4 jaar geleden

Tips om reuma klachten te verminderen

Remy Draaijer
Redacteur
4 jaar geleden

Maar liefst 2 miljoen Nederlanders hebben een reumatische aandoening. Onder andere door vergrijzing wordt verwacht dat dit aantal alleen maar zal toenemen. Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 200 aandoeningen die spieren, pezen en/of gewrichten aantasten en die niet veroorzaakt worden door een ongeval of blessure. 

De volgende klachten komen veel voor bij reuma:

  • Het dik en warm worden van gewrichten
  • Langdurige pijn in spieren en/of gewrichten
  • Last van pijn en stijfheid als je even hebt gezeten/gelegen en vervolgens weer in beweging komt
Bij het constateren van bovenstaande klachten, is de kans groot dat er sprake is van reuma. Het is dan belangrijk om een diagnose te laten stellen bij de huisarts, ook wanneer je de kans zelf niet groot acht. Door het hebben van zekerheid over het wel of niet hebben van reuma en de daarbij horende vorm, kan meer informatie gewonnen worden. Een verdieping over de aard van de reuma-vorm helpt bij het bestrijden van ziekteklachten.
 
De meeste reumatische aandoeningen zijn moeilijk geneesbaar en dus vaak chronisch. Bij minder dan 1 op de 10 reumapatiënten ontstaat remissie. Er is dan geen ziekteactiviteit meer naar verloop van tijd. Sommige andere patiënten hebben alleen lichte aanvallen, waar ze weinig of geen beperkingen aan overhouden. Bij de meeste patiënten echter, is de ziekte agressiever en heeft de ziekte een chronisch progressief beloop wat betekent dat de ziekte steeds erger wordt. De klachten zijn daarnaast erg grillig. Dit betekent dat patiënten momenten met weinig last van de ziekte, afwisselen met momenten met (heel) veel last.

De verschillende vormen van reuma
Reuma kan onderverdeeld worden onder vier algemene vormen. Acuut reuma, slijtagereuma (artrose), weke delen reuma en ontstekingsreuma. Meer lezen over de verschillende vormen van reuma? Dat kan op ons blog! 

Het aanpakken van reuma
Met alle (zeer) vervelende gevolgen die reuma met haar mee kan brengen, zou het ideaal zijn wanneer reuma genezen zou kunnen worden. Bepaalde soorten reuma zoals de bijvoorbeeld eerder besproken peesontsteking, genezen normaal gesproken ook. Doordat de meeste reumavormen echter chronisch zijn, kunnen deze moeilijk genezen. Klachten kunnen worden tegen gegaan om het maximale uit het leven te halen ondanks deze vervelende aandoening! Hierbij is het belangrijk om de oorzaken van het probleem aan te pakken. Zoals eerder gezegd, is er geen precies beeld over de oorzaak, maar wel een globaal beeld van oorzakelijke factoren. Het aanpakken van deze oorzaken biedt een effectieve manier om de reumaklachten te doen verlichten. Het zou zelfs reuma kunnen voorkomen in sommige gevallen.
Het gaat om de volgende 4 oplossingen:
  • Een gezondere voedingsgewoonte creëren: Drink bijvoorbeeld acht tot tien glazen gezuiverd water per dag, zo worden afvalstoffen beter afgevoerd.
  • Verlagen van stress en verhogen van mindfulness: Zoals eerder benoemd, kan stress ook een oorzaak zijn van reuma.
  • De spieren en gewrichten zo min mogelijk overbelasten: Dit zorgt ervoor dat het lichaam geen beschermingsreactie in gang hoeft te zetten waardoor een ontsteking vanuit overbelasting kan worden voorkomen.
  • Innemen van medicijnen: Je kunt het beste jouw arts raadplegen welke medicijnen en of natuurmiddelen specifiek voor jou van toepassing zijn.
De uitgebreide omschrijving van de tips kan je hier lezen. 

Bewegen en het voorkomen van reuma
Wanneer gekeken wordt naar het ontstaan van overbelasting, heeft dit vaak te maken met of een korte, te zware belasting (bijv. intens sporten zonder warming up, intens sporten na lange inactiviteit, te zwaar tillen) of met een te lange en lichte belasting (bijv. constante aanspanning zonder beweging, of te veel herhalingen van een bepaalde beweging). Zulke vormen van overbelasting maken dat het lichaam niet makkelijk kan herstellen. Ook bepaalde (werk)houdingen kunnen spieren meer belasten dan nodig (bijvoorbeeld onderuitgezakt zitten of het hoofd naar voren gebogen houden tijdens het internetten, het lezen van een boek of het gebruik van je smartphone). Overigens kunnen door langere ongunstige spierbelasting spierknopen (triggerpoints) ontstaan, dit zijn gevoelige tot pijnlijke plekken die verkrampt zijn en stijfheid veroorzaken.

Bewegen op de bellicon trampoline als hulpmiddel
Eerder is opgemerkt dat overbelasting van spieren en gewrichten reuma zou kunnen veroorzaken en voorkomen van overbelasting of verhelpen van overbelasting dus gewenst is. Daarnaast is regelmatig bewegen juist weer goed (rust roest!). 

Een bewegingsmethode die goed werkt bij reuma is bouncen op de bellicon. De bellicon trampoline heeft soepele elastieken veren in plaats van stugge metalen veren. Het is hierbij belangrijk om te letten op een zo elastisch mogelijke vering. Hoe elastischer de vering, hoe langer de remweg en de daaraan gekoppelde, verhoogde inwerking van de zwaartekracht. Hierdoor worden de spieren, ligamenten en pezen rond de gewrichten steviger, zodat de gewrichten stabieler worden. In vergelijking met normale trampolines met stalen veren is de remfase op een bellicon veel langer. Een bellicon elastiekring van 25 cm rekt uit tot ongeveer 49 cm; een stalen veer van 8,5 cm slechts tot 8,9 cm (dus maar 4 millimeter!). Tegelijkertijd is door het zachte afremmen de belasting voor gewrichten en tussenwervelschijven op de bellicon beduidend kleiner. Je traint dus low impact en tegelijkertijd effectief!


 
De elastieken zijn er in verschillende sterkten. Afhankelijk van je gewicht en het doel waarvoor je de bellicon wilt gebruiken kies je de juiste soort.
 
Misschien ben je geneigd je gewrichten te ontlasten en beweging te vermijden omdat je reuma hebt. Bijvoorbeeld vanwege pijn of omdat je bang bent dat het erger wordt. Lichaamsbeweging is juist heel belangrijk. Dit zorgt voor circulatie in het lichaam. Soft bouncen op de bellicon is al voldoende om je algehele celstofwisseling te verbeteren en versterkt de spieren en pezen.
Sterkere spieren en pezen zorgen voor betere ondersteuning en schokdemping van de gewrichten. De pijn neemt daardoor meestal af. Ook helpt bewegen het kraakbeen in goede conditie te houden. De bellicon kan lichamelijk veel voor jou betekenen, niet alleen op het gebied van reuma. Op onze website kan je daar meer over te weten komen. 

Wil jij meer lezen over het ontstaan van reuma, hoe je het kan voorkomen, tips om reuma te behandelen en wat de rol van bewegen is bij het aanpakken van reuma lees dan snel verder op ons uitgebreide blog
Auteur

Remy Draaijer