FIBO 2015 vestigt nieuw bezoekersrecord

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2015
FIBO 2015 vestigt nieuw bezoekersrecord

Met in totaal 138.000 bezoekers in vier dagen zette de toonaangevende internationale beurs voor fitness, wellness en gezondheid het succes van de afgelopen jaren voort. Ten opzichte van het voorgaande jaar, een hernieuwde stijging van 22.000 bezoekers (19 procent). In totaal presenteerden 725 exposanten uit 40 landen (vorig jaar: 697) op een oppervlakte van 130.000 m² de actuele trends en innovaties in de fitness- en gezondheidsindustrie. Daaruit blijkt dat de fitness- en gezondheidsmarkt zich verder ontwikkeld. De branche blijft groeien. Dit was ook duidelijk merkbaar op de beursvloer.

En de vooruitzichten blijven positief. Dit blijkt ook uit de economische index, die door een onafhankelijk marktonderzoeksbureau is uitgevoerd. Bijna 60 procent van de ondervraagde bedrijven verwacht een aanhoudende sterke groei van de onderneming; terwijl elf procent gelooft dat het ondernemersklimaat wat zal afkoelen. Ongeveer 40 procent van de bezoekers kwam met specifieke investeringen intenties naar Keulen, een derde daarvan plaatste tijdens de beurs al bestellingen van meer dan 50.000 euro. Zes procent daarvan deed transacties van meer dan een half miljoen euro. FIBO gaat dan ook in 2016 op de ingeslagen weg verder. Nu al is 80% van de beursruimte geboekt. Daarnaast worden volgend jaar FIBO fitnessfestivals gepland op vier landelijke locaties waardoor het een ontmoetingsplaats moet worden voor iedereen die zich met fitness en gezondheid bezig houdt. Natuurlijk waren we als de redactie van body•LIFE nieuwsgierig naar de nieuwste trends en ontwikkelingen in fitnessland. Hieronder een overzicht van de belangrijkste noviteiten.

Als eerste spraken we Marc Nijland van ClubJoy. “We hadden op de FIBO twee doelen. Enerzijds de introductie van ClubJoy (Club Training Concepts Germany) in de Duitse markt. We starten vanaf juli 2015 met 6 van onze grootste workouts in het Duits, dus de timing van deze beurs kwam perfect uit! Anderzijds de introductie van ClubJoyVirtual in Nederland, alsmede voor de export. Dat laatste was zeer geslaagd. Virtueel trainen als aanvulling op het reguliere groepslesaanbod is kennelijk 'top of mind' bij veel ondernemers. Hiervoor was bijzonder veel aandacht op onze stand." Iets verderop liepen we Rob Wagemaker van PANATTA tegen het lijf. Hij vertelde dat de FIBO interessant is geweest voor alle PANATTA klanten in Duitsland en Nederland. "Ze hebben weer een vertrouwelijk aanspreekpunt en daar waren ze erg content over. Ook onze bestaande klanten konden nu beter kennis maken met ons en het product. Veel kennen ons alleen als leverancier van tweedehands fitness apparatuur met FITNESS OCCASIONS. De belangstelling voor onze producten ging vooral uit naar de Freeweight en de bestaande fitness line van PANATTA. Dit blijft gewoon een kwalitatief hoogwaardig product en prijstechnisch zeer competitief met andere merken." Daarnaast presenteerde PANATTA op de beurs de MONOLITH LINE, een geheel nieuwe lijn van Panatta met een mooie uitstraling. Deze lijn zal eind dit jaar in productie komen ter aanvulling op de bestaande SEC LINE, EVO LINE en XP Line.

Gymnastiek

Ook voor BarMania Pro is de FIBO een enorm succes geweest. BarMania Pro is een fabrikant van gymnastiek apparatuur. Gymnastiek is een outdoor sport die het best kan worden omschreven als een mix tussen fitness en gymnastiek. “Zowel voor gyms als outdoor parkjes is de vraag op dit moment even groot”, vertelt Rolf Tullemans. “De beurs is voor ons een mooi moment geweest om onze producten aan het grote publiek te laten zien. Veel aandacht was er voor het

BarMania's gepatenteerde Super Flexibele Clamp Positioning systeem. Dit maakt het zeer eenvoudig om de positie van de klemmen te verplaatsen zonder beschadiging van de coating.”

