Matrix Fitness: Wij geloven dat het altijd beter kan

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2015

Matrix Fitness heeft tegen de recessie in de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Zowel qua omzet, personeel als in het aanbod van apparatuur. Tijdens de FIBO was het dan ook een drukte van belang op de stand. body•LIFE vroeg Arjan van Dijk, commercieel directeur en Ande Smith, product marketeer bij Matrix Fitness, naar het geheim achter het succes.

Matrix Fitness mag zich inmiddels rekenen tot de snelst groeiende leveranciers van fitnessapparatuur in de Benelux. Zowel omzet, personeel als aanbod van apparatuur, zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Telde de onderneming in 2013 nog 19 personen, inmiddels staan er 66 mensen op de loonlijst. “Wij bieden kwaliteit”, steekt Van Dijk van wal. “Maar dit mag je van ieder gerenommeerd merk verwachten. Wat ons anders maakt is onze betrokkenheid.”

Die betrokkenheid loopt volgens hem als een rode draad door het bedrijf. “Zo vinden wij het belangrijk om een bijdrage te leveren aan een gezonde en sportieve samenleving. Niet voor niets is ‘Health, Value & Sharing’ ons credo. Wij bekommeren ons om het welzijn van mensen. Zo voorzien wij mensen met ernstig overgewicht van de juiste apparatuur in het RTL4 programma Obese, maar richten we ons ook op die mensen waarvoor bewegen niet zo vanzelfsprekend is en steunen wij bijvoorbeeld de stichting Spieren voor Spieren. Ook hebben wij het ‘Bewegen = Medicijn convenant ondertekend, dat de strijd tegen inactiviteit aangaat.”

Consultant

Matrix Fitness is niet alleen betrokken bij de samenleving, maar tevens begaan met de klant. “Wij begrijpen als geen ander hoe vervelend het is wanneer een sportschoolhouder moet wachten tot een storing verholpen is”, beredeneert hij. “Wij zijn daarom ook altijd bereikbaar, zeven dagen per week. Ook in het weekend. Ieder probleem wordt gegarandeerd binnen 48 uur door ons opgelost. En dat moet ook wel, aangezien onze klanten voor hun inkomsten afhankelijk zijn van onze apparatuur.”

“Wij doen dan ook meer dan alleen het leveren van apparatuur en worden gezien als consultant voor onze klant”, vervolgt hij. “We geven niet alleen advies over het indelen van ruimtes in de club en de routings, maar adviseren ondernemers bij de perfecte product- en marketing mix. Alle elementen die kunnen bijdragen aan succes, nemen wij onder de loep. Wanneer we denken dat de ruimte beter tot zijn recht komt met een toestel minder, dan geven wij dat aan. Ik denk dat wij één van de weinigen in de branche zijn die dit tegen de klant durft te zeggen. Oprechtheid, daar houden wij van.”

Die oprechtheid zoekt Matrix Fitness ook in de samenwerkende partners. Niet voor niets is het merk hoofdsponsor van topjudoka Henk Grol. “Die oprechtheid zag je bijvoorbeeld heel duidelijk bij hem toen hij bij de Olympische Spelen in Peking brons in de wacht sleepte en aangaf dat hij voor een derde plek niet naar een toernooi kwam”, zegt Van Dijk met een glimlach. “Wij willen ook graag de beste zijn, dus herkennen dit beslist in hem. Om de beste te zijn heb je niet alleen de juiste mensen, maar ook de juiste trainingsfaciliteiten nodig. Om Henk zijn doel te laten bereiken, hebben we daarom een eigen gym voor hem ingericht. Henk’s IJzerwinkel is de naam die prijkt aan de muur van zijn gym. Daarin staat alles wat op zijn lijf is geschreven.”


Connexus

Tijdens de FIBO demonstreerde Henk Grol één van de nieuwe paradepaardjes van het merk, de Connexus. “De Connexus biedt de oplossing om op één plek een grote diversiteit aan functionele trainingen en groepslessen te geven”, legt Smith uit. “Hij is bovendien uit te breiden met identieke, koppelbare modules en kan tegelijkertijd door meerdere leden gebruikt worden, terwijl ze individueel bezig zijn of in groepsverband dezelfde oefeningen doen. Met deze compacte, koppelbare units kun je de ideale configuratie samenstellen die past bij de ruimte en binnen het budget. Vrijstaand of gemonteerd aan de wand.”

In de gratis toegankelijke digitale Connexus trainingsbibliotheek zijn diverse trainingen te vinden. “Deze zijn opgedeeld in Boxing Module, Band & Ball Module en TRX Suspension”, aldus Smith. “Trainers kunnen hiermee snel en gemakkelijk lessen voor elk niveau samenstellen. Bovendien bieden wij hiervoor tevens acht verschillende magnetische kaarten aan waar zes verschillende workouts op staan. Op deze manier kun je mensen ter plekke makkelijk laten zien wat de mogelijkheden zijn met de Connexus.”

Sprint8 ©

Een andere noviteit op de stand was de Sprint8 ©. “Dit is het meest effectieve intervalprogramma, exclusief voor de Matrix 7xi cardiotoestellen”, benadrukt Van Dijk. “Wetenschappelijk is bewezen dat wanneer je drie keer per week dit twintig minuten durende sprint cardioprogramma doet, dit zorgt voor een energieboost, vetvermindering en opbouw van spiermassa.”


Eiffeltoren

Het trainen met de cardiotoestellen van Matrix Fitness is volgens Smith voortaan nog uitdagender. “Nieuw is bijvoorbeeld de Landmark, waarbij je op je display realtime een iconisch gebouw ziet en je daardoor het gevoel krijgt alsof je bijvoorbeeld de Eiffeltoren in Parijs of de Burj Khalifa in Dubai beklimt. Je ziet exact waar je je bevindt in het gebouw en hoe ver je nog te gaan hebt. Dit kun je vervolgens weer delen met iedereen.”

“‘Believe in better’ is het merk op het lijf geschreven”, concludeert Van Dijk. “Wij geloven dat het altijd beter kan. Daarom zullen wij blijven doorontwikkelen. Bijzonder is dat wij al onze producten van a tot z zelf maken. Van het kleinste schroefje tot en met de printplaten. Hierdoor werken wij met korte lijnen en kunnen wij de kwaliteit blijven monitoren. Daarom durven wij ook drie jaar garantie op onze producten te geven. Wij zullen nooit ofte nimmer concessies doen ten aanzien van kwaliteit of service.”

www.matrixfitness.nl - www.matrixmembers.nl

Bekijk onderstaand het interview met Arjan en Ande op FIBO 2015.



 

 

Edities