.

70% minder vet

Weight Care Snack is een heerlijk krokant tussendoortje. Lekker licht en hartig. Eén zakje bevat ongeveer 95 calorieën. Dat is 30% minder calorieën dan reguliere chips. Dit komt doordat er 70% minder vet in zit dan in reguliere chips. Eén zakje bevat 25 gram chips en kan op die manier prima als verantwoord tussendoortje gebruikt worden. De Weight Care Snack is verkrijgbaar in de smaken Zeezout en Paprika.

Naast het verlaagde caloriegehalte levert Snack ook veel vezels en eiwitten. Voedingsvezels staan erom bekend een extra verzadigend gevoel te geven en dragen bij aan een goede darmwerking. Eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw en het behoud van spieren tijdens het afvallen. Ook helpen eiwitten, in combinatie met veel vocht, je huid in goede conditie te houden.

Weight Care Snack is verkrijgbaar in de supermarkt en bij de drogist. Kijk voor meer informatie op

www.weightcare.nl.

Verminder buikomvang

De nieuwste technologie van UltraForm gaat de strijd aan met ongewenste vetrolletjes op de buik, maar ook op heupen en bovenbenen, de zogenaamde rijbroek. De methode werkt zonder operatie, zonder herstelperiode en zonder honger. Het geeft een mooi, blijvend resultaat. Een UltraForm behandeling duurt ongeveer een uur. De behandeling is pijnloos. Men kan direct na de behandeling de dagelijkse bezigheden hervatten.

Deze nieuwe methode verwijdert vet met behulp van geluidsgolven. Het ultrageluid vernietigt selectief de vetcellen, waarna het lichaam zelf het vet afvoert.

Dit geschiedt via het natuurlijke proces. Dus zonder chirurgische ingreep, zonder beschadiging van het omliggende weefsel, zonder pijn, zonder herstelperiode, zonder narcose en zonder operatie. Na één behandeling verliest men gemiddeld twee tot drie centimeter in lichaamsomtrek. De praktijk van Ultraform bevindt zich in Baexem, Noord-Limburg.

Voor een gerichte aanpak en herstel van de lichaamscontouren kan men een afspraak maken met Ultraform:

0475-440339 of info@ultraform.nl.

nieuws I wellness & health

body•LIFE 8 I 2011 I

I body•LIFE 8I2011

Diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas… Welke rol is weggelegd voor de fitnessbranche?

De cijfers

• In totaal zijn er in Nederland zo'n miljoen mensen met diabetes. Negen op de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2. Jaarlijks horen 71.000 Nederlanders dat ze diabetes hebben en als het zo doorgaat, zullen in 2025 ruim 1,3 miljoen Nederlanders de diagnose diabetes hebben. (Bron: Diabetesfonds)

• Zo’n 1 miljoen mensen in Nederland hebben hart- en vaatziekten. Dagelijks sterven hieraan 108 mensen. (Bron: Hartstichting)

• Het percentage mensen met overgewicht is tussen 1981 en 2009 gestegen van 33,3% naar 47,2%. (Bron: CBS, 2010)

Kosten voor de maatschappij

Mensen met diabetes II, een voorstadium daarvan of een erfelijk verhoogde kans zijn een belangrijke doelgroep voor preventieve gezondheidsbegeleiding. Hetzelfde geldt voor overgewicht of zelfs al obesitas. Ook mensen met hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten in de familie vormen een doelgroep voor preventieve begeleiding. Beginnende klachten kunnen worden teruggebracht, maar ook wanneer er nog geen symptomen zijn, kan preventie veel winst opleveren. Het leven met diabetes brengt zo’n €10.000 per jaar aan medische kosten met zich mee tegenover €2000 voor iemand zonder suikerziekte. De sociaaleconomische gevolgen van overgewicht in Nederland: zo’n 500 miljoen aan directe kosten, 2 miljard aan indirecte kosten (Bron: Prof. Willem van Mechelen, Fitspiration). Een hart- en vaatpatiënt kost per dag €271,- en de kosten voor productiviteitsverlies door hart- en vaatziekten bedragen 2 miljard en de informele zorg voor hart- en vaatpatiënten kost zo’n 1,5 miljard (Bron: EHN, 2008).

Voorkomen, beter

dan genezen

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat wanneer mensen hun ongezonde levensstijl aanpassen of verbeteren, de gezondheidsproblemen niet alleen verminderen maar dat welvaartsziekten kunnen worden voorkomen. Op het preventieve vlak ligt een enorme markt open voor de fitnessbranche. Een indicatie van de grootte van deze doelgroep die in aanmerking komt voor preventieve begeleiding: in Nederland leven ruim één miljoen volwassenen tussen de 30 en 70 jaar die, gezien hun huidige levensstijl een vergrote kans hebben op overgewicht of zelfs obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes.

