Congres NL Actief in het teken van kansen benutten

Verschenen in Bodylife nummer 5 2023


Onlangs was ik bij een bijeenkomst met professionals uit onze branche en kwam het onderwerp hartslagvariabiliteit (HRV) ter sprake. Ik vroeg wie HRV inzet in de begeleiding van klanten. Slechts een enkele vinger ging, aarzelend, de lucht in. Hartslagvariabiliteit - de tijd tussen elke hartslag - zegt veel over algemene gezondheid en de voortgang van trainingsschema’s. Een gezonde hartslagvariatie geeft aan hoe goed het autonome zenuwstelsel zich aanpast aan stressfactoren in de omgeving en getuigt van een goede fitheid. Diverse factoren, zoals slechte voeding, onvoldoende slaap, ziekte of stress, kunnen de HRV negatief beïnvloeden. Door je HRV-waarden te monitoren, kun je tijdig ingrijpen om deze problemen aan te pakken en voorkomen dat je gezondheid achteruitgaat. Met andere woorden: het is zeer zinvol om de hartslagvariabiliteit te volgen. Toch is het opvallend dat HRV nog relatief onbekend is in onze branche, terwijl we allemaal goed op de hoogte zijn van wat een gezond gewicht inhoudt.

Waarom dit voorbeeld? Om aan te geven dat we als sector kansen laten liggen om een nog krachtigere positie en rol te krijgen als het gaat om leefstijl, vitaliteit en gezondheid van mensen. Als we advies over voeding willen, dan consulteren we een diëtist. Als we fitter willen worden, gaan we naar een fitnessclub en/of personal trainer. En als we bijvoorbeeld stress ervaren? Naar wie gaan we dan? Ook dan zou je een afspraak met een beweegprofessional kunnen maken. Maar dat gebeurt nog veel te weinig. In Nederland hadden in 2019 1,3 miljoen Nederlandse werknemers burn-outklachten. De kosten van werkstress gerelateerd verzuim zijn opgelopen tot 3,1 miljard euro per jaar. Dit blijkt uit onderzoek van TNO. Met andere woorden: een enorme markt die in mijn ogen nog onvoldoende wordt benut door onze sector. Stress is een groeiend maatschappelijk probleem, omdat steeds meer mensen ermee te maken krijgen en het zorgt voor snel stijgende zorgkosten.

Als fitnesssector zijn we succesvol omdat we een gevarieerd aanbod hebben in een uitdagende omgeving in een ongedwongen sfeer, dicht bij mensen thuis. Daarmee krijgen we al 4 miljoen mensen letterlijk in beweging. Dat doen we als branche goed. Maar die 4 miljoen is niet het plafond. We hebben de ambitie om door te groeien naar, om te beginnen, 6 miljoen Nederlanders. Dat is niet alleen een ambitie, dat is ook een kans. Want het potentieel is er. Als wij erin slagen om de fitnessclub te laten uitgroeien tot hét lokale leefstijlkenniscentrum, dan kunnen wij veel meer mensen en partners aan ons binden dan nu en de beeldvorming ombuigen dat je in de fitnessclubs alleen terecht kunt om te bewegen.

Het benutten van die kansen op het gebied van leefstijl en gezondheid is het thema van het congres dat NL Actief in het voorjaar van 2024 organiseert. We gaan professionals inspireren en enthousiasmeren met businessmodellen om die kansen niet alleen op te pakken, maar ze ook te benutten. Zodat we bijvoorbeeld ook worden gezien als kenniscentrum als het gaat om het behandelen van een burn-out, of liever nog: het voorkomen van een burn-out. Weet je overigens wat daarvoor een van de indicatoren is? De hartslagvariabiliteit…
 
Ronald Wouters
Directeur-bestuurder NL Actief
Edities