Op de stand van Transatlantic Fitness was er voortdurend actie met demonstraties van TRX Suspension Training en TRX Rip Training. “Daarnaast was ook onze RockTape stand verrassend populair”, vertelt Stephan Honing. “Dit mede omdat er nauwelijks andere stands waren met Kinesiotape. Er zijn zo'n 200 rollen RockTape doorheen gegaan om iedereen van dienst te kunnen zijn. Het was erg leuk om te zien dat er zoveel mensen op FIBO rondliepen met RockTape op hun lichaam om hun bewegingen te ondersteunen. De reacties op RockTape waren zeer positief; het voelt sterk en stevig aan en ondersteunt goed. Ook personal trainers en fysiotherapeuten waren onder de indruk en met zoveel verschillende soorten tape op de markt is dat wel iets om trots op te zijn”, aldus Stephan.

Uniek product

Cervolgens uit bij de stand van Fitlinxx waar John van Heel de Ampstrip en FitCoach Direct stond uit te leggen. “Er was enorm veel interesse voor beide producten. Niet alleen vanuit Nederland, maar ook uit Europese en Aziatische landen.” John noemt de AmpStrip een uniek product voor fanatieke amateur sporters, topsporters en de medische sector. Geen andere heartrate monitor is zo volledig en praktisch zoals 24-uurs meting van o.a. hartslag, rustpols, transpiratie, temperatuur, stressniveau, verbruik van calorieën, stappen en meer, met het gemak van een pleister. De AmpStrip kreeg op de International Consumer Electronics Show in januari in Las Vegas de 2015 Best of Innovation Honoree voor het uitstekend ontwerp en technologie in technologische consumenten producten. Verder vertelde John iets over de FitCoach Direct, een samenwerking tussen FitLinxx en EFAA. "Hiermee zijn we al actief in UK en Noord-Amerika en we zijn bezig om op te starten in 7 Europese landen. In Nederland integreren we FitCoach in een erkend overgewicht preventie programma. Dit gaan we ook internationaal doen waarbij we in Nederland gaan samenwerken met obesitas klinieken.” Met 1000 m2 aan standruimte pakte MoveToLive onder de noemer ‘Move to a better gym’groots uit op de FIBO. Salesmanager Remco de Graaf kijkt dan ook terug op zeer geslaagde dagen. Duidelijke interesse was er voor de Hiit-toestellen. Waarbij in Hiit-circuits vaak op kracht wordt gefocust, biedt MoveToLive maar liefst 3 cardio-oplossingen: voor de lowerbody de Cybex Sparc, voor de upperbody de StairMaster UpperBody en voor de total body workout de StairMaster AirFit. Velen konden de verleiding niet weerstaan de effectiviteit zelf te ervaren. Het Octane Cross Circuit is na haar introductie uitgegroeid tot een bewezen succes. De combinatie van kracht en cardio in één workout biedt de fitnessondernemer energie op de cardiovloer en de leden een maximale workout in minimale tijd. Tijdens de vele demo’s was deze energie duidelijk merkbaar. De toppers van FreeMotion bleken ook dit jaar de kabelkrachttoestellen, de Tour de France fiets en Incline Trainer. ‘Train the way you move’ komt in al deze concepten naar voren.

Spinningles

Tot slot mag niet onvermeld blijven dat Schwinn de aandacht trok, waarbij twee verschillende softwaresystemen voor de spinningles werden getoond: Performance IQ en het Schwinn Support System. De één met een focus op prestatie (trainen op watts en hartslag; individueel en in teamverband), de ander met de focus op virtuele routes. Zowel voorgeprogrammeerd, als ook ter ondersteuning van een zelf te creëren les. Ook voor Vituagym was de FIBO 2015 een topbeurs. Het was de derde keer op rij en ieder jaar met een twee keer zo grote stand. Op de stand werden non-stop live demo’s gegeven van de alles-in-één-oplossing voor klantbegeleiding en ledenadministratie. De geïntegreerde mobiele apps, zowel de fitness-app als de in eind 2014 geïntroduceerde voedings-app, werden enthousiast ontvangen dankzij de flexibiliteit die ze aan coaches bieden om hun klanten waar dan ook te begeleiden. Ook de recent uitgebreide, volledig mobiele roostermodule wekte veel interesse. “Het was een redelijke uitputtingsslag, maar wederom een geweldige ervaring,” zegt Hugo Braam, directeur van Virtuagym. “Onze stand werd druk bezocht, vooral de eerste twee dagen hadden we geen moment rust.” Als reden noemt hij de toenemende rol van technologie in de fitnessbranche. “Technologie wordt echt steeds belangrijker binnen de fitnessbranche. Je ziet dat dit besef op grotere schaal doordringt. Wij zijn al jaren een voorloper op dit gebied, en dat toont zich in de kwaliteit en volwassenheid van onze oplossingen.”