Combinatie van factoren

Binnen preventieve begeleiding is het belangrijk om naar meerdere factoren te kijken. De beste resultaten worden behaald als men een begeleidingstraject in gaat waarbinnen aandacht is voor zowel gezonde voeding als voor lichaamsbeweging, maar ook educatie, motivatie, bewustwording en gedrag. Veel mensen proberen zelf regelmatig wat aan hun gezondheid te doen. De momenten waarop ze hiermee starten zijn bijvoorbeeld januari (de bekende goede voornemens) en de periode na de zomervakantie (men wil van de ‘vakantiesouvenirs’ af). Hoe sterk de motivatie ook is op het moment van starten, de kans dat deze pogingen mislukken is groot. Redenen: geen duidelijk, concreet omschreven doel, de verkeerde methode, geen stok achter de deur. Pogingen op de korte termijn leveren soms nog wel eens snelle resultaten, die vaak snel ook weer teniet gedaan zijn, wanneer ‘het normale leven’ weer wordt opgepakt. Blijvende resultaten behalen is alleen mogelijk wanneer men bereid is aanpassingen voor een langere termijn door te voeren in het dagelijks leven én men daarin goed, intensief en persoonlijk wordt begeleid. Doel op de lange termijn: klachten verminderen, de kwaliteit van leven verbeteren én het voorkomen van (welvaarts)ziekten.

Resultaatgerichte doelgroepprogramma’s

Voor veel mensen blijkt het moeilijk om zich voor een langere periode aan de algemeen geldende gezondheidsregels te houden. Een korte periode iets aanpassen in je leven lukt de meeste mensen wel op basis van wilskracht. Een gedragsverandering op de lange termijn vergt echter meer inspanningen, meer begeleiding én meer inzicht. Daarnaast zullen mensen altijd afwegingen maken voor zichzelf: wat levert het me op en wat moet ik ervoor laten? Ook bepaalt het besef van de risico’s in de toekomst of men klaar is de stap naar een gezonder leven te zetten. Vaak is het moeilijk om gedrag aan te passen wanneer men de gevolgen ervan (nog) niet ervaart. Op het moment dat de eerste klachten ontstaan, of wanneer men in de directe omgeving wordt geconfronteerd met gezondheidsgevolgen en/of ziekten wordt de ernst van de situatie ineens een stuk duidelijker.

Fitnesscentra als levensstijlbegeleiders

Voor fitnesscentra is een mooie rol weggelegd om expertise te verwerken in speciale doelgroepprogramma’s. Het samenstellen van een specifiek programma, waarin meerdere vormen van begeleiding zijn opgenomen, kan nieuwe doelgroepen aanspreken. Denk dan aan speciale programma’s voor onder andere de doelgroep diabetici, de doelgroep mensen met (ernstig) overgewicht of de doelgroep hart- en vaatziekten. Belangrijk is om deze doelgroepen niet alleen te laten bewegen, maar ook te begeleiden op het gebied van gezonde voeding. Daarnaast is aandacht voor educatie en bewustwording van groot belang. Noodzakelijk is dat men beseft wat de risico’s op langere termijn zijn en dat men de ernst van de situatie inziet. Combineer begeleidingstrajecten met informatiebijeenkomsten door specialisten, bied workshops over gedragsverandering met behulp van psychologen of coaches. Zoek samenwerking met huisartsen, fysiotherapeuten en ziekenhuis. Maar ga ook eens praten op basisschool of voortgezet onderwijs, bij verenigingen of bij ouderenbonden. Als mensen uit deze specifieke doelgroepen niet uit zichzelf de weg vinden naar het fitnesscentrum, trek er dan zelf op uit om hen te benaderen en zorg dat er een duidelijk begeleidingsplan klaarligt voor de geïnteresseerden die u op uw zoektocht tegenkomt.

De cijfers liegen er niet om. (Welvaarts)ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en mensen met obesitas komen steeds meer voor. Bovendien vergrijst onze bevolking. Dit alles gaat de komende jaren een steeds grotere druk leggen op de gezondheidszorg én onze maatschappij. Wat kan de fitnessbranche betekenen op dit vlak? Op het gebied van preventie is nog veel winst te behalen!

