Dit zijn de groeimarkten voor budgetclubs

Verschenen in Bodylife nummer 5 2023
Afgelopen zomer passeerde Basic-Fit de grens van 1300 clubs en in september opende Basic-Fit 22 clubs op één dag in Spanje (wat het totaal op ruim 130 clubs op het Iberisch schiereiland brengt). Basic-Fit is van plan om fitness nog toegankelijker te maken in Spanje, en er zijn grootse plannen om het aantal clubs in Frankrijk (nu 750) te gaan verdubbelen.

Tekst: Hans Muench
 
In Nederland was de belangrijkste concurrent van Basic-Fit Fit for Free, met 115 clubs op hun hoogtepunt. In 2023 werden die clubs omgedoopt tot Sport City. Veel van hun clubs kregen een facelift. De prijzen zijn gestegen naar ruim € 35,- per maand, omdat ze hebben besloten afstand te doen van het concurreren op de laagste prijs, een oorlog gewonnen door Basic-Fit.
 
Na de pandemie hebben de meeste clubs hun prijzen inderdaad verhoogd. Basic-Fit doet er alles aan om de lidmaatschapskosten laag te houden. De fitnessketen verwacht over 2023 een verdere geleidelijke stijging van de gemiddelde omzet per lid per maand, door het aanbieden van producten en diensten met toegevoegde waarde. Ze bieden zelfs persoonlijke online training aan (€ 8,- meer per week) en een premium optie van € 49,95 per maand, inclusief een indoorfiets voor thuisgebruik.
 
Duitsland
Hun volgende belangrijkste groeimarkt waarop Basic-Fit zich richt, is Duitsland: zij hebben zich ten doel gesteld 600 clubs op de thuismarkt van McFit (Rainer Schaller Group) te bereiken. In Hamburg opende in oktober de nieuwste club van Basic-Fit. Hun openingsbod bedraagt ??€ 14,99 per 4 weken gedurende de looptijd van het contract van de leden die lid worden. Er zijn ruim 60 huurcontracten getekend voor nieuwe locaties die eind 2024 in Duitsland moeten worden gebouwd.
 
“Goedkoop is niet voor iedereen de oplossing”, aldus Ralf Capalan, die voor de respectievelijke nationale verenigingen het jaarlijkse onderzoek naar de Duitse en Zwitserse markt uitvoert. “Mensen hebben oplossingen nodig voor hun behoeften, niet noodzakelijkerwijs de laagste prijs”, aldus Capalan tijdens het Schweizerabend-evenement in Zürich op 22 september.
 
Duitsland is de thuismarkt van McFit (Rainer Schaller Group), een zeer competitieve markt in de budgetcategorie. SmileX, Fitness Polizei, Jumpers en Fit Star zijn enkele van de toonaangevende merken.
 
McFit bezuinigt na de tragische dood van oprichter Rainer Schaller bij een vliegtuigongeluk voor de kust van Costa Rica in 2022. Na het tragische overlijden richt RSG Group zich nu vooral op haar kernactiviteiten met haar merken McFit (prijzen vanaf € 24,95 per maand), JOHN REED (Fitness Music Clubs) en Gold's Gym (bijna 600 locaties, voornamelijk franchise). De definitie van “lage kosten” lag traditioneel onder de € 30,- per maand. Ook de Spaanse “municipales” hebben hun prijzen aangepast en liggen nu vaak ook boven die € 30,- drempel.


Club om de hoek
Het ‘club om de hoek’-model groeit ook, waarbij gemak voor een hogere prijs gaat dan HVLC-clubs (high volume, low cost). Merken als Anytime Fitness, Snap Fitness of het nieuwe Next Door in Keulen hebben prijzen rond de € 35-40 per maand.
 
De “democratisering van fitness” betekent dat bijna iedereen het zich nu kan veroorloven om aan fitness te doen, vooral met de groei van hoogwaardige online aanbiedingen. De Covid-pandemie zorgde voor een piek in steeds aantrekkelijkere aanbiedingen. Clubs sprongen snel aan boord om videogroepslessen (live en opgenomen) online aan te bieden, velen bieden nog steeds digitale aanbiedingen aan.
 