Eyecatcher

Een eyecatcher op de FIBO mag zeker de Milonizer van Milon genoemd worden. De Milonizer is een unieke bodyscan die ervoor zorgt dat een trainer de Milon Cirkel toestellen binnen 5 seconden perfect instelt voor degene die erop gaat trainen. De perfecte aanvulling op het concept wat nu meer dan ooit draait op simpel, veilig en effectief. Slechts een visuele check en de juiste bepaling van de weerstand is voldoende om de leden optimaal te laten trainen. Het grote voordeel is het feit dat de exacte biometrische scan ervoor zorgt dat iedere trainer, ervaren of onervaren het vermogen heeft om de Milon toestellen optimaal in te stellen voor iedere gebruiker. Dat geeft, in samenwerking met de vernieuwde software Milon Care 3.0 een trainingsbegeleiding als nooit tevoren. Zoals altijd had Greinwalder & Partner op de FIBO een opvallende stand. De Boss Hoss motor was één van de meest gefotografeerde items op de FIBO. Hij illustreerde de nieuwe tuningpakketten van Greinwalder & Partner Marketing & Consulting. Op de FIBO konden fitnessondernemers kiezen uit zes tuningpakketten van rendementstuning, strategie tegen low budget tot rebranding. Daarnaast was er veel belangstelling voor twee bijzondere afslankconcepten: Airpressure Bodyforming met Slim Belly en de Slim Legs broek waarmee lokaal afslanken eindelijk mogelijk is, en het snelst groeiende Afslankconcept, de Finyo Stofwisselingskuur. Tot slot trokken de sympathieke calorieënvreters erop uit. Met deze ludieke ledenwerfcampagne worden ook actieve leden gestimuleerd om nog meer te gaan trainen. De grappige reclamefilmpjes zijn het absolute hoogtepunt van de campagne. Bijzonder was ook de stand van Les Mills waar het vorig jaar gepresenteerde concept Immersive Fitness te zien was. In een speciaal ontwikkelde fitness box met een groot panoramascherm konden de bezoekers kennismaken met dit workout-concept. Volgens Les Mills geeft Immersive Fitness groepsfitness een nieuwe, visuele dimensie. Het resultaat is 'total immersion' – volledige onderdompeling. In plaats van het tellen van herhalingen en het volgen van de aanwijzingen van instructeurs, reageert de deelnemer nu vooral op visuele aanwijzingen.

Cloud

Ook Technogym kan terugkijken op een goede beurs. Marcella Huisman: “We hebben veel bezoekers gehad die interesse hadden in onze producten en oplossingen zoals mywellness cloud, Pure stength Line, Omnia. De meeste vragen en interesse gingen uit naar het cloud systeem en de nieuwe Pure Strength line een complete lijn met kracht apparatuur: 15 plate loaded machines, 12 bankjes, 2 rekken, lifting platforms en free weights. Mywellness cloud biedt ondernemers de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de levensstijl van hun klanten, de levensstijl van hun klanten te analyseren en een op maat gemaakt trainingsplan te ontwikkelen. Daarbij geeft het de eindgebruikers de mogelijkheid om al hun training- en lifestyle gegevens direct op te slaan en te beheren in een persoonlijk account via de apparatuur van Technogym of onderweg vanaf hun mobiele apparaten. Een mooi initiatief van Technogym wat Marcella liet zien was de wereldwijde campagne Let’s Move for a Better World, bedoeld voor sportscholen en medische sportlocaties om meer mensen aan te moedigen actiever te worden en een verschil te maken binnen hun gemeenschap. Alle deelnemende sportscholen meten de lichaamsbeweging van hun leden met behulp van dezelfde meeteenheid, de MOVE.