De cijfers

• In totaal zijn er in Nederland zo'n miljoen mensen met diabetes. Negen op de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2. Jaarlijks horen 71.000 Nederlanders dat ze diabetes hebben en als het zo doorgaat, zullen in 2025 ruim 1,3 miljoen Nederlanders de diagnose diabetes hebben. (Bron: Diabetesfonds)

• Zo’n 1 miljoen mensen in Nederland hebben hart- en vaatziekten. Dagelijks sterven hieraan 108 mensen. (Bron: Hartstichting)

• Het percentage mensen met overgewicht is tussen 1981 en 2009 gestegen van 33,3% naar 47,2%. (Bron: CBS, 2010)

Kosten voor de maatschappij

Mensen met diabetes II, een voorstadium daarvan of een erfelijk verhoogde kans zijn een belangrijke doelgroep voor preventieve gezondheidsbegeleiding. Hetzelfde geldt voor overgewicht of zelfs al obesitas. Ook mensen met hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten in de familie vormen een doelgroep voor preventieve begeleiding. Beginnende klachten kunnen worden teruggebracht, maar ook wanneer er nog geen symptomen zijn, kan preventie veel winst opleveren. Het leven met diabetes brengt zo’n €10.000 per jaar aan medische kosten met zich mee tegenover €2000 voor iemand zonder suikerziekte. De sociaaleconomische gevolgen van overgewicht in Nederland: zo’n 500 miljoen aan directe kosten, 2 miljard aan indirecte kosten (Bron: Prof. Willem van Mechelen, Fitspiration). Een hart- en vaatpatiënt kost per dag €271,- en de kosten voor productiviteitsverlies door hart- en vaatziekten bedragen 2 miljard en de informele zorg voor hart- en vaatpatiënten kost zo’n 1,5 miljard (Bron: EHN, 2008).

Voorkomen, beter

dan genezen

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat wanneer mensen hun ongezonde levensstijl aanpassen of verbeteren, de gezondheidsproblemen niet alleen verminderen maar dat welvaartsziekten kunnen worden voorkomen. Op het preventieve vlak ligt een enorme markt open voor de fitnessbranche. Een indicatie van de grootte van deze doelgroep die in aanmerking komt voor preventieve begeleiding: in Nederland leven ruim één miljoen volwassenen tussen de 30 en 70 jaar die, gezien hun huidige levensstijl een vergrote kans hebben op overgewicht of zelfs obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes.

Combinatie van factoren

Binnen preventieve begeleiding is het belangrijk om naar meerdere factoren te kijken. De beste resultaten worden behaald als men een begeleidingstraject in gaat waarbinnen aandacht is voor zowel gezonde voeding als voor lichaamsbeweging, maar ook educatie, motivatie, bewustwording en gedrag. Veel mensen proberen zelf regelmatig wat aan hun gezondheid te doen. De momenten waarop ze hiermee starten zijn bijvoorbeeld januari (de bekende goede voornemens) en de periode na de zomervakantie (men wil van de ‘vakantiesouvenirs’ af). Hoe sterk de motivatie ook is op het moment van starten, de kans dat deze pogingen mislukken is groot. Redenen: geen duidelijk, concreet omschreven doel, de verkeerde methode, geen stok achter de deur. Pogingen op de korte termijn leveren soms nog wel eens snelle resultaten, die vaak snel ook weer teniet gedaan zijn, wanneer ‘het normale leven’ weer wordt opgepakt. Blijvende resultaten behalen is alleen mogelijk wanneer men bereid is aanpassingen voor een langere termijn door te voeren in het dagelijks leven én men daarin goed, intensief en persoonlijk wordt begeleid. Doel op de lange termijn: klachten verminderen, de kwaliteit van leven verbeteren én het voorkomen van (welvaarts)ziekten.

Resultaatgerichte doelgroepprogramma’s

Voor veel mensen blijkt het moeilijk om zich voor een langere periode aan de algemeen geldende gezondheidsregels te houden. Een korte periode iets aanpassen in je leven lukt de meeste mensen wel op basis van wilskracht. Een gedragsverandering op de lange termijn vergt echter meer inspanningen, meer begeleiding én meer inzicht. Daarnaast zullen mensen altijd afwegingen maken voor zichzelf: wat levert het me op en wat moet ik ervoor laten? Ook bepaalt het besef van de risico’s in de toekomst of men klaar is de stap naar een gezonder leven te zetten. Vaak is het moeilijk om gedrag aan te passen wanneer men de gevolgen ervan (nog) niet ervaart. Op het moment dat de eerste klachten ontstaan, of wanneer men in de directe omgeving wordt geconfronteerd met gezondheidsgevolgen en/of ziekten wordt de ernst van de situatie ineens een stuk duidelijker.

