Dynamic Fit triggert klanten met ‘andere merken’ via BeMore Fitsolutions

Verschenen in Bodylife nummer 4 2023
Ruim acht jaar geleden nam Dylan Bijl een zieltogende club in Alkmaar over en moest alles op de schop om er weer een succes van te maken. Hij investeerde niet eenmalig, maar blijft continu werken aan vernieuwing en de klanten verrassen, zoals met de merken van BeMore Fitsolutions. “We willen hen triggeren om bij Dynamic Fit te komen sporten. Uitstraling is essentieel, want als mensen selfies delen via de sociale media doet de marketing vanzelf zijn werk.”

Een all-inconcept met fitness, groepslessen, een vechtsportafdeling, een sauna, een zwembad en horeca, uitgerold binnen een pand van 3000 vierkante meter. Fraai en flitsend aangekleed, met spectaculaire lichtshows om het publiek te ‘grijpen’ met een sfeer van dynamiek. Wat een megaverschil met de situatie in 2015, toen de - inmiddels meer dan veertig jaar oude - Alkmaarse club aan de rand van de afgrond stond. “Alles zag er ellendig uit. Oubollig, versleten en allesbehalve fris. Een duidelijke visie ontbrak.” Destijds 24 jaar jong ging Dylan Bijl vol aan de bak om schoon schip te maken en de club stap voor stap nieuw elan te geven. “Met ongelooflijk veel steun van mijn vader aan de ondernemende kant en mijn oom op het gebied van verbouwingen. Zonder hen had ik dit nooit voor elkaar gekregen. Het scheelde wel dat ik al redelijk bekend was in de lokale sportwereld en door mijn eerdere werk als barman, waardoor ik van start ging met een zekere gunfactor.”
 
Huisje bij het schuurtje
 
Een goed vertrekpunt, maar Bijl besefte dat hij het wel moest waarmaken. “Laten zien dat je je woorden nakomt. Investeren in vernieuwing en uitbreiding en zelf keihard werken. ‘Begin bij de basis', adviseerde mijn vader mij. ‘Laat het huisje bij het schuurtje.’ We voerden gesprekken met het personeel van toen en vertelden daarbij dat de nieuwe koers om een andere instelling vroeg. Niet meer ‘schuilen’ op de werkvloer en uren invullen, maar gemotiveerd aan de slag gaan en dat ook uitstralen. Niet chagrijnig rondlopen, maar vriendelijk de klanten gedag zeggen. Dat is toch normaal? Van een deel van de mensen namen we afscheid, terwijl een ander deel op de rijdende trein wilde springen. Neem Saskia Nelen, mijn huidige rechterhand op managementniveau. Ze werkte toen als receptioniste en heeft in de tussentijd een enorme groei doorgemaakt. Ik kan haar blind vertrouwen en dat geldt ook voor de rest van het team.”
 
Uiterlijk vertoon
 
Knap hoe de eigenaar van Dynamic Fit die loyaliteit creëerde. Hij schrijft dat toe aan twee factoren. “Ten eerste zelf continu op de vloer rondlopen. Als je zelf niet aanwezig bent, glippen dingen door je vingers. Je moet voortdurend feeling houden met het reilen en zeilen van je club. Zien wat er goed gaat en wat niet. Ik kan soms best streng uit de hoek komen, maar deel ook complimenten uit. Ten tweede moet je zelf het goede voorbeeld geven: keihard meewerken. Daarmee krijg je respect van je team. Ik heb weleens tot diep in de nacht staan schilderen, om een paar uur daarna ’s ochtends vroeg de deuren alweer open te gooien. Niet de grote baas uithangen en denken dat je er al bent. Mijn vader waarschuwde me daarvoor: ‘Houd er rekening mee dat er altijd iets kan misgaan.’ Ik dacht nog weleens aan die woorden terug toen we met 2600 leden op een hoogtepunt stonden en ineens de coronacrisis uitbrak. Een zware tijd, die we gelukkig met hard werken te boven kwamen. Inmiddels zitten we op 2800 leden; het dubbele als waarmee we achtenhalf jaar geleden begonnen. We besteden veel aandacht aan uiterlijk vertoon, zelfs met complete lichtshows en hoekjes waar mensen gave selfies kunnen maken. Die delen ze op Instagram en Facebook, met de onderliggende boodschap: ‘Kijk eens waar ik train!’ Pure marketing en ambassadeursschap.”
 
Beloften nagekomen
 
“Je moet wel blijven verrassen, vandaar dat we hier elke drie, vier maanden iets vernieuwen”, vervolgt Dylan Bijl. “Zo hebben we recent een ruimte ingericht met plate-loaded- en krachtapparatuur van FFittech. Robuust gebouwd en net even anders qua uitstraling dan de geijkte A-merken, maar kwalitatief net zo goed. Dat geldt ook voor Sterling en BH Fitness, waarmee we al langer werken via BeMore Fitness als leverancier. Toestellen die zich bewezen hebben met hun lage onderhoudsbehoefte. We zochten destijds naar een manier om ons in Alkmaar te onderscheiden ten opzichte van de merken die door de grote partijen werden aangeboden. Om nieuwe klanten te triggeren, om de nieuwsgierigheid te wekken. Na misschien wel honderd gesprekken met allerlei leveranciers hadden we verreweg het beste gevoel bij Ruud Morees van BeMore Fitsolutions. In deze branche proef je nog weleens arrogantie en is het prijsbeleid ondoorzichtig, qua kortingen vooral. Ruud speelde direct open kaart en stelde zich heel transparant op. Nu, zoveel jaren later, kan ik zeggen dat hij alle beloften die hij heeft gedaan nagekomen is. Ook de korte lijnen vind ik prettig: een belletje, een appje en je hebt meteen contact. Zo kunnen wij ons op de juiste momenten blijven vernieuwen.”
 
Meer informatie: www.dynamicfit.nl / www.bemorefitsolutions.nl
 
Edities