De beste stuurlui…zitten in de boot!

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2015
…zitten in de boot!

Een financiële crisis steekt de kop op, de koopbereidheid verandert, partijen die het aanbieden van fitness anders zien dan de ‘gevestigde orde’ treden toe tot de markt. Het anticiperen op veranderingen vraagt veel ondernemerschap. Logischerwijs worden dit soort ontwikkelingen vaak eerst ervaren als bedreigingen, maar de echte ondernemer ziet vooral de kansen. Kansen om de onderneming een nieuwe toekomst in te helpen. Het zien van de kansen is één ding, het benutten van die kansen en uw onderneming klaar te maken voor de nieuwe realiteit, vraagt andere kwaliteiten.

Maar veranderingen zijn vaak natuurlijk ook veel kleiner van omvang. Een aanpassing van een bepaalde werkmethode, het invoeren van een nieuw afslankprogramma, het in gebruik nemen van nieuwe trainingssoftware. Bij elke verandering – groot of klein van omvang –bepalen dezelfde factoren of deze succesvol doorgevoerd wordt of niet. En de belangrijkste factor, beste ondernemer, bent u!

Een voorbeeld

Neem een fitnessonderneming in het middensegment. Al jaren actief in de markt met een goed aanbod op het gebied van groepslessen, prachtige fitnessapparatuur en niet teveel concurrentie. Actief in een markt waar het aanbod kleiner is dan de vraag. Kortom, een fitnessonderneming waarvan er – tot een paar jaar geleden – heel veel van waren. Maar dan gebeurt het: de financiële crisis slaat toe, consumenten gaan noodgedwongen bezuinigen op hun maandelijkse uitgaven, low budget fitness doet zijn intrede in de markt met een enorm marketingoffensief. In korte tijd is de horizon voor deze fitnessonderneming volledig veranderd. De ondernemer bekijkt de situatie, analyseert zijn mogelijkheden en ziet kansen in het opnieuw positioneren van zijn onderneming. Hij werkt zijn plan uit en organiseert de financiering van zijn plannen. Tot zover gaat het bij de echte ondernemer wel goed.

Maar dan…

…begint het pas. Om het veranderingsproces te laten slagen, creëert de ondernemer draagvlak in de organisatie, communiceert de successen, is overtuigend en brengt het geloof in de nieuwe richting van de onderneming over op medewerkers, klanten en iedereen anders die er mee te maken heeft.

Pas als alle stakeholders de nieuwe visie adopteren, zal een veranderingsproces – groot of klein – een goede kans van slagen hebben.

En toch halen veel veranderprocessen de eindstreep niet. Kijk maar eens kritisch naar de veranderingen die u in uw onderneming door heeft willen voeren. Zijn de meeste gelukt of strandt een verandering te vaak ergens in het proces en wordt uw gewenste eindresultaat te weinig gehaald? Als dit laatste het geval is, en u wilt weten hoe dit komt, wil ik u uitdagen om voordat u andere factoren beoordeelt, allereerst uw eigen rol onder de loep te nemen.

De beste stuurlui…

Het spreekwoord zegt dat de beste stuurlui aan de wal staan. Nu ben ik fervent roeier en daarom wil ik graag de volgende metafoor aanhalen.

Misschien zou je het niet zeggen, maar roeien is naast een fysiek intensieve sport ook een heel technische sport. Roeien is zowel een individuele als een teamsport. Roei je alleen in een skiff, dan ben je op jezelf aangewezen en is zowel succes als falen volledig je eigen prestatie. Zeg maar, net zoals bij een zzp’er of een eenmanszaak het geval is. Bij alle andere nummers gaat het om de teamprestatie. Ik roei in wat we noemen een 8+. Het team bestaat dus uit 8 roeiers, die + staat voor de stuurman en wij roeien vooral langeafstandswedstrijden. Bepalend voor het halen van de optimale snelheid van de boot is de samenwerking. In de boot heeft iedereen zijn eigen taak. Zo zijn de 2-slagen de roeiers die het tempo bepalen. Dit zijn technisch begaafde roeiers die bovendien heel ritmisch de roeibeweging uit kunnen voeren. Achter de 2-slagen zitten de 4 roeiers die samen het middenschip vormen. Het middenschip is de motor van de ploeg. Fysiek sterke roeiers die de boot het vermogen leveren om hoge snelheden te halen. Als laatste hebben we de 2 boegroeiers. Technisch goede roeiers die de ploeg overzien en bij elkaar houden.

Dan rest nog de stuurman. De rol van de stuurman wordt vaak onderschat. Natuurlijk, hij stuurt de boot en zorgt er daarmee voor dat de boot de juiste koers vaart. Maar er is meer. De roeiers zitten allemaal met hun rug naar de vaarrichting. Ze zien dus niets van wat er komen gaat. Ze vertrouwen blindelings op de stuurman. Die stuurman heeft dat vertrouwen moeten winnen. Hij heeft meegetraind met de ploeg. Hij heeft ze laten zien dat hij snapt hoe het spel gespeeld wordt en dat hij zich niet de kaas van het brood laat eten. Hij kent de roeiers en hun kwaliteiten. In de boot waarschuwt hij op tijd voor de dingen die komen gaan. Hij vertelt ze precies waar ze op dat moment staan ten opzichte van het gestelde doel. Hij ziet wat er fout gaat als de boot niet lekker wil lopen en coacht de roeiers tot het moment dat de boot wel gaat lopen. Precies op de juiste momenten moedigt hij ze aan en sleept ze door de moeilijke periodes heen. En pas als de boot op volle snelheid loopt, kan de stuurman achteruit zitten en genieten van de prestatie. Net als de roeiers op dat moment zullen doen.

Een 8+ is net als uw organisatie, uw team die een veranderingsproces doormaakt. Ze hebben iemand nodig die ze stuurt, ze helpt te verbeteren, ze corrigeert als het nodig is. Iemand die ze aanmoedigt en door de lastige periodes heen helpt. Iemand waarvan ze weten dat hij capabel is en bovenal, iemand die ze vertrouwen. En iemand die als het proces goed loopt, zichtbaar kan genieten van het resultaat dat gehaald wordt.

Terug naar uw rol

Bent u die stuurman en lukt het u met uw team de gewenste veranderingen succesvol om te zetten, dan feliciteer ik u. Is uw conclusie dat veranderingsprocessen te vaak stranden, neem dan voor alles uw eigen rol eens kritisch onder de loep. Ik verzeker u, de beste stuurlui staan niet aan de kant. Die zitten in de boot!

Ondernemen is onder andere kansen zien. En dat geldt zeker in een markt die sterk in beweging is zoals de fitnessbranche de laatste jaren. De markt en de omstandigheden veranderen en daarmee komen zekerheden te vervallen.

De beste stuurlui…

René Wantzing

Na jarenlang werkzaam te zijn geweest in diverse hogere managementfuncties is hij als ondernemer in de fitnessbranche beland. Sinds 2011 is René bij Greinwalder & Partner werkzaam als Consultant | Marketing Specialist. Naast de kennis van marketing en reclame die iedere Greinwalder Consultant als vanzelfsprekend heeft, is hij gespecialiseerd in de belangrijke ‘koude’ kant van het ondernemen: bedrijfseconomische aspecten en rendementsoptimalisatie. Komend vanuit een branche die zeer aan veranderingen onderhevig was, heeft ook het managen van veranderingen weinig geheimen voor hem. René beheert de Nederlandse Benchmark Fitnessondernemingen die Greinwalder heeft opgebouwd. Tot slot is René gespecialiseerd in de positionering Afslanken en ervaringsdeskundige op dit gebied.

Edities