Fitnesscentra als levensstijlbegeleiders

Voor fitnesscentra is een mooie rol weggelegd om expertise te verwerken in speciale doelgroepprogramma’s. Het samenstellen van een specifiek programma, waarin meerdere vormen van begeleiding zijn opgenomen, kan nieuwe doelgroepen aanspreken. Denk dan aan speciale programma’s voor onder andere de doelgroep diabetici, de doelgroep mensen met (ernstig) overgewicht of de doelgroep hart- en vaatziekten. Belangrijk is om deze doelgroepen niet alleen te laten bewegen, maar ook te begeleiden op het gebied van gezonde voeding. Daarnaast is aandacht voor educatie en bewustwording van groot belang. Noodzakelijk is dat men beseft wat de risico’s op langere termijn zijn en dat men de ernst van de situatie inziet. Combineer begeleidingstrajecten met informatiebijeenkomsten door specialisten, bied workshops over gedragsverandering met behulp van psychologen of coaches. Zoek samenwerking met huisartsen, fysiotherapeuten en ziekenhuis. Maar ga ook eens praten op basisschool of voortgezet onderwijs, bij verenigingen of bij ouderenbonden. Als mensen uit deze specifieke doelgroepen niet uit zichzelf de weg vinden naar het fitnesscentrum, trek er dan zelf op uit om hen te benaderen en zorg dat er een duidelijk begeleidingsplan klaarligt voor de geïnteresseerden die u op uw zoektocht tegenkomt.

preventie I wellness & health

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl,

het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

Slim Belly deelnemer

Iedereen kent de slogan wel: ‘Twee ons groente, twee stuks fruit’. Als we deze kreet ter harte nemen en inderdaad elke dag deze hoeveelheden gezonde voeding tot ons nemen, dan zijn we goed bezig. In Duitsland zijn ze nog strenger: daar raden ze aan, 5 van dergelijke voedingsmiddelen te nuttigen. De campagne heet daar dan ook ‘5 am Tag’.

Fruitige snacks zorgen voor prestatiebehoud

Zoals we van onze oosterburen mogen verwachten, houden ze ook regelmatig onderzoeken om hun stellingen te bekrachtigen. Onlangs werden de resultaten bekend

gemaakt van het onderzoek “So is(s)t

Deutschland 2011“. Wat voor Duitsland geldt, geldt in de meeste gevallen ook voor ons als Nederlanders.

Kleinigheid

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat vandaag de dag voor meer dan de helft van de 20- tot 29-jarigen en voor 40 procent van de 30- tot 44-jarigen regelmatige maaltijden tot het verleden behoren. De trend duidt op een loslaten van het regelmatig en op vaste tijden eten. Men neemt steeds vaker een kleinigheid tussendoor. Maar hoe kun je dan toch nog tot een uitgebalanceerd voedingspatroon komen? Hoe krijg je het als werkgever voor elkaar om ‘gezonde’ snacks op de werkplek te krijgen?

De opmars van de

verse tussenmaaltijd

Uit de praktijk blijkt dat een uitgebalanceerd dieet, waartoe volgens onze Duitse onderzoekers dagelijks vijf porties fruit en groente behoren, concentratieverlies en prestatiedips kan voorkomen. Niets nieuws, zult u zeggen, en dat klopt: die boodschap wordt al langer verspreid. Sinds 2009 is (in Duitsland) het gedeelte van de bevolking dat een goed eetpatroon van groot belang vindt, gestegen van 63 naar 69 procent.

Het doel van de ‘5 am Tag’-campagne is dat het concept van die vijf groente- en fruiteenheden per dag vast onderdeel gaat uitmaken van de gezondheidsbevorderende maatregelen die organisaties voor hun medewerkers invoeren. En daar hebben ze succes mee: bij steeds meer grotere bedrijven worden veel vaker fruit en groente aangeboden, niet alleen in de kantine of het bedrijfsrestaurant, maar ook dichtbij de werkplek, bijvoorbeeld in de koffiecorner.

Kleine en middelgrote ondernemingen hebben vaak geen echt bedrijfsrestaurant, hoogstens een kleine kantine. Toch vindt ook in die categorie van bedrijven een omslag plaats. Zo lopen in Denemarken en in ons eigen landje met veel succes al enkele programma’s op dit gebied en volgt ook Duitsland. In de meeste gevallen zijn de werkgevers wel bereid, deze projecten mede te financieren. Een gezondere voeding heeft immers een positief effect op het welbevinden van de werknemer – en op de werksfeer. Op veel plekken zijn de veranderingen ten goede al merkbaar aan de vergadertafels en spreekkamers. De koekjes en zoetigheden zijn vervangen door fruit en salades.

Verse kost houdt de geest scherp

Een uitgebalanceerd dieet – dus zowel verantwoord eten als drinken – houdt de mens scherp: concentratieverlies en prestatiedips worden voorkomen. Maar daarnaast zorgt een goede selectie van de voeding voor een versterking van het immuunsysteem en houdt – zeker in combinatie met voldoende beweging – het lichaam fit. Daarom is voorlichting ook zo belangrijk, ook en misschien wel met name bij bedrijven.

catering I wellness & health

Edities