9 maanden geleden

Basic-Fit is een waanzinnige cashmachine! Hard op weg naar 11 miljoen leden en 2,5 miljard omzet..

Jeroen Gerats
CLO - Magazine Manager bodyLIFE
9 maanden geleden
Het is een bizar gezicht hoe makkelijk Basic-Fit de Corona crisis doorstaat. Investeerders staan in de rij.

Het imperium van oud-tennisser René Moos is zes jaar na zijn tumultueuze beursgang nu ruim 2,5 miljard euro waard en lijkt totaal geen last te hebben van de 15 tot 20 miljoen euro die het bedrijf  elke maand moet verbranden momenteel. De uitgifte van aandelen en de uitgifte van converteerbare obligaties met een rentevoet van slechts 1,5% bezorgden het bedrijf een liquiditeitstekort (geschat op meer dan 400 miljoen euro).

Dit alleen verklaart  niet de beurswaardering van Basic-Fit. Het antwoord ligt in de dag die René Moos in november organiseerde. In 2030 wil Basic-Fit maar liefst 3.000 tot 3.500 sportscholen hebben in West-Europa, dat zijn er nu 1000+. 

Het verdienmodel van Moos is bijzonder uitgekiend ondertussen. Gezien de gemiddelde opstartkosten van een BF gym, te weten € 1,2 miljoen, met het aantal leden dat nodig is (3.300) om een rendement van 35% te behalen. De kosten van zowel onderhoud, ontwikkeling als planning zijn zeer beperkt. Locatieselectie voor een  verzorgingsgebied ligt nu bij 30.000 inwoners, 15 jaar geleden was dat nog 100.000.

Zo moet Basic-Fit in 2028  de grens van één miljard euro aan bedrijfsopbrengsten kunnen passeren. Het is een win-winsituatie voor de aandeelhouders: als deze winsten worden herbelegd, ontstaat er een win-winsituatie voor beleggers. of Basic-Fit zal een potentieel mooi dividend uitkeren. Hoe dan ook, het bedrijf lijkt  op weg om een ??waanzinnige cashmachine te worden. De scepsis van beleggers tegenover Basic-Fit ten tijde van de beursgang is volledig verdwenen. *Alhoewel JPMorgan 2 dagen geleden de nodige aandelen van de hand deed.

Concurrentie van low-budget sportscholen kan hun koffers pakken. Fit For Free heeft bijvoorbeeld al jaren een moeilijke periode doorgemaakt (het schijnt dat een lening met behoorlijk hoge rente hier roet in het eten gooit)  en de kleine ketens moeten de realiteit van het Corona tijdperk onder ogen zien.

Basic-Fit maakt goedkoop sporten aantrekkelijk voor grote groepen mensen, zeker met een krap budget, terwijl lokale gyms en sportcentra steeds meer onder druk komen te staan. Het is de McDonaldisering van de fitnessbranche, niet zo gek dat veel Basic-Fit locaties in een straal van 2 km van een McDonald’s zitten. Kwaliteit en resultaat bieden is de oplossing voor de Mkb’ers, meer dan 60% van de Basic-Fit leden gaat naar een andere gym na de introductie van het product: fitness. En zoekt vervolgens een kwalitatiever of passender sportaanbod.

Bron: Quotenet en FD

Eerder had Basic-Fit nog aan de stok met de twee bekende vastgoed broers Loek en Eric Winter. Dit liep zo op dat Moos de hen de huur niet meer betaalde. De Limburgers vroegen voor €70.000,- het faillissement van een belangrijke BV van het sportscholenimperium aan. Klik op onderstaande foto.
Auteur

Jeroen Gerats

Bedrijf

bodyLIFE hét grootste fitnessvakblad

Laatste artikelen van dit bedrijf