Keep Cool in Frankrijk gaat nog een stap verder: ze gaan verder dan hun traditionele lidmaatschapsaanbod (€ 39,95/maand) met een “Fremium”-model. Dit gratis lidmaatschap maakt volledig gebruik van hun app mogelijk, evenals één bezoek per maand aan een van hun ongeveer 300 clubs. Keep Cool heeft de toestemming van de Fremium-leden om hen informatie en aanbiedingen te sturen. Met een conversie naar volledig lidmaatschap van ruim 20% is dit voor hen een aantrekkelijk instrument.
 
Een interessant onderzoek in Groot-Brittannië door het tijdschrift Health Club Management richtte zich op de bevolking die hun fitnesslidmaatschap behoudt, ook al maken ze er geen gebruik van. Vanaf € 9,95 per maand wordt een lidmaatschap bij Planet Fitness voor sommige mensen jarenlang niet opgezegd omdat “ze het wel kunnen gebruiken”. Ik herinner me een Uber-chauffeur in San Diego die me vertelde dat hij zijn lidmaatschap al tien maanden niet heeft gebruikt, maar geen plannen heeft om het op te zeggen.
 
Dit is niet anders dan in andere sectoren, waar je “betaalt met je gegevens”. Er zijn talloze voorbeelden van gratis onlinediensten met advertenties (of een maandelijks bedrag om deze te verwijderen).
 
Groeimarkten
In Portugal heeft de Solinca Group Solinca Light en een budgetsubmerk genaamd Element opgericht, die beide snel groeien. Omdat de groep ook supermarkten bezit, doen ze bovendien aan cross-market: 25% van het lidmaatschap van € 40,- wordt als tegoed gegeven om te gebruiken in hun voedingswinkels. De supermarkten brengen de clubs ook op de markt.
 
Fitness World in Denemarken (nu onderdeel van de Pure Gym-groep) heeft 50% van alle leden op hun thuismarkt. Ze breidden door overname uit naar Polen, maar hebben de clubs een paar jaar geleden afgestoten.
 
Planet Fitness (VS en Canada) is nog steeds de grootste HVLC-operator. Ze hebben hun zinnen gezet op toekomstige groei in het Midden-Oosten en andere markten, maar dit verloopt traag. CEO Chris Rondeau werd in september abrupt ontslagen omdat hun internationale groei te traag was voor hun bestuur en aandeelhouders.
 
Een interessant onderzoek in Groot-Brittannië door het tijdschrift Health Club Management richtte zich op de bevolking die hun fitnesslidmaatschap behoudt, ook al maken ze er geen gebruik van. Vanaf € 9,95 per maand wordt een lidmaatschap bij Planet Fitness voor sommige mensen jarenlang niet opgezegd omdat “ze het wel kunnen gebruiken”. Ik herinner me een Uber-chauffeur in San Diego die me vertelde dat hij zijn lidmaatschap al tien maanden niet heeft gebruikt, maar geen plannen heeft om het op te zeggen.
 
De ‘race naar de bodem’ wat betreft de prijs voor fitnesslidmaatschappen is mogelijk geëindigd, nu budgetclubs hun prijzen na Covid hebben verhoogd, deels als gevolg van hogere energie- en andere kosten. Maar het betaalbaar maken van lichaamsbeweging voor de massa kan de gezondheid van de bevolking ten goede komen en het aantal leden van gezondheidsclubs vergroten.

Hans Muench
Hans is Duits en Canadees staatsburger en heeft in zeven landen gewoond en gewerkt. Met ruim 30 jaar ervaring in de fitnessbranche heeft Hans een 360 graden kijk op de markt. Klanten en bedrijven in het buitenland vertrouwen op Hans vanwege zijn netwerk en ervaring om hen te helpen weloverwogen beslissingen te nemen en risico's te minimaliseren. Tegenwoordig strekt zijn werkterrein zich uit over spreekbeurten, lezingen geven, schrijven, adviseren en marktonderzoek uitvoeren.
Edities