Op bezoek bij Sportcentrum Kees: geen platte fitness meer

Verschenen in Bodylife nummer 4 2023
We zijn op bezoek bij Robert Schouten, eigenaar van Sportcentrum Kees in Bilthoven. Sportcentrum Kees is de eerste wall-to-wall Milon en Five club waar sinds begin 2023 bijna alle Milon en Five modules aangeboden worden. Een uitgebreide Five zone als opwarming module, een kracht-beweeglijkheid cirkel, de traditionele krachtuithouding cirkel én een Q-free zone.

Even terug in de tijd

Sportcentrum Kees is begonnen als een Indoor Tennis en Squashhal die na de hoogdagen van squash enkele banen opofferde om ook fitness aan te bieden. In 2012 werd het echter moeilijk om op fitnessgebied te concurreren met clubs als Sport City en budgetclubs. Robert besliste toen om te investeren in de Milon cirkel en was een van de eerste clubs met een premium cirkel. Met de komst van de Milon cirkel werd bewust gemikt op een ander publiek en niet zonder resultaat: het ledenaantal nam met 50 procent toe en omdat de Milon-leden meer betaalden dan de traditionele fitnessleden groeide de omzet nog harder.

Milon-leden zijn trouwe leden
Achteraf bekeken, hadden we de keuze voor Milon eerder moeten maken, maar zoals meer ondernemers ervaren is een grote investering maken, wanneer het wat moeilijk gaat, geen stap die je even snel neemt. Uiteraard heeft de coronacrisis en de energiecrisis ook bij ons een invloed gehad op het ledenbestand. We merkten echter dat onze Milon-leden de meest trouwe leden waren en dat onze traditionele leden de meeste tijd en energie van onze coaches vroegen Op een van de netwerkmeetings van Milon hoorde ik Raf vertellen over de nieuwe visie van Milon: meer focus op de gezondheidsmarkt door een aangepast aanbod aan oefenmodules. Hierdoor was mijn nieuwsgierigheid gewerkt en ging ik in gesprek met Jack en Raf. De coronacrisis had mij al duidelijk gemaakt dat buitensporten blijvend is, dat de traditionele fitnessliefhebber kan kiezen uit een enorm aanbod, en dat we met Milon ons kunnen onderscheiden in Bilthoven. Voorheen was de Milon cirkel de oplossing voor alles. Zowel dé oplossing om af te vallen, om spieren op te bouwen als bij rugklachten. Met alle Milon en Five modules die we in huis hebben, kunnen we deze claim nog veel beter dan voorheen waarmaken. De leden krijgen nu heel duidelijk een oplossing voor hun specifieke probleem of doel. De focus van onze club is wel verschoven: van sporten om af te vallen, naar sporten voor een betere levenskwaliteit. Dit laatste is veel dankbaarder. Onze leden voelen al na een paar trainingen dat dit voor hen een mooie oplossing is.

Niets doen was geen optie
Met de komst van de Milon-modules hebben we ook onze prijsstrategie onder de loep genomen. We zijn door 100 procent voor Milon te kiezen en afscheid te nemen van de ‘platte fitness’ een aantal leden verloren, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door onze nieuwe prijszetting. Ik weet nu al, wanneer er geen gekke dingen gebeuren, dat onze omzet over heel 2023 weer gelijk wordt aan die van 2019. En dat we volgend jaar zeker 20 procent moeten kunnen groeien in omzet.

Vlotte omschakeling
Samen met Milon is er een strakke planning gemaakt en er is gekeken naar de inrichting en aanpassing van de ruimte, levering en installatie en opleiding medewerkers. Het is nu heel prettig dat het zoveel duidelijker is waar wij voor staan. Wij staan voor een training die echt resultaten laat zien: sterker worden, betere conditie, maar ook leniger en beweeglijker worden. Training is misschien niet het leukste dat je deze week doet, maar is wel noodzakelijk om alles wat je leuk vindt te kunnen blijven doen. Training zorgt er ook voor dat je fit en energiek blijft, dat je rug- en gewrichtsklachten kan aanpakken, maar vooral dat je er als persoon toe blijft doen. Dat je volop aan het sociale leven kan blijven deelnemen.

Onze prospects zien nu niet meer enkel een cirkeltje, maar zien een hele Milon en Five wereld die voor hen open gaat, en we hebben nu nog nauwelijks discussies over onze prijs, hoewel die hoger is dan voordien. Onze doelgroep is mensen tussen de veertig en tachtig jaar die de noodzaak beginnen te voelen om te bewegen. De wat jongere doelgroep heeft nog veel alternatieven of voelt nog niet de noodzaak. We merken ook dat onze klanten nu meer dan voorheen spontaan andere mensen gaan meebrengen. Eén van onze klanten is juwelier en is nu door de kracht-beweeglijkheid cirkel van zijn nekklachten af. Hij bracht dan ook een collega mee. We vinden het als centrum fijn om een wezenlijke bijdrage te leveren aan de gezondheid en de levenskwaliteit van onze klanten.

Uitdaging
Heel veel mensen weten gewoon nog niet dat er een oplossing bestaat voor hun problemen. Ze leggen nog niet de link tussen hun klachten en hun verlies aan spierkracht en beweeglijkheid. We zien het als uitdaging om deze boodschap de komende jaren op alle mogelijke manieren onder de aandacht te brengen bij de inwoners van Bilthoven en omgeving.
Edities