3 jaar geleden

Nieuw wereldwijd onderzoek van Virtuagym benadrukt de onmisbare rol van technologie in de fitnessindustrie

Nan de Bruin
Redacteur
3 jaar geleden
Een nieuwe wereldwijde klantenquête van Virtuagym, afgenomen onder sportscholen, fitness studio's en personal trainers, heeft de cruciale rol van fitnesstechnologie voor fitnessondernemingen tijdens de COVID-19-pandemie aan het licht gebracht. Resultaten wijzen erop dat technologie een onmisbare rol blijft spelen in de toekomst van de industrie.
  • Resultaten van de klantenquête laten hoge mate van digitalisatie zien in sportscholen, fitness studio's en bij personal trainers tijdens de COVID-19-pandemie.
  • De data suggereert dat fitnessondernemingen fysieke en digitale diensten zullen blijven combineren als een langetermijnoplossing voor betrokkenheid en management.
  • Ongeveer de helft van de sportscholen en een derde van personal trainers gebruikt technologie om thuiswork-out content te bieden, en de helft van fitness studio's gebruikt digitale apps.

Dit onderzoek is uitgevoerd toen het grootste gedeelte, maar liefst twee derde (69%), van de fitnessindustrie, wereldwijd nog gesloten was. Uit de resultaten blijkt de essentiële rol van digitale diensten en technologie in het motiveren en betrekken van klanten. 

Bijna de helft (45%) van sportscholen en een derde van fitness studio's (32%) en personal trainers (36%) zetten technologie in om thuiswork-out content aan te bieden. Daarnaast gebruikt de helft van studio's (49%) en 40% van sportscholen en personal trainers digitale apps om virtuele training aan te bieden. Hetzelfde aantal sportscholen maakt ook gebruik van één-op-één coaching en livestreamlessen om klanten betrokken te houden.

Ook wearable technologie is enorm waardevol gebleken voor de fitnessindustrie. Meer dan de helft (51%) van de sportscholen en 45% van personal trainers gebruikten fitness trackers en sporthorloges om klanten hun fitnessdoelen te helpen behalen tijdens de langdurige sluitingen. Om te zorgen dat de coronamaatregelen kunnen worden gewaarborgd en om de dagelijkse werkzaamheden te stroomlijnen gebruikt meer dan twee derde (69%) van de sportscholen digitale check-ins, online boekingen en aanwezigheidsregistratie.

“Onze ambitie is om de wereld gezonder te maken door middel van innovatieve technologie. We zijn dan ook erg enthousiast om te zien hoe technologiegedreven oplossingen werden omarmt door fitnessondernemingen en hoe het hen heeft geholpen in de zware tijden voor onze industrie.”
Hugo Braam, CEO en mede-oprichter van Virtuagym.

Daarnaast speelt fitnesstechnologie een belangrijke rol in het behouden van een gemeenschapsgevoel tussen klanten. Bijna twee derde (60%) van sportscholen en meer dan de helft van studio's (54%) gebruikte de in-app community-functionaliteit. Naast digitale oplossingen voor community zijn ook de mogelijkheden voor groepsfitness in de buitenlucht onverminderd populair: het merendeel van fitness studio's (86%) verhuisde hun trainingen naar het park en meer dan 40% van sportscholen en personal trainers zette hun dienstverlening buiten de muren van hun faciliteit voort.

“Wij geloven dat technologie het speelveld van de fitnessindustrie zal veranderen”, voegt Braam toe. “Het staat grote en kleine ondernemingen toe om gevarieerde en gepersonaliseerde ervaringen te bieden om hun klanten gemotiveerd te houden. Dit verbetert uiteindelijk zowel hun fysieke als mentale welzijn”.

De voorspelling is dat deze digitale trend zal aanhouden. Ondernemingen passen zich aan om gebalanceerde hybride ervaringen te bieden en zo te voldoen aan de nieuwe eisen van klanten die nu zowel een fysiek als digitaal aanbod verwachten. Volgens de data van Virtuagym uit het afgelopen jaar piekte het gebruik van fitness apps in periodes dat ondernemingen geopend waren. In september 2020 verdrievoudigde het gebruik zelfs in vergelijking met de cijfers van voor de coronauitbraak. Daarentegen is het gebruik maart 2021 even hoog als tijdens de eerste sluitingen van sportscholen. Verder laten de resultaten van de wereldwijde enquête een toename van 20% zien in het aantal fitnessondernemers die personal en virtuele training willen aanbieden en gebruik maken van digitale betalingen en online boekingen.

“Er zal non-stop vraag zijn naar een mix van fysiek en digitaal in de industrie, het past immers bij de mentaliteit van de moderne fitnessconsument.”

Aldus Aaron McCulloch, managing director bij YOUR Personal Training, een van de meest succesvolle personal training management bedrijven in het Verenigd Koninkrijk.

“Door te investeren in een hybride businessmodel kunnen fitnessondernemers hun klanten meer flexibiliteit en hyper-gepersonaliseerde ervaringen bieden en ze zo ondersteunen bij een gebalanceerde en gezondere levensstijl. Bovendien maakt het hun eigen werk ook makkelijker doordat ze tijds- en kostenefficiënt te werken.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Virtuagymtechnologiethuisfitnesson-demandvirtual fitnessapplivestreamingwearablecommunity
Gerelateerde artikelen
Auteur

Nan de Bruin

Bedrijf

Virtuagym

Laatste artikelen van dit bedrijf