TKO Europe integreert apparatuur in conceptuele denkwijze

Verschenen in Bodylife nummer 4 2023
Zeker, de apparatuur van de ervaren Amerikaanse fabrikant TKO vormt een mooie aanwinst, zeker nu de ontwikkeling specifiek op onze markt wordt afgestemd. De grote meerwaarde schuilt echter in de conceptuele denkwijze die TKO Europe daaromheen bouwt, met de primeur voor de Benelux. “Wij helpen de ondernemer om het gebruik ervan commercieel succesvol te maken in de functionele zone", zegt managing director Bart van Pruissen.

In de Verenigde Staten en intussen ook verschillende delen van Europa, Afrika en het Midden-Oosten heeft TKO Strength & Performance zich ruimschoots bewezen. “Hoge kwaliteit tegen een betaalbare prijs", vat Van Pruissen de USP van de hoogwaardige, robuuste producten uit Houston (Texas) kernachtig samen. “Je ziet het en voelt het aan de bevestiging van de gewichten, aan het zware lagerwerk enzovoorts. Gebouwd op levensduur, zonder overbodige poespas. In de Verenigde Staten ligt het aantal garantieclaims onder een half procent, dus dat zegt wel iets. Binnen TKO Europe, een joint venture van het moederbedrijf in Texas en HDD Group in Waalwijk, hebben wij de vrijheid om op basis van dat principe eigen producten voor de Europese markt te ontwikkelen. We stemmen de portfolio volledig af op de behoeften hier. Daarbij richten we het voorraadbeheer zo in dat we alle apparatuur snel kunnen leveren vanaf ons magazijn in Kaatsheuvel.”

Ander DNA
Volgens Van Pruissen kenmerkt TKO Europe zich door een ander DNA dan de fabrikant in Houston. “Daar komt de invloed van HDD Group in de hoek kijken. Zoals bekend in de branche binnen de Benelux hebben wij een lange historie van support leveren aan de clubs, op het gebied van educatie, programmering, marketing en management. Die conceptuele denkwijze introduceren we nu rondom de lijn van TKO, met volledige ondersteuning vanuit Studion.” Het speerpunt ligt bij functional area management, gebaseerd op een aantal key-elementen (zie kader) om het succes ervan te versterken. “We organiseren webinars, livetrainingen op locatie en individuele sessies bij de klanten om deze onder de aandacht te brengen. Hoe gebruik je de ruimte? Hoeveel small-grouptrainingen vinden er plaats? Hoe benut de PT de mogelijkheden? Als je die data verzamelt, kun je zodanig met je faciliteiten en materialen spelen dat je het maximale uit de capaciteit haalt. In onze trainingen zit ook een stukje recruitment. Welk karakter moet een PT hebben? Verder helpen we vanuit Studion met het design van de ruimte, zodat deze goed smoelt en bij de rest van de club past. Centraal staat het streven om de functional area commercieel succesvol te maken, waarmee de hoogwaardige apparatuur van TKO het best mogelijke rendement tegenover de investering stelt.”

KEY-ELEMENTEN FAM
  1. Stel een langetermijnplan op om succes te boeken. Maak een budget voor de korte en middellange termijn, waarin alle KPI’s zijn uitgewerkt in financiële en operationele doelen. Niet alleen in algemene zin, zoals ledenaantal of daadwerkelijke opkomst van de leden, maar ook voor small-grouptrainingen (SGT), personal-trainingsessies (PT) en individueel gebruikt van de functional area. Werk dit uit in maandelijkse en wekelijkse doelen.
  2. Creëer de beste functional area die je budget toelaat. TKO Europe helpt clubs om naar alle aspecten van een ruimte te kijken. Waar komen de mensen binnen en gaan ze weer naar buiten? Welke vloer en materialen worden gebruikt? Alleen met de experience die het beste bij je club past weet je je leden voldoende te binden.
  3. Maak een wekelijkse scorekaart om het succes in kaart te brengen. Zonder goed bij te houden wat de (bezoekers)aantallen zijn is het onmogelijk te meten of je voldoet aan de doelstellingen uit het plan van het eerste key-element. Je moet deze bijhouden en meeveren met je planning voor een maximaal resultaat. Lessen op schouder- of daluren zetten of het schuiven met de instructeurs kan in het totaal een aanzienlijke groei opleveren binnen de functional area.
  4. Stel op parttimebasis een FA-manager aan. Deze kan, met de juiste capaciteiten, de toekomst van een club veranderen. Een goede trainer zorgt voor een hogere retentie en een groei in ledenaantal.
  5. Realiseer een maandelijks marketing- en relaunchplan om meer leden aan te trekken. Dit is cruciaal om iedere keer weer een experience van formaat te kunnen geven. Zet SGT in de schijnwerpers, introduceer je nieuwe personal trainer. De customer journey goed in kaart brengen en daar een marketing plan omheen maken draagt bij aan het goed neerzetten van een functional area.
  6. Werf, behoud en inspireer top-PT’s. Casting is everything. Breng de juiste mensen op de juiste plek en zorg voor een passend businessmodel. Zolang je trainers doen wat ze het leukst vinden en daar ook goed voor beloond worden zullen ze langer blijven en tot grotere succesen komen.
  7. Organiseer top-SGT’s en PT-programming. Creëer voor de juiste mix van programma’s en streef ernaar dat ze op de juiste tijden worden gegeven. Houd rekening met de verschillende type leden en zorg ervoor dat er voor iedereen iets is.
  8. 8. Bied je PT’s elk kwartaal een training aan. Investeer ook bij de andere medewerkers in kennis en expertise en zorg ervoor dat ze continu blijven groeien.

AGENDA FAM-TRAININGEN VIA BLACKBOXCONSULTANCY (STUDION)
- 5 oktober: op locatie in Renkum, 10.00-13.00
- 19 oktober: online via Invitado, 16.00-17.00
- 11 november: op locatie in Veldhoven (onder voorbehoud), 10.00-13.00


Meer informatie: www.studionfitness.com/tko
Edities