De VES richt vizier op kwaliteit

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2011

I body•LIFE 7I2011

Death of Personal Training?!

In de afgelopen 15 jaar heb ik een heleboel zien veranderen in het fitnessgebeuren in de Verenigde Staten. Nu lopen de VS naar mijn mening toch nog altijd iets voor in de fitnesswereld wat betreft trends, dus zijn de veranderingen hier een leidraad voor wat er in Nederland mogelijk nog komen gaat. Waar je een 8-tal jaren geleden hier in de fitnesscentra nog overladen werd met groepslessen en nieuwigheden op het gebied van cardio, lijkt er in de laatste 2 jaren een sterke versobering van het aanbod op te treden.

Op het gebied van groepslessen bijvoorbeeld, lijkt er heel veel veranderd. Vroeger waren er echt ieder uur van de dag lessen, de instructeurs volgden elkaar op en de lessen varieerden van aerobics, kickboxen, buik, billen en benen, tot vechttrainingen en de nieuwste trends op het gebied van groepstrainingen. De laatste jaren is dat echter op alle fronten verminderd. Je ziet niet alleen slechts groepslessen in het midden van de ochtend en aan het begin van de avond, maar ze hebben ook een heel andere opbouw. Nu bestaan de lessen in de ochtend vooral uit yogalessen en de avondlessen uit een mix van conditie- en krachttrainingen. Vroeger zaten de lessen bomvol en moest je je soms zelfs inschrijven voor een les. Tegenwoordig zijn het meestal kleinere groepjes van 15 tot hooguit 20 personen. Nog steeds zijn het wel voornamelijk dames die meedoen en is ook de instructeur bijna altijd vrouwelijk.

Op het gebied van cardio komen er maar weinig nieuwe soorten cardio-appartuur bij. De cardio-afdeling neemt procentueel wel het grootste deel van het vloeroppervlak voor zijn rekening, maar varieert slechts in verschillende versies van lopen, fietsen, traplopen en crosstrainen.

Nog een verschil dat ons opvalt is de Personal Trainers. Alhoewel de economie hier zijn stempel heeft gezet op het uitgavenpatroon van de gemiddelde Amerikaan, zijn de prijzen voor Personal Training vrijwel gelijk gebleven. 5 jaar geleden kon je voor $50,- een 50 minuten sessie inkopen bij een Personal Trainer en dat is nu nog steeds zo. Maar waar je toen voor een gastabonnement bij een fitnesscentrum $100,- moest betalen, ben je nu maar $25,- kwijt. Dus het verschil tussen abonnement en Personal Training is veel groter geworden en is Personal Training relatief veel duurder. Betekent dat nu dat mensen een groter budget hebben voor Personal Training? Nee. We zien namelijk een sterke daling in het aantal trainingssessies dat men afneemt bij een Personal Trainer. Degenen die nu een trainingssessie plannen, gaan meestal aan de slag met krachttraining, trainen met losse gewichten en met trainen op 3-dimensionale apparatuur. Het doel voor de meeste mensen is nu namelijk het aanleren van een nieuwe routine of trainingsvorm. Ze roepen dus incidenteel de hulp van een Personal Trainer in om nieuwe input te krijgen voor trainingsmogelijkheden.

Dat is de verandering voor de klant, maar wat betekent dat voor de Personal Trainer zelf? Jarenlang was de Personal Trainer iemand die de klanten bijstond tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Je werd aangemoedigd en hij of zij zorgde ervoor dat je niet stopte bij 8 herhalingen maar doorging tot de volledige 12 herhalingen. Nu wordt er kennis verwacht van de Personal Trainer, kennis ten aanzien van het bereiken van doelstellingen op een uitdagende manier. Het blijkt dat klanten op zoek zijn naar een lange termijn doel. Zoals je om je heen merkt, denkt men hier samen met de klant na over de vraag; “Wat wil ik kunnen over 1, 3 of misschien wel 5 jaar?” Als deze doelstelling geformuleerd is gaat de Personal Trainer samen met de klant een plan opstellen om die doelstelling te realiseren en gaat de klant het plan uitvoeren.

Dus een goede intake doet ook hier steeds meer haar intrede. Wat kan een klant en waar wil zij naar toe? Hoe ga jij dat als Personal Trainer aanpakken? Dat vraagt kennis, een enorm scala aan oefeningen en trainingsmanieren en vooral passie voor de individuele klant. Anders kan die klant die $50,- heus wel ergens anders voor gebruiken. Dus Personal Training maakt hier een heuse kwaliteitsverandering door. Degene die blijft steken in zijn oude rol van het tellen van het aantal herhalingen zal van een koude kermis thuiskomen en een zekere dood sterven in deze business. Maar voor degenen die kwalitatief goed opgeleid zijn en een passie hebben voor hun klant en hun doelstellingen, staat de deur voor een goede carrière wijd open. Een rol als Personal Trainer waarbij de klant op een hoger plan kan tillen zonder te hoeven babysitten? Het lijkt me een prachtige uitdaging!

Gedurende de afgelopen 6 weken spendeerde ik ongeveer 5 dagen per week een aantal uren in een fitnesscentrum. Dit keer niet als eigenaar/instructeur maar als klant. En dan kun je ook eens van de andere kant kijken hoe het een en ander reilt en zeilt in zo’n organisatie als die van jezelf en ervaren hoe dat overkomt op jezelf als klant. Want wij dienstverleners doen ons werk altijd met de meest goede bedoelingen en zijn terecht overtuigd van het effect en voordeel van onze hulp. Maar hoe ervaart de klant onze diensten? Waar zitten zij op te wachten, en wat vinden zij belangrijk in hun streven naar een gezonder, blijer en meer tevreden bestaan?

personal training I business

Lilian Rijfkogel, C.E.A.S., L.P.T., Artros Bewegings-centrum: Bewegen is goed; Goed bewegen is beter

body•LIFE 7I2011 I

Edities