Alles leren over boutique studio's tijdens minicongres NL Actief

Verschenen in Bodylife nummer 10 2018


Er is geen sector waarin trends elkaar zo snel opvolgen als in de fitnesssector. Sommige trends hebben een beperkte houdbaarheidsdatum, terwijl andere zich van trend tot nieuwe norm zetten. Een blijvertje in onze sector zijn de boutique studio’s. De learnings van deze booming trend zijn de hoofdmoot van het NL Actief minicongres. 


Door: Niek Arts

In de Expo in Houten bezochten op vrijdagmiddag 7 december een kleine 150 ondernemers, leveranciers en studenten het minicongres van NL Actief.

Klantenbinding in boutique studio’s
De bezoekers werden meegenomen in de wereld van boutique studio’s en hoe daar aan klantenbehoud wordt gewerkt. Vragen die aan de orde kwamen:
  • Hoe liggen de verschillen tussen boutique studio’s en middensegment fitnessclubs? En hoe concurreren die met elkaar?
  • Hoe gebruiken boutique studio’s technologie om klanten te werven en te binden?
  • Welke strategieën gebruiken boutique studio’s in de VS en UK om klanten te binden?
  • Wat is er bekend over boutique studio’s op basis van onderzoek?
  • Wat zijn de verwachtingen en trends van boutique studio’s in Nederland?
De deelnemers kregen met Jan Middelkamp, Hugo Braam, Guy van der Reijden en Peter van den Steege vier interessante sprekers uit de sector voorgeschoteld.

Jan Middelkamp: heeft veel kennis van de opkomst van en verdienmodellen achter boutique fitness. Vanuit Amerikaanse voorbeelden heeft hij de ontwikkelingen naar Europa en Nederland vertaald. Zijn belangrijkste boodschap: kijk naar de succesvolle punten van de boutique fitness en pas die toe in je eigen club. Alle bevindingen worden gedeeld in het EuropeActive Retention Report ‘Customer engagement in boutique studios’.

Hugo Braam: vanuit zijn kennis als eigenaar van Virtuagym nam hij de bezoekers mee in de technologische wereld van boutique fitness. Deze vorm van fitness doet het vooral goed bij millennials en de generatie y. Technologie speelt in hun leven een doorslaggevende rol, dus ook in de beleving van fitness. Boutique fitness speelt hier slim op in. Boekingen en communicatie gaan alleen via de app, de online-ervaring is van doorslaggevend belang en alles draait om beleving. Dat betekent veel lichteffecten, muziek en show. De instructeur is bijna een dj. Nieuwe ontwikkelingen als vr, gamification en technische wearables worden snel opgepikt en opgenomen in het businessmodel.

Peter van den Steege: is specialist op het gebied van branding. Een punt waar boutique studio’s hoog op scoren. Ze stralen een bepaalde exclusiviteit uit wat een bepaalde doelgroep trekt en die daarvoor ook willen betalen. Belangrijke les: maak een keuze en voer deze in je hele bedrijfsvoering door. Richt je op één belangrijk punt en voer dit door in je idee, missie en visie, ondernemersplan, design en inrichting, en uiteindelijk ook in je marketing. Spreek dezelfde taal als je doelgroep, weet wat ze interesseert en speel hier op in!

Guy van der Reijden: heeft vier PT-studio’s en twee pilates boutiques. Vanuit zijn eigen ervaringen nam hij de deelnemers mee in zijn learnings uit de praktijk. Zijn sleutel tot succes: ken je klant en richt je aandacht en dienstverlening hierop in. Hiervoor maakt hij volop gebruik van technologische ontwikkelingen en
het toepassen van big data. Zo weet hij waar, wanneer en hoe vaak iemand bij hem sport, welke lessen goed en minder goed lopen en hoe hij hier nog meer rendement uit kan halen. Uit de specifieke gegevens die hij krijgt, bepaalt hij weer nieuwe marketingstrategieën en acties. Dit zorgt ervoor dat hij de doelgroep die hij binnen wilt halen, ook binnen krijgt. Gevolg: een goede omzet, optimale bezetting van de lessen en een ongekende total experience voor zijn klanten. 
Edities