De club met het grootst aantal verzamelde MOVES, wint een geldbedrag dat zij mogen schenken aan een non-profit organisatie die werkzaam is op het gebied van laten bewegen, sporten en educatie van jongere generaties. Ook bij Precor waren er veel noviteiten te zien zoals het onlangs geïntroduceerde Preva Activiteitenrapport sporters voor fitnesscentrumexploitanten om inzicht te krijgen in de activiteiten van leden op de cardioapparatuur. Het Activiteitenrapport sporters bevindt zich op het Preva® Business Suite-dashboard en biedt de fitnesscentrumexploitant inzichten die kunnen

helpen bij het aantrekken en behouden van leden. Verder toonde Precor Video On Demand met een uitgebreid menu met muziek- en entertainmentvideo's van YouTube, 's werelds populairste website voor het delen van video's, en is gemaakt om sporters te motiveren en inspireren tijdens hun workout.

Onderzoek

Ook nieuw bij Precor de vier vernieuwde krachtapparaten uit de Discovery Series Plate-Loaded-lijn. De nieuwe ontwerpen combineren de functionele prestatie-elementen waar sporters van alle niveaus naar op zoek zijn met het ontwerp en de details die exploitanten van fitnesscentra nodig hebben om leden aan te trekken en te behouden. Tot slot introduceerde Precor opnieuw zijn loopband uit de Experience Series na drie jaar van onderzoek en ontwikkeling.Het nieuwe ontwerp is gebaseerd op de feedback uit een uitgebreid onderzoek onder fitnesscentrumexploitanten, sporters en onderhoudsmonteurs dat waardevolle inzichten gaf over de overwegingen voor aankoop, gebruik en onderhoud van een loopband.

Mansom presenteerde een aantal nieuwe kunststofvloeren en rubberen vloeren. In het segment kunststofvloeren werd onlangs de Globe Amazone, de Antartica en de Archi toegevoegd. Alle drie de vloeren zijn van topkwaliteit. De aanwezige houtstructuur is volledig afgestemd op de onderliggende afbeelding, waardoor er een beeld ontstaat dat niet van echt hout is te onderscheiden. De vloer is 100% watervast en daardoor zeer eenvoudig te reinigen. In het segment rubberen vloeren 4 nieuwe vloeren: de MiXXL, Xclusive, Vario Color en Color 100 Duo. Deze vloeren hebben extra grip en veerkracht en doen in menig sport zijn werk onder zware omstandigheden en zijn bestand tegen vallende halters, schaatsen, golfspikes. Verder toonde Mansom voor de zwaargewichten custom made Deadlift plateaus. 

Op het gebied van vloeren presenteerde SofSURFACES DuraFLEX een hoogwaardig rubber fitness-vloersysteem wat speciaal ontwikkeld is om maximale duurzaamheid, comfort en functionaliteit te bieden. De vloer is aan de onderkant voorzien van noppen waardoor luchtkussens ontstaan die een verend effect geven. Het unieke koppelsysteem zorgt ervoor dat de tegels in 4 richtingen onderling verbindt zonder lijm te gebruiken. Daarbij kunnen de tegels niet gaan krimpen of uitzetten. De tegels zijn zeer snel en eenvoudig te leggen met behulp van de duidelijke installatie handleiding. De naden zijn slechts 1 mm. diep en zeer smal waardoor ze goed te reinigen zijn. Rubber sliertjes in de toplaag maken de tegel zeer slijtvast en is getest op 4000 inslagen van een afgerond voorwerp van 360 kilogram.

Videowall

Ook dit jaar wist Meijers Fit & Gezond zich hier weer te onderscheiden met een imponerende stand, een grote videowall en een 'functional playground' van 100m2, waar topmerken zoals BOSU®, Stroops® en Dynamax® werden gedemonstreerd. Daarnaast bleek uit de enorme interesse voor de “new arrivals”, zoals de RMT™ Club en de RAGE® productlijn.

De RMTâ„¢ Club staat voor Rotational Movement Training en grijpt terug op een van de eerste functional training tools uit de geschiedenis: de knots. Met een variatie van swings en strikes sluit deze nieuwe 'core training' perfect aan op de fitnesstrends van 2015.

Met de introductie van de RAGE® productlijn heeft Meijers Fit & Gezond de brug weten te slaan tussen fitness en performance training. Deze ruige productlijn bestaat onder andere uit verschillende 'Strongman' producten zoals: Farmers Walk, Atlass Balls en Powersleds. Ook was er veel interesse voor de introductie van de nieuwe Core Power trainingsprogramma’s. Core Power biedt nu vijf unieke trainingsprogramma’s waarmee functioneel trainen toegankelijk wordt voor iedereen.

Bekijk op www.bodylifebenelux.nl/video het videoverslag van FIBO 2015.

Edities