Van slechtste leerling in de klas tot schoolvoorbeeld in het land

Verschenen in Bodylife nummer 5 2021


“Kabinet verbiedt nepreviews.” “Valse beoordelingen zijn een epidemie op internet.” “De bescherming van consumenten tegen oneerlijke praktijken wordt gemoderniseerd.” Dit is een greep uit de nieuwsartikelen die aan mijn neus voorbijvlogen. Je begrijpt het natuurlijk al wel: ik was getriggerd. Waarom? Nou, om twee redenen. Op de eerste plaats omdat ik hier enkele columns terug al om had verzocht en deze ontwikkeling voorspelde (leuk dat men in Den Haag mijn columns ook leest ;) ). Op de tweede plaats, omdat juist in de fitnessbranche nu een o-zo mooie ontwikkeling gaande is!

Schoolvoorbeeld
Weliswaar begonnen de Nederlandse sportscholen bizar laat met het meten van hun klanttevredenheid, maar de wet van de remmende voorsprong is hier van toepassing. Er is nu al een branche breed initiatief voor klantverhalen actief, namelijk Feedback4Sports. Daarmee worden klantverhalen getoetst op echtheid en juistheid. Een mooie bijdrage aan de kwaliteit van de dienstverlening. De fitness loopt dus vooruit op waar de overheid naar toe zou willen. Van het slechtste jongetje in de klas naar een schoolvoorbeeld voor het hele land zou je kunnen zeggen.

Klopjacht in reviewland
Demissionaire ministers Blok en Dekker hebben een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin het aanscherpen van de regels voor digitale bescherming van consumenten aan de kaak wordt gesteld. Ze willen een verzekering van de echtheid van een klantverhaal. Dit alles moet begin 2022 bij de wet zijn vastgelegd. Onmogelijk? Nee hoor, kijk maar naar de fitnessbranche.

Daaaaaag reviews, hallo klantverhalen
Door de recente ontwikkelingen zoals de handel/verkoop van nep reviews en reviews die zijn geschreven uit de verkeerde motieven (wraak/beloning) zijn consumenten steeds sceptischer geworden. Ondertussen is het bijna een vies woord: reviews. Inderdaad, weg met die reviews. Toch blijven beoordelingen en ervaringen van anderen een belangrijk uitgangspunt voor het wel of niet doen van een aankoop. Van vroeger uit zijn wij mensen verhalenvertellers, dus laten we het podium geven aan klantverhalen waar de overheid om vraagt.

Samen staan we sterker
Feedback4Sports is niet een op zichzelf staande ontwikkeling, maar kent al vanaf aanvang een brede basis in de fitnesssector. Momenteel wordt het door steeds meer partijen benut en actief gekoppeld. Zo zijn integraties gerealiseerd (of nog in ontwikkeling) met Hidden Profits Marketing, duizenden websites, Sportivity, YourFitStart, MyWelness App, Fitscreens, NLActief, newgym en zelfs Dutch Fitness Awards haakt aan!

Ervaringen uit het verleden bieden geen garanties, maar wel inzichten
Of ik een glazen bol heb? Nee hoor, deze ontwikkelingen zijn logisch te voorzien met een kijkje in het verleden. Niet alleen heb ik een voorspelling gedaan voor reviewland, maar er staan nog meer ontwikkelingen voor de deur. Natuurlijk kun je daarvoor wachten op mijn volgende column, maar je kunt ook vast een sneak preview nemen. Download de whitepaper CX Road to Ambassadors op www.feedback4sports.com.

Govert Janssen
Customer Excellence
Columnist BodyLIFE